Opvoeren, wat wel, wat niet enz. enz.

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Vrotkees
site mod

Opvoeren, wat wel, wat niet enz. enz.

Bericht door Vrotkees » 05-05-2015 21:31

Ik wil eens algemeen over dit opvoeren onderwerp met jullie van gedachten wisselen. De blokjes en onderdelen worden steeds schaarser.

Ik heb verschillende gedachtes naar mate de blokjes meer worden opgevoerd.

1: Opvoeren door onbegrensde CDI en aanpassen luchtfilterhuis.
Bijna iedereen op het forum doet dit en ik heb hier geen enkel probleem mee. Het Metje kun je hierdoor beter gebruiken.

2: Opvoeren door kleine mechanische aanpassingen aan zuiger, cilinder, vliegwiel.
Ervaren sleutelaars die echt weten waar ze mee bezig zijn heb ik geen enkel probleem mee.
Waar de haren in mijn nek van overeind gaan staan is dat zonder kennis en ervaring door sommigen blokjes verkloot worden.
Ervaren sleutelaars met kennis daarentegen kunnen delen van het karakter van de motor in positieve zin veranderen.

3: Maximaal opvoeren
Hier heb ik het wel moeilijk mee omdat de levensduur van de blokjes ernstig verkort word.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

jgvankampen

Bericht door jgvankampen » 05-05-2015 23:16

Vrotkees ik sluit me hier volledig bij aan, het ontgrenzen van de CDI en het aanpassen van het luchtfilter zorgt ervoor dat het blokje op maximale snelheid rustiger gaat lopen, de MET van mijn dochter loopt sinds het ontgrenzen een stuk beter en zeker nadat ik het luchtfilterhuis heb aangepast.

Het spietje wat Spartarie heeft gemaakt en over heeft geschreven , is zeker een hulpmiddel om in de lage toeren meer kracht te hebben wat het blokje ook weer ten goede komt, de krachten worden beter verdeeld. Dit geldt ook voor de verstelbare sproeier.

Het maximaal opvoeren en dus ook verkloten van het kleine blokje is in mijn ogen erg zonde.

Maar laten we allemaal vooral niet vergeten dat we op een FIETS met hulpmotor rijden en het frame, voorvork en de remmen berekend zijn op snelheden tot 30 km/uur, neem je eigen gewicht en het gewicht van je MET en ga vol in de ankers, het zou zonde zij als je van de zomer in je korte broek met wapperend hemdje en teenslippers het asfalt moet polijsten.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding

Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf » 06-05-2015 10:06

jgvankampen schreef: Maar laten we allemaal vooral niet vergeten dat we op een FIETS met hulpmotor rijden en het frame, voorvork en de remmen berekend zijn op snelheden tot 30 km/uur
Iedereen die hier aan twijfelt moet maar eens een noodstop maken als je bijv
eens geen voorrang krijgt of als er een kind van tussen twee auto`s over rent.
Je komt er dan pijnlijk achter hoe onderbemeten je remmen zijn.
Ja,ja,ja ik weet het, de jouwe zijn uitstekend, maar als je een paar jaar
motor hebt gereden en het begrip lijfsbehoud meespeelt, denk je wel anders...
Het bleekgezicht zullen zich dan niet vervelen...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.

spartarie

Bericht door spartarie » 06-05-2015 11:26

Over optie één zal iedereen het eens zijn, je metje gaat er prettiger door rijden en als bijkomend voordeel gaat het benzineverbruik omlaag.
Bovendien is dit door iedereen goed te doen.
Optie twee: Bezint eer gij begint.
Alles staat en valt met de kennis en vaardigheid van degene die dit gaat doen, én het juiste gereedschap.
Bedenk dat alles in het blokje op elkaar afgestemd is, hef je de ene beperking op loop je tegen de volgende aan.
Het is niet zoals bij een doorsnee snorscooter, even de restrictie uit de uitlaat en klaar.
Simpelweg de carburateur opboren heeft bijvoorbeeld nauwelijks effect, behalve een soms eindeloze zoektocht naar de juiste sproeier....
Mijn ervaring is dat, buiten de volkomen terechte opmerkingen over de remmen, snelheden boven de pakweg 33 km/h niet meer prettig rijden.
Een kuiltje in de weg wordt een KUIL, een bultje een BULT.
Over optie drie wil ik kort zijn, dat zijn geen liefhebbers....

Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf » 06-05-2015 11:48

spartarie schreef: Simpelweg de carburateur opboren heeft bijvoorbeeld nauwelijks effect, behalve een soms eindeloze zoektocht naar de juiste sproeier....
In princioe behoeft een opgeruimde carb geen grotere sproeier,
de mengselsamenstelling vernadert immers niet.

spartarie

Bericht door spartarie » 06-05-2015 11:56

Dat is niet mijn ervaring, misschien door een combinatie met andere mechanische aanpassingen.

Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf » 06-05-2015 14:32

spartarie schreef:Dat is niet mijn ervaring, misschien door een combinatie met andere mechanische aanpassingen.
Reken maar eens uit, als de lucht/brandstofbehoefte 20/80 procent is,
zal met een grotere doorstroming dit niet veranderen

spartarie

Bericht door spartarie » 06-05-2015 15:46

De praktijk leerde mij dat een tot 10mmm opgeboorde carb. alleen nog volgas wilde als je de luchttoevoer weer wat kneep, d.m.v. de choke.
Een iets grotere sproeier loste dat op.
Een te arm mengsel willen we zeker niet....
Overigens heb ik ook mijn twijfels over de maatvoering van de sproeiers.
Ik gebruik Bing klein sproeiers met een adaptertje, maar een 48 hiervan is kleiner als een originele 42 sproeier als ik (voorzichtig !)met een branderboortje meet. Een andere 48 weer niet. Imitatiespul? Waarschijnlijk wel.
Het luistert heel nauw en blijft een kwestie van uitprobereren.

Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf » 06-05-2015 16:13

Het is een bekend feit dat de brandstof/luchtverhouding bij onze Metjes
erg krap berekend is. Zelfs een standaardMetje kan heel erg opfrissen door
een andere verhouding, helemaal mee eens, maar dat door opboren van de
luchtdoorlaat per se een grotere sproeier nodig is, klopt niet.
Normaal gesproken wordt gelijk verwezen naar een testbank,
maar vroeger, je weet wel, voor dat er testbanken bestonden konden mensen dat ook uitstekend zelf.
Een benzineverbrandingsmotor heeft 14,7 kg lucht nodig om 1 kg benzine volledig
te kunnen verbranden. In de praktijk wordt de verhouding lucht/brandstof
echter door verschillende factoren beïnvloed waardoor deze niet constant is.

Dus heeft iedereen een beetje gelijk, en moet ik mijn eigenwijze snoet houden... :wink:
Edit:
Een verstelbare sproeier is dus het bittere einde en lost alles op...

jgvankampen

Bericht door jgvankampen » 06-05-2015 19:16

Knutselsmurf schreef:Edit:
Een verstelbare sproeier is dus het bittere einde en lost alles op...
Of het begin van een heel mooi tijdperk Ko........ :idea: :idea: :idea:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding

Plaats reactie