Niet harder dan 27 km/h

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Mikey
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Niet harder dan 27 km/h

Bericht door Mikey » 24-07-2015 07:25

Goedenmorgen,

Ik ben Mikey en nieuw hier op het forum.
Heb sinds vorige week een saxonette luxus.

Nu wil deze niet harder lopen dan 27km/h
Wat heb ik gedaan:

"snelle" CDI
Gaten in luchtfilterbak geknipt
Gaatje in uitlaat geboord van 6mm.
Compressie is goed.
Deco klep is goed.
Ontsteking op 0.4
Bougie is mooi bruin.
Mengsmering 1:80

Het motortje blijft ook "viertakte" zeg maar.
Nu hoef ik natuurlijk geen 40 km/h te willen gaan rijden maar zo rond de 30/35 km/h zou leuk zijn.

Wie heeft er een antwoord en kan mij helpen??

Mvg

Henk1
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 » 24-07-2015 10:03

Carburateur opboren naar 10,5 mm (Bing)
Grotere sproeier (is uitproberen hoe groot)
Is dat alles gelukt dan helm aanschaffen en knie beschermers.

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 24-07-2015 10:47

Waarschijnlijk is het luchtfilter zelf de boosdoener.
Hoe rijdt hij zonder luchtfilter?
Als het een imitatie (merkloos) filter is: deze hebben, zelfs als ze nieuw zijn, vaak te veel weerstand.
Een origineel filter, met opdruk "sachs" , kan je proberen schoon te maken
m.b.v. een stofzuiger, daarna uitspoelen in wasbenzine of gewone benzine (zonder olie!) en goed laten drogen.

Mikey
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey » 24-07-2015 13:04

spartarie schreef:Waarschijnlijk is het luchtfilter zelf de boosdoener.
Hoe rijdt hij zonder luchtfilter?
Als het een imitatie (merkloos) filter is: deze hebben, zelfs als ze nieuw zijn, vaak te veel weerstand.
Een origineel filter, met opdruk "sachs" , kan je proberen schoon te maken
m.b.v. een stofzuiger, daarna uitspoelen in wasbenzine of gewone benzine (zonder olie!) en goed laten drogen.
Ik heb zonder luchtfilterkap gereden.
Dan is het iets minder. Maar dan loopt hij te schaal denk ik.
En dan loopt hij ook niet harder.
Volgens mij zit er geen origneel filter in.

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 24-07-2015 13:25

Metjes zijn hééél gevoelig voor de juiste benzine/lucht verhouding.
Het "viertakten" duidt op teveel benzine of te weinig lucht.
Ik neem aan dat je met de originele sproeier rijdt, dan moet je het zoeken in de luchttoevoer.
Probeer eens een origineel "Sachs" luchtfilter....
Als alles in orde is moet je met windstil weer rond de 30 km/h kunnen halen.

Vrotkees
site mod
Berichten: 3139
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 24-07-2015 14:37

Een metje is gemaakt voor 20-25 km uur.
27 km/ uur is een bovengemiddelde snelheid voor een metje.

Harder als 30 is niet aan te raden je hebt maar remmen van een 20 km/u fiets en GEEN of nauwelijks vering.

Hoe sneller de motortjes gaan hoe sneller ze kapot gaan.
de onderdelen worden steeds schaarser en dus absurd duur.

Als je ze goed onderhoud zijn ze heel betrouwbaar en heb je er veel plezier aan.

De wendbaarheid en overzicht door de hoge zithoogte maakt een METje ideaal om je door een druk centrum heen te wurmen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 24-07-2015 16:22

Helemaal mee eens Vrot, maar je wilt ook niet op een rokende en viertaktende met zitten. :cry:
De praktijk leert dat je met ontgrensde CDI en een goede verbranding ongeveer 30km/h haalt, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Waarmee niet gezegd is dat je altijd 30 moet rijden.

Henk1
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 » 24-07-2015 17:30

spartarie schreef:Metjes zijn hééél gevoelig voor de juiste benzine/lucht verhouding.
Het "viertakten" duidt op teveel benzine of te weinig lucht.
Ik neem aan dat je met de originele sproeier rijdt, dan moet je het zoeken in de luchttoevoer.
Probeer eens een origineel "Sachs" luchtfilter....
Als alles in orde is moet je met windstil weer rond de 30 km/h kunnen halen.
Ja dat wil ik ook mee zeggen.
Het is echter niet alleen de lucht verhouding
Zoals hij zelf zegt een koffie bruine bougie.
Dan is verhouding goed.
Dan zal je het moeten zoeken in een ruimere verhouding.

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 24-07-2015 17:52

Een diagnose op afstand is altijd lastig, er zijn heel veel "mooie bruine kleuren".
Viertakten duidt toch op een te rijk mengsel, en mijn (en die van anderen) ervaringen met imitatiefilters zijn niet goed.

Henk1
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 » 24-07-2015 18:53

spartarie schreef:Een diagnose op afstand is altijd lastig, er zijn heel veel "mooie bruine kleuren".
Viertakten duidt toch op een te rijk mengsel, en mijn (en die van anderen) ervaringen met imitatiefilters zijn niet goed.
Als de imitatie filter niet goed zou zijn dan is de kleur bougie ook niet goed.
Het woord diagnose is bij een Met nooit van toepassing (maar dat denk ik) Zoek op het forum over opvoeren, dan heeft het al heel veel goede resultaten opgeleverd, dus laten we niet weer opnieuw het wiel uitvinden.
Dat hebben al vele gedaan.
Als je alle resultaten opzoek op het forum, gaat het altijd om uitproberen en geduld.
Je zal dan lezen dat het altijd een evenwicht is tussen lucht en benzine.
Je leest dan ook de positieve resultaten.
Maar voor de duidelijk het opvoeren (en dat is zijn bedoeling) de Met iets over de grens heen te brengen.
En daar heeft hij gelijk in.

Even een toevoeging je zit nu op 2 forums je probleem voor te leggen.
Het is je goed recht, daar heb ik geen problemen mee.
Maar het kan veel verwarring geven.
Dus ik stop er mee

Plaats reactie