Niet harder dan 27 km/h

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Mikey
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey » 27-07-2015 21:22

Vrotkees schreef:Joop hier staat het op het forum

http://spartamet.forum2go.nl/37-kilometer-t2124.html

Of het wijs is, is een andere vraag :?
Waarom zou het niet wijs zijn?
Dat het blokje er niet tegen kan of?
Ik gebruik de schakelaar maar 2 keer per week als ik een lang recht stuk over asfalt.
In het dorp en over de klinkerweg gebruik ik hem ook niet en rij ik netjes 27 km/h.
Dit puur omdat de fiets verder niet geveerd is en ik het frame e.d. wil sparen voor de eventuele "klappen"

Mikey
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey » 27-07-2015 21:24

Zijn er hier meer die dit gedaan hebben eigelijk?
Die er al veel km mee gemaakt hebben?

Vrotkees
site mod
Berichten: 3139
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 28-07-2015 00:04

De enigste die ik weet op dit forum die er mee geëxperimenteerd heeft is hulpmotor.

Een 301 blokje kan heel wat misbruik door normaal gebruik hebben.
Heb er al aardig wat nu weer gezond gekregen.

Vorig jaar kreeg ik een serie van 10 motortjes van iemand die alles gedaan had om die blokjes op te voeren als onderdelen donors.

Intern was er veel kapot gedraaid door de hoge toerentallen.

die blokjes liepen destijds 40-45 km /uur

Er is blijkbaar een bepaalde maximale snelheid die de blokjes probleemloos op langere tijd aankunnen.
Erboven geeft gegarandeerd problemen.

Wat ik begrijp ligt die maximale probleemloze snelheid zo tussen de 30 en 33 km / uur
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Mikey
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey » 28-07-2015 07:30

Vrotkees schreef:De enigste die ik weet op dit forum die er mee geëxperimenteerd heeft is hulpmotor.

Een 301 blokje kan heel wat misbruik door normaal gebruik hebben.
Heb er al aardig wat nu weer gezond gekregen.

Vorig jaar kreeg ik een serie van 10 motortjes van iemand die alles gedaan had om die blokjes op te voeren als onderdelen donors.

Intern was er veel kapot gedraaid door de hoge toerentallen.

die blokjes liepen destijds 40-45 km /uur

Er is blijkbaar een bepaalde maximale snelheid die de blokjes probleemloos op langere tijd aankunnen.
Erboven geeft gegarandeerd problemen.

Wat ik begrijp ligt die maximale probleemloze snelheid zo tussen de 30 en 33 km / uur
Zoals ik al zei rij ik maar 1 a 2 keer per week zonder de cdi.
Dus eerlijk gezegt denk ik dat het wel meevalt.
Ik denk trouwens dat het alleen maar goed is voor het blokje.
Dan koekt hij niet dicht en word alles zuiver gestookt.
Ik snap ook wel dat ik niet elke dag zonder de cdi moet gaan rijden.
En mocht hij een keer kapot lopen haal ik op het werk een paar lagers en wat onderdelen op internet en maak ik hem weer fris.

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 28-07-2015 22:55

Ik heb dat schakelaartje niet en ga het ook niet proberen.
Wat er precies gebeurd weet ik niet maar ik denk extreme voorontsteking.
Lijkt me niet gezond voor het blokje.... :cry:
Nieuwe lagers is geen probleem maar een goede cilinder of zuiger en krukas.....

jgvankampen
Berichten: 620
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 29-07-2015 00:32

Ik weet niet of het wel goed is voor het blokje als het ineens op een te hoog toerental moet gaan lopen, alles wordt ineens een stuk warmer dan normaal, vliegwiel, carburateur en het blokje is ingelopen op een snelheid van 25-27 km/uur.

Ik zou als ik deze fratsen ga uithalen, het blokje splitsen, goed reinigen, nieuwe zuigerveer, nieuwe pakking en keerringen en dan na het voorzichtig inrijden eens proberen of het wel goed gaat met die veel te hoge toerentallen..........maar zo gek is deze ouwe knar niet meer, ben te zuinig op mijn blokjes, ze moeten gewoon goed lopen, met de juiste afstellingen en nog minimaal 30 jaar mee gaan.

En dan heb ik het nog niet eens over de remmen, de problemen met de verzekering, de krachten die vrijkomen op het frame en het overige verkeer 8) 8) 8) 8)
e pericoloso sporgersi
Afbeelding

Vrotkees
site mod
Berichten: 3139
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 29-07-2015 10:44

De lagers met borst worden ook niet meer gemaakt.
Die waren speciaal voor Sachs en later Rotary.

Over een tijdje mogen ze weer gemaakt worden mist je toestemming hebt van Rotary en er een hoop tegelijkertijd afneemt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Mikey
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-07-2015 07:21

Bericht door Mikey » 07-08-2015 07:31

Zo, Gisteren de eerste 500 km gemaakt met de Saxonette.
Hij houdt het prima uit met de schakelaar.
Geen centje pijn.
Het kan aan mij liggen maar naar mijn mening gaat hij steeds beter lopen.
Ben zeer tevreden over.

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 07-08-2015 09:04

500 km per dag..... ik dacht dat ik veel reed. :(
Hoe meer tevreden mensen hoe beter.
Hou ons op de hoogte.

jgvankampen
Berichten: 620
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 07-08-2015 09:14

Tsja Arie....zo zie je maar, lekker op de Met naar Oostenrijk komt steeds dichterbij, gewoon lekker in 2 dagen naar je vakantiebestemming.

Beetje verder oppeppen en je rijd in 3 dagen naar Loret de Mar


8) 8) 8) 8)
e pericoloso sporgersi
Afbeelding

Plaats reactie