Elektronische zelfbouw ontsteking + allround "tunes&quo

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Plaats reactie
pruttel

Elektronische zelfbouw ontsteking + allround "tunes&quo

Bericht door pruttel » 06-09-2017 21:36

Hallo mede lotgenoten met een spartamet,

Ik vond het altijd al leuk om aan brommers te sleutelen, maar sinds ik een auto heb is dat een beetje stilgevallen. Totdat ik een onderwerp voor mijn profielwerkstuk moest verzinnen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om een elektronische ontsteking te ontwikkelen voor de brommer.

De standaard ontstekingen staan vaak te laat of hebben een vast ontstekingstijdstip wat verre van optimaal is voor een brede powerband en het rustige stationair lopen. Zet je de ontsteking wat later dan loopt het blok stationair perfect maar wil het geen toeren meer maken, terwijl het vroeger zetten van de ontsteking een omgekeerde werking geeft. Of het een of het ander dus...

Zelf ga ik een compleet ontsteking systeem maken voor de spartamet, welke een variabel ontstekingstijdstip heeft. Dit heb ik al werkend op een Puch Maxi maar die heeft geen kenteken dus heb ik er ook weinig aan.

En dan ga je aan de slag... Eerst een spartamet kopen, gelukkig kon ik van de buurjongen zijn spartamet voor 2 kratjes bier overkopen. Het ding is in een verre van goede staat maar hij loopt(e) en remt goed. Meer verlang ik er gelukkig op dit moment niet van. :roll:

Na een paar testrondjes rijden begon het blok steeds meer geluid te maken en merkte ik wat vermogensverlies. Na het splitsen van het blok kwam ik er al gauw achter dat het bigend lager kapot gelopen was. Allemaal metaalgruis door de carters en een blauw aangelopen drijfstang. :oops:

Onderdelen beginnen schaars te worden en zijn nieuw niet meer rendabel om te kopen met die idiote prijzen. Dus heb ik voor 3 tientjes 3 oude blokjes gekocht (299/399) voor onderdelen bij een spartametsloper.
Afbeelding

Allemaal hadden ze hun eigen mankementen maar door de blokjes te combineren krijg je toch weer een goed geheel.

Omdat ik het leuk vind om wat meer vermogen uit het blokje te halen heb ik eerst de uitlaatpoort even aangepakt met een freesje waarna ik de randen van de poort nog even heb gepolijst:
Afbeelding

Ik ben verder niet van plan om er een "extreem" blokje van te maken dus heb ik de uitlaatpoort niet tot het maximale vergroot. Ook heb ik de (BING) carburateur uitgeboord tot 10.5mm en heb ik een 4mm gaatje in de (nieuwe) uitlaat geboord.

Het blok ligt nog in delen maar morgen moeten de nieuwe pakkingen, keringen en zuigerveer komen en schroef ik het blokje weer in elkaar.
Daarna kan het ontwikkelen van de ontsteking beginnen waarbij ik benieuwd ben of het veel gaat schelen tegenover de standaard spartamet ontsteking.
Tot dusver mijn eerste post, mochten er vorderingen zijn dan zal ik even een update geven met wat meer plaatjes.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
varimet.nl

Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees » 06-09-2017 22:41

Hoi Pruttel

welkom op het forum.

Opvoeren door mensen die echt verstand hebben van wat ze doen is technisch niks mis mee.
Wat ik je wel adviseer is om niet alles op het forum te zetten omdat er een hoop verkloters denken even zo een blokje te kunnen opvoeren met hamer en beitel.

De goede onderdelen worden schaars en we willen wel van onze hobby blijven genieten.
Want ook een goed werkende (verbeterde) originele spartamet is best een geinig vervoermiddel

De variabele ontsteking weet ik nu al dat er heel veel zijn die dat zeer interessant vinden.
Al was het maar om een nog betere en betrouwbaardere rijdende met te krijgen.

Even nog een waarschuwing spartamets zijn gruwelijk verslavend :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

spartarie

Bericht door spartarie » 06-09-2017 23:01

Welkom Pruttel :) !

Een variabel ontstekingstijdstip....zou geweldig zijn als je dat voor elkaar krijgt.
Is al een keer ontwikkeld door Dieter K van ons zusterforum, details zijn nog altijd "Top Secret". :lol:
Je hebt gelijk, een vast ontstekingstijdstip is altijd een compromis tussen lage en hoge toeren.
Bovendien bouwt de standaard ontsteking, ook met een onbegrensde CDI het ontstekingstijdstip wat af door de "traagheid" van alle onderdelen.
Wat dat betreft is een "CDI-loze spoel" al beter!
Je uitlaatpoort-bewerking is inderdaad niet extreem, let er wel op dat je hem richting cilinder goed afrond!
Zie ik het goed....heb je ook de spoelpoorten verhoogd of is dat gezichtbedrog?
Die 10,5 mm Bing..daar ga je problemen mee krijgen om hem over het hele toerengebied goed te krijgen..
Ben benieuwd!!

Net bezig

Bericht door Net bezig » 07-09-2017 23:33

Welkom Pruttel, en welgemeende complimenten, je gaat, gelet op je aankopen en ideeën voortvarend te werk. Je straalt energie uit.
Ik hoop dat je het idee zult realiseren.
Ik dacht eerder eerlijk gezegd, hoewel ik daar op zich beschouwd, niet echt verstand van heb, dat een CDI zodanig geprogrammeerd
wordt dat deze bij hoger toerental volgens een berekende curve het ontstekingspunt gaat vervroegen, zoals vroeger
door centrifugaalkracht/vacuum.
Als het je gaat lukken hoop ik dat je ons ook een tipje onder sluier gaat gunnen.
Veel succes en plezier op de site, hoor graag over de voortgang,
mvg Net bezig

pruttel

Bericht door pruttel » 08-09-2017 08:53

Gisteren heb ik de nieuwe keerringen, pakkingen en zuigerveer binnen gekregen. De keerringen en pakkingen pasten perfect maar de zuigerveer was veel te groot, ze hebben waarschijnlijk een verkeerde zuigerveer gestuurd. :roll: Dus heb ik maar een zuigerveer herbruikt uit een van de blokjes. Niet ideaal, maar ik dat onderschrift van mij staat er niet voor niks. :twisted:

Bij het in elkaar zetten van het blok viel het mij op dat de doorgang van het inlaatkanaal bij het membraan veel te klein was voor de 10.5mm carburateur. Deze heb ik dus wat bijgevijld zodat hij nu een doorgang heeft die matcht bij de maat van de carburateur:
Afbeelding

Het blok heb ik gisteravond laat nog op de spartazonder gezet zodat het nu weer een spartamet is. Hij loopt mooi en trekt/klinkt veel beter dan dat hij eerst deed. Alleen hoger op toeren begint hij wat te stotteren wat komt door de te grote sproeier en de ontsteking die steeds later gaat staan.

Ik zal van de werking van de ontsteking geen geheim maken, maar het kan nog wel eventjes duren voordat hij softwarematig helemaal klaar is. Ik zal vanmiddag of vanavond nog even wat foto's sturen van de spartamet en het blok.

PS: Heeft iemand nog tegen een kleine vergoeding een bobine van een 599 E-Start blok liggen voor dit ontstekingsproject? :?:
varimet.nl

spartarie

Bericht door spartarie » 08-09-2017 09:50

Die membraanplaat: Ja, alle kleine beetjes helpen!
Ik heb er hier eentje liggen, daar zit zelfs nog een giga "spuitgietbraam" aan, allemaal contra-productief.

Afbeelding

Wel oppassen dat je er niet doorheen gaat....zo dikwandig is het niet bij de overgangen, en na het "vijlen" nog een beetje polijsten met een fijn schuurpapiertje.
Die opgeboorde carb.: Ik zou dit project eerst met een standaard carburateur doen!
Ergens op het forum een keer gelezen, wie het schreef weet ik niet meer: Tot snelheden van 40 km/h voldoet een standaard carburateur prima... en zo is het ook.
Opgeboorde zijn moeilijk over het hele toerengebied goed te krijgen en dat vertroebelt je ontstekings-experiment.
E-start spoel heb ik helaas niet, anders had je die zo van me kunnen krijgen.

fehntjer

Bericht door fehntjer » 08-09-2017 10:52

Moin,
je kan ook de sleuven aanvullen met Kunststof of knedmetaal.
b.v. http://www.ebay.de/itm/Original-Liqui-M ... SwcUBYKym9
Da heb je minder problemen met "doorheen"

Afbeelding

groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding

pruttel

Bericht door pruttel » 09-09-2017 15:46

Bedankt voor alle tips! Het huisje van het membraan ik uitgeruimd zonder enige lekken dus het opvullen is gelukkig niet nodig. De opgeboorde carburateur heeft bij volgas inderdaad een armer mengsel nodig dan bij 70% gas of minder. Dit wordt nog even leuk afstellen zo. :roll:

Ik had eerst als ontsteking project een accu met een aparte bobine voor de vonk om zo ook een krachtigere vonk te krijgen. Als opnemer had ik een hall sensor op de plek waar normaal de bobine zit bij het vliegwiel. Alles werd geregeld door een Arduino Nano computertje. Maar na een avondje klussen kwam ik tot de conclusie dat al die extra onderdelen wat onhandig was op de spartamet. Ik heb het er maar weer af gehaald. Ook de hall sensor had wat precisie problemen met de timing wat ook veel tijd zou vergen om dat goed te krijgen...

Dus om vanaf het begin af aan weer te beginnen... Ik wil alleen de CDI vervangen door een zelfbouw CDI waarmee je het ontstekingstijdstip zelf kan regelen.

Nu heb ik al wat onderzoek gedaan de laatste week naar de werking van het zelfbouw CDI diagram wat hier bekend is. Ik heb het diagram iets aangepast met wat opmerkingen over de werking. Kunnen de kenners onder ons deze even doorlezen en commentaar geven waar ik verkeerd of juist zit?
Afbeelding

En nog even het beloofde fotootje van de Sparta:
Afbeelding
(Ja de voorband moet nog even geplakt worden...)

PS: Ik zie nu dat er wat typefoutjes in het aangepaste plaatje staan, mijn excuses daarvoor en probeer er overheen te lezen.
varimet.nl

Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees » 09-09-2017 18:47

duidelijk voorbereid de gereedschap kasten staan al klaar :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

fehntjer

Bericht door fehntjer » 09-09-2017 19:52

Moin,
normaal is de Vari niet nodig. de Functie van deze CDI

Afbeelding

Deze schakeling was een afstudeerscriptie van een studenten.
nou een afschrift van de functie:
Funktionsweise

Die Ladespule erzeugt eine effektive Wechselspannung von rund 105 V. Da die vorliegende Wechselspannung keine rein sinusförmige Spannung ist und sich aus zwei negativen und einer positiven Halbwelle zusammensetzt, entsteht folgendes Problem. Eine erste negative Halbwelle lädt den Kondensator C2 über die Diode D2, den Widerstand R1 und eine weitere Diode D1 auf. Die Ladezeit wird durch die Zeitkonstante beschrieben. Sie setzt sich aus dem Produkt des Widerstandes R1 mit dem Kondensator C2 zusammen.

(6.3)

Nach Ablauf dieser Zeitkonstanten, ab Beginn der Ladung, ist der Kondensator C2 zu 63 % geladen. Dieser Ladezustand wird aber nicht erreicht, da vorher der Diac die Triggerschwelle von 30 V überschreitet und niederohmig wird. Das hat zur Folge, dass sich der Kondensator C2 über den Diac und das Thyristorgate entlädt. Da der Kondensator C1 bis jetzt noch nicht geladen ist, wird durch das Durchschalten des Thyristors auch kein Zündfunke entstehen.
Ab jetzt läuft der Vorgang planmäßig ab. Es folgt die positive Spannungshalbwelle. Diese lädt den Kondensator C1 auf. Die Ladung geht relativ schnell, da die Primärspule des Transformators nur einen Widerstand von 0,6 Ohm hat. Währenddessen sind der Thyristor und die Triggerschaltung außer Betrieb.
Mit der darauf folgenden negativen Halbwelle wird dann der Kondensator C2 erneut geladen. Dieses Mal macht es Sinn, wenn die Triggerdiode bei 30 V durchschaltet. Als Folge entlädt sich der Kondensator C2. Dieser Kondensator wurde auf der Thyristorseite positiv geladen und gibt beim entladen dementsprechend auch wieder einen positiven Spannungsimpuls in Richtung Thyristor ab. Daraufhin schaltet der Thyristor (ab 2,5 V) durch und der Kondensator C1 entlädt sich über die Primärwicklung des Transformators. In der Sekundärwicklung wird eine hohe Zündspannung induziert. Diese ist, wie vorher beschrieben, von der Kapazität des Kondensators C1 abhängig.
Der Vorgang wiederholt sich mit jeder positiven und negativen Spannungshalbwelle. Somit ist die Zündfunkenerzeugung frequenz- und damit drehzahlabhängig und deshalb optimal für die gestellten Anforderungen.

hier nog een schakeling van een ander CDI. Autor onbekend

Afbeelding

Groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie