ritze tune up 2e keer

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Plaats reactie
ritze

ritze tune up 2e keer

Bericht door ritze » 20-05-2018 10:07

hoi hallo, ik weet dat ik hier eerst ook een topic had over mijn metje.
Deze is helaas weg, dus ik zal een nieuwe maken.

ik ben al flink wat jaren blij met mijn spartamet, ik rij in de zomer wekelijks op het gebakje en heb in de loop der jaren flink wat onderdelen kunnen toveren.

maar ik wilde ook een opgevoerd blok hebben uiteraard, tuning zit in mijn lijf ik kan er niks aan doen, het moet gewoon en zeker bij een sparta, gezien deze blokjes heel lastig op te voeren zijn.

ik ben begonnen met een pijp, deze kwam van een 30cc mini bike af en heb ik omgelast voor de spartamet, hierdoor krijg je vrijwel geen vermogen winst .

Afbeelding

dan krijgen we de carburateur .
deze is van origine 8mm in diameter en zit op een enkel membraam.
opzich is de 8mm meer dan voldoende om een goed lopende motor te krijgen maar het membraam huis heeft een behoorlijke knik erin waardoor je wat moeite krijgt met mengsel doorlaat.
Wat ook een nadeel is, dat de ori carbs altijd gaan lekken of slecht werken, heel vervelend dus ik wilde een andere carb met een recht spruitstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik ook wat aan het inlaat kanaal in het blokje, omdat ik denk dat de flow wat meer ruimte nodig had omdat het mgensel uit het membraam met bijna 90 graden eruit komt en tegen het carter botst

Afbeelding

op dit moment rij ik alleen met de uitlaat en vespa carb, dit loopt eigenlijk heel erg goed, en is redelijk af te stellen, gelukkig heb ik veel sproeiers op voorraad. het is wel zo dat hij onderin vrij rijk is en op volgas net iets te arm dus ik ben eigenlijk aan het denken om later een kettingzaag carb erop te zetten zodat ik 2 sproeiers heb die ik met een schroevendraaier kan stellen.
mja eerst maar eens zo proberen

uiteraard zit je met het probleem dat de spoelpoorten van de met heel klein zijn en maar beperkt open gaan. de timing is zo geknepen dat het niet anders kan dan langzaam lopen.
de uitlaat poort en de inlaat poorten hebben vrijwel de zelfde timing, wat bij een normale 2takt motor nooit zo is.

ik heb de zuiger aangepast op de kroon om de timing een heel stuk langer te maken, tevens gaan de poorten ook een stuk verder open waardoor er meer mengsel door kan.
uitlaat poort is ook flink vergroot en verbreed.

de inlaat poort
Afbeelding

de uitlaat poort
Afbeelding

dit is hoe het er nu bij staat, ik ben alleen nog op zoek naar een snelle cdi, want ik heb alleen originele cdi liggen, maar dat komt wel eerst even het blok testen met de ori cdi. dan kan ik ook meteen ondervinden wat de verschillen zijn

EDIT: het blok loopt op dit moment , maar ratelt als een gek, het lijkt alsof de zuiger hapt in de poorten maar kan ook met iets anders te maken hebben, wat ik wel al gemerkt heb is dat er een stuk meer trekkracht in zit. nu kan ik eens proberen om een grotere carb erop te zetten om de kijken of dat nog verschil maatk, en ja die opvoer cdi is altijd maar blijven liggen, was eigenlijk ook niet mijn bedoeling om continu met een 45+ kmh sparta te gaan rijden :D

EDIT: als ik een nieuwe reactie wil plaatsen dan gooit de site me terug naar forum index ?? beetje vaag

Antoine

Bericht door Antoine » 20-05-2018 12:14

Leuk die uitlaat, heb je hierdoor ook verschil ik geluid?

pruttel

Bericht door pruttel » 20-05-2018 17:33

Ik ben zelf ook met de timingen bezig geweest door materiaal van de zuiger af te halen én de uitlaatpoort te verbreden/verhogen.

Na wat meten kwam ik op de volgende timingen uit voor een standaard 399 blok:
spoelpoorten: 95 graden
uitlaatpoort: 131 graden

Dit zijn hele tamme timingen natuurlijk. De poorten staan veel te kort open waardoor dit blokje op hogere toerentallen niet genoeg tijd krijgt om de cilinder voldoende te vullen met nieuw mengsel. Dit vertaalt zich in minder vermogen. De blowdown van 18 is nog wel redelijk aangezien het blokje ondanks zijn geringe cilinderinhoud ook onderin toeren genoeg vermogen moet kunnen leveren.

Zelf heb ik de volgende poorttimingen bereikt met wat vijlwerk:
spoelpoorten: 110 graden
uitlaatpoort: 146 graden

De blowdown is nog steeds 18 wat er voor zorgt dat het motortje onderin toeren alsnog genoeg vermogen heeft. Hij draait zijn hand niet om voor wat tegenwind. 8) Doordat de poorten nu wel 15 graden langer open staan kan hij meer toeren maken en is de powerband met een flink aantal toeren verlengd zonder dat ik er onderin toeren vermogen voor in hoef te leveren. (tegenover de standaard poorttimingen)

Dit blokje loopt met een uitgeboorde en aangepaste carburateur, aangepaste standaard uitlaat, aangepast membraan en een digitale CDI 42km/h. Ik heb er snelheden tot 48km/h mee bereikt met wat wind mee. Met ongeveer windkracht 7 tegen loopt het blokje alsnog ongeveer 33km/h. Trappen hoef ik niet meer te doen met tegewind. :lol:

Ik denk zelf dat de spoelpoorten wel 120 graden open mogen staan, deze zijn toch wel de limiterende factor in dit blokje. De uitlaatpoort kan dan naar 160 graden opening worden gebracht waardoor je een blowdown van 20 behaalt. Ik denk dat als je de ontsteking, uitlaat en carburateur redelijk op orde hebt dat je spartamet dan minimaal 45km/h moet gaan lopen.

Maar helaas is er niet genoeg vlees om in te vijlen om daadwerkelijk 120 graden spoelpoorttiming te halen, dat had toch wel een feestje geweest.

EDIT:
Zodra je snelheden boven de 35km/h wilt gaan halen moet je ook de sleepveren (reibbänder) van je koppeling inkorten, anders gaat deze zichzelf opvreten en krijg je het verenstaal netjes door je hele carter heen verspreid.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
varimet.nl

spartarie

Re: ritze tune up 2e keer

Bericht door spartarie » 20-05-2018 20:35

ritze schreef: dit is hoe het er nu bij staat, ik ben alleen nog op zoek naar een snelle cdi, want ik heb alleen originele cdi liggen, maar dat komt wel eerst even het blok testen met de ori cdi. dan kan ik ook meteen ondervinden wat de verschillen zijn
Hoi Ritze

Inderdaad had je hier vroeger ook een topic over.
Dat was ruim VIER JAAR geleden.
En je bent nog steeds op zoek naar een snelle, ontgrensde CDI?... /slaap
Toen vond ik het ook al vreemd, met alle aanpassingen die je gedaan hebt
zou je, met de juiste ontsteking, tegen de 40 km/h kunnen rijden, of harder.
Let wel, ik zeg kunnen, niet moeten..
Waarom dan nog steeds de originele, begrensde CDI?
Dat is toch het eerste wat je vervangt bij een "Tune up"?

Plaats reactie