Opvoermogelijkheden en snelheden...

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Vrotkees
site mod
Berichten: 3139
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door Vrotkees » 13-01-2020 16:08

De voorvorken zijn een bekende kwaal bij spartametjes.
het zijn standaard 26" voorvorken die eigenlijk op een 26" fiets horen.
door de gemiddelde hogere snelheid van een metje worden ze meer belast.
Er zit geen vering op dus het trilt op den duur allemaal los of kapot.

De voorvorken van een hercules zijn zelfs nog zwakker.
1 stoeprandje en de voorvork kan buigen of klapt dubbel.

De vraag die je je zelf moet stellen is hoeveel wil je investeren om je metje flink op te voeren.
Zowat alles moet aangepast worden voor een verhoudingsgewijze kleine snelheidsverhoging naar bromfiets snelheid.

Voor bijvoorbeeld een Ciao of Tomos zijn relatief goedkoop racekits te koop en haal je 100 km plus.
Als ze daar mee racen hebben ze terecht motorkleding aan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

SpartametGT
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-01-2020 18:03

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door SpartametGT » 13-01-2020 16:57

Vrotkees schreef:
13-01-2020 16:08
De voorvorken zijn een bekende kwaal bij spartametjes.
het zijn standaard 26" voorvorken die eigenlijk op een 26" fiets horen.
door de gemiddelde hogere snelheid van een metje worden ze meer belast.
Er zit geen vering op dus het trilt op den duur allemaal los of kapot.

De voorvorken van een hercules zijn zelfs nog zwakker.
1 stoeprandje en de voorvork kan buigen of klapt dubbel.

De vraag die je je zelf moet stellen is hoeveel wil je investeren om je metje flink op te voeren.
Zowat alles moet aangepast worden voor een verhoudingsgewijze kleine snelheidsverhoging naar bromfiets snelheid.

Voor bijvoorbeeld een Ciao of Tomos zijn relatief goedkoop racekits te koop en haal je 100 km plus.
Als ze daar mee racen hebben ze terecht motorkleding aan.

Ik snap wat je bedoelt maaar mijn vork is na 1 jaar 45kmpu door rotterdam en verder nog niet kapuut ik heb nagedacht over verende voorvork maar het ziet er niet uit ik wou mijn originele spartamet origineel houden plus het is zwaarder en als ik een verende voorvork zou monteren zou ik een achterbrug maken want alleen voorvering is n beetje flauw ik heb zat puch onderdelen misschien ooit

ik heb nog 2 spartametjuhs ook 4 motortjes dus ik heb geen probleem met risico's er is bijna geen zekerheid bij een spartamet alleen spelen

Gebruikersavatar
Prutser-2009
Berichten: 597
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door Prutser-2009 » 15-01-2020 08:28

nou di evan mij daar zat er een been van los en hij was niet eens opgevoerd.
Persoonlijk zou ik iemand aanraden die sneller wil gaan te zoeken naar een stevigere voorvork met vering.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Spartapappa
Berichten: 434
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door Spartapappa » 16-01-2020 19:47

Ik vind 40/45 knappe snelheden zonder mechanische tuning.
Is deze snelheid via gps gemeten of op de kilometer teller van een auto ?
Ik ken hier iemand op dit forum (noem geen namen)
Die haalt 37 km/u en dat motortje is getuned.
Op deze oermet van deze lange meneer met 199 blokje😉heb ik mogen rijden, maar dat liep kannone hard en mooi !
Ik heb zelf nu een 499 die bewerkt is (zuigertje,uitlaatpoortje, membraan doorgang, uitlaat veruimt)
Maar ik kom max aan de 32/33 gps.
Dit blokje zit nu onder mijn heren metje. Wat doe ik dan fout !

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door spartarie » 16-01-2020 21:25

Als ik u was zou ik eens contact opnemen met die lange meneer. :D

Spartapappa
Berichten: 434
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door Spartapappa » 17-01-2020 13:04

:lol:

SpartametGT
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-01-2020 18:03

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door SpartametGT » 17-01-2020 13:22

Spartapappa schreef:
16-01-2020 19:47
Ik vind 40/45 knappe snelheden zonder mechanische tuning.
Is deze snelheid via gps gemeten of op de kilometer teller van een auto ?
Ik ken hier iemand op dit forum (noem geen namen)
Die haalt 37 km/u en dat motortje is getuned.
Op deze oermet van deze lange meneer met 199 blokje😉heb ik mogen rijden, maar dat liep kannone hard en mooi !
Ik heb zelf nu een 499 die bewerkt is (zuigertje,uitlaatpoortje, membraan doorgang, uitlaat veruimt)
Maar ik kom max aan de 32/33 gps.
Dit blokje zit nu onder mijn heren metje. Wat doe ik dan fout !
|


Mechanische IKU teller uit de jaren 80 plus gps app niet dat die zo accuraat is?

Gebruikersavatar
spartarie
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door spartarie » 18-01-2020 00:39

In het algemeen over topsnelheden:
Natuurlijk moeten die gemeten worden met een GOED afgestelde km teller.
Meet de omtrek van uw voorband en voer die in in de teller.
Ook metingen via GPS zijn betrouwbaar.
En dan: Meten bij WINDSTIL weer op een VLAKKE weg, waarbij een bepaald recht stuk in TWEE richtingen gemeten wordt.
Daarvan dan het gemiddelde nemen.
Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat die "lange meneer" met zijn "getunede blokje" met wat rugwind ruim 43 km/h rijdt, maar dat telt niet!
Volkomen onzin om dan te zeggen dat dat blokje dan 43 rijdt, dat is jezelf voor de gek houden.
Standaard metjes die 35 rijden...dat neem ik met een korrel zout. :)

Over het schakelaartje waarmee je de CDI uitsluit:
Dat het werkt geloof ik wel, daar is genoeg over geschreven.
Maar er komen nooit berichten van mensen die daar JARENLANG veel kilometers mee afgelegd hebben.
Wat er precies gebeurt...ik weet het niet...ik vermoed dat de bougie te pas en te onpas vonken sproeit.
Goed voor de motor lijkt het me niet.
Éen ervaring van een bekende heb ik gehoord, bij hem ontstond er speling op het bigend lager.
Ook heb ik eens een blokje uit elkaar gehaald dat "met het schakelaartje" gereden heeft.
Kijk eens wat ik in de startkap vond....

Afbeelding

Da's wel warm geworden hé...

Net bezig
Berichten: 152
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door Net bezig » 18-01-2020 01:37

Voor iedereen verschillend natuurlijk, en met respect, maar persoonlijk ben ik erg blij als mijn sax met onbegrensde (uitgeboorde) CDI gewoon 28 of met wind mee 30 rijd. Dan weet ik dat de conditie van de motor goed is, dus zuigerveer, simmeringen, spoelluchtklep, carburateur en uitlaat in orde zijn. Toen/dan, was/is geluk heel gewoon. :)

Spartapappa
Berichten: 434
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Opvoermogelijkheden en snelheden...

Bericht door Spartapappa » 18-01-2020 07:43

Er zijn inderdaad veel factoren die bij een metje de uiteindelijke snelheid bepalen.
Wind,gewicht,conditie v/d motor.
Mijn metje ging 32/33 gps, en mechanisch getuned (op onsteking na )
Alleen stond hij net te arm, dus echt lekker liep hij niet onderin.
Nu heb ik hem rijker gezet, maar de top is ook gelijk minder. Alleen trekt hij nu beter onderin.
De winst zit hem nu in de onsteking, verder is alles gedaan.
Dit is mijn experimenten metje, de ander twee laat ik met rust.....

Wat wel grappig is, als ik mijn metje na een rit afzetten.
Dan kreeg ik hem nooit meer aan !
Drie carburateur, twee cdi,s en twee bougie,s verder nog steeds geen resultaat.
Als hij dan koud was starten hij wel weer....
Bleek dat de onteking de boosdoener was.
Deze zat bij een onderdelen partijtje.....

Plaats reactie