Luchttoevoer verbeteren

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Gast

Luchttoevoer verbeteren

Bericht door Gast » 14-06-2009 23:50

Luchttoevoer verbeteren

Het gebeurt weleens dat een spartamet niet harder wil dan 25 km/u ook al is de uitlaat schoon
en zit er een onbegrensde cdi in, de oorzaak is vaak dat de spartamet te
weinig lucht aangevoerd krijgt.

dit kun je uitproberen door eens een stukje zonder luchtfilterkap te rijden, rijd de spartamet dan beter
dan moet hij dus meer lucht hebben.
Je kunt natuurlijk niet de hele tijd zonder luchtfilter rijden dat zou schadelijk voor de motor zijn.

Gewoon gaten in de onderkant van de kap boren heeft geen enkele zin,
de luchtdoorgang wordt bepaald door die twee opstaande stukjes in de kappen
die in elkaar vallen bij het monteren.
Je moet dus het gedeelte in de buitenste kap dat over dat opstaande stukje valt wegknippen,
dat geeft voldoende lucht en niet meer herrie.
In extreme gevallen kan je de hele binnenboel van de buitenste kap wegknippen,
maar dat geeft een boel aanzuiggeruis.
Zie hieronder het commentaar van Mark.

prutser2009
Site Admin
Berichten: 434
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door prutser2009 » 31-08-2009 13:07

Hoe en wat van de luchtstroom naar het luchtfilter toe, er is een reden waarom het allemaal zo in elkaar zit bij de spartamet:

Oorspronkelijk zuigt hij de lucht aan vanaf de carburateur (en niet zoals op een ander forum beweerd wordt langs de ontstekingsspoel, de luchtstroom raakt hoogstens een klein stukje van de kont van de ontstekingsspoel) dit is bewust gedaan om evt vocht weg te houden maar toch een koel mengsel te behouden en tevens enigzins de vlotterbak van de carburateur te koelen.

Dus zo maar gaten boren in de onderkant van buitenkap is niet de manier, het geruis wordt er enkel meer op en de lucht wordt niet meer langs de carburateur gehaald en het ergste je krijgt NIET meer lucht bij je luchtfilter, zoals Ko al beschreef is er een opstaande lip die er voor zorgt dat de luchtfilter niet meer lucht krijgt.
Afbeelding
in de ronde cirkel is te zien welke lip in de weg zit als de buitenkap erop zit, nou kun je hier zoals met rood aangegeven is een stuk uitknippen, maar een binnenkap is lastiger te vervangen en duurder dus kun je ook de buitenkap veranderen als je dat wil.

Zo maar iets veranderen dat heeft weinig nut, je zult een oppervlakte berekening moeten maken om te zien waar je allemaal meer ruimte moet maken voor de lucht.
Want maak je op plek 1 meer ruimte en is er minder ruimte op restrictie 2 of 3 dan heeft het allemaal geen nut.


Wanneer de kappen over elkaar zitten blijft er een oppervlakte over van 168.75 mm kwadraad bij de luchtfilter
Afbeelding

bij de tweede restrictie(nummer 2) heb je een oppervlakte van 243,75 mm (eigenlijk een klein beetje meer door de gaatjes waar de bedrading doorheen komt)
Afbeelding

bij de derde restrictie heb je een oppervlakte van 364 mm
Afbeelding

dit leert ons dat we bij restrictie 1 zonder problemen de oppervlakte met maximaal 75mm kwadraad groter kunnen maken.
wat wil zeggen dat je een strook van 4 mm breed van deze onderstaande lip af kan vijlen, op deze wijze valt het niet echt op dat jij ooit iets veranderd hebt terwijl er nu wel meer lucht naar de luchtfilter kan.
Afbeelding

Wil je niet de binnenkap maar de buitenkap aanpassen dan pak je een boor van max 9.8 (de meesten hebben boor 9.5 of 10) en boor je in de ring van de buitenkap een gat, LET OP dus niet in de buitenste rand boren naar de buitenlucht maar in de ring waar de luchtfilter zit, met de buitenkap is het makkelijk even een gaatje groter boren of meerdere kleine gaatjes maken om wat te experimenteren.
Afbeelding

Controlleer wel de kleur van je bougie als je veel op topsnelheid rijdt voor een evt iets te arm mengsel.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

LAVERDA au POIVRE
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-09-2009 18:14

Bericht door LAVERDA au POIVRE » 11-09-2009 18:26

BEDANKT :oops:
Je kunt pas scoren als je de bal hebt

prutser2009
Site Admin
Berichten: 434
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door prutser2009 » 11-09-2009 20:01

let wel op dat hier beschreven is dat het het maximum is wat je bij restrictie 1 eruit kan halen, voor een goed lopend blok met standaard carburateur en sproeier is het vaak niet eens nodig to het maximum weg te halen, een beetje experimenteren en de kleur van de bougie bekijken.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

Freewman
Berichten: 3
Lid geworden op: 20-10-2009 14:57

Bericht door Freewman » 24-11-2009 21:58

Bedankt voor de uitleg :!:

Ik heb een CDI unit gekocht in Rhoon en daarbij een handleiding gekregen om mijn metje meer lucht te geven, echter klopt dit dus niet...

Hierin staat namelijk dat in de buitenkap om het filter heen een aantal gaten moet boren en daarbij onderin 4 gaten naar buiten moet boren en er vervolgens een stukje schuurspons tussen moet doen zodat je geen vuil erin krijgt.

Als ik je verhaal goed begrijp, dan heeft dit dus geen nut :?:
Vrij met de Met!

Snorfietsmafia
Berichten: 558
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Bericht door Snorfietsmafia » 24-11-2009 22:53

Lol wat een grappenmakers in rhoon ik ga zowieso niks boren behalve cdi,s :twisted: kvind een top van 32km/h hard zat met me luxus het is ook gewoon een heerlijk gevoel als ik me geijkte teller de 30 zie aantikken :D
10+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Binnenkort, boesje?

Sixpackdrinker geen werkvinder uit de bek stinker, de hele dag in bed liggen.

Jij kan zeker geen wheelie!

2 takt lover en fietspadterrorist.

bazzz
Berichten: 109
Lid geworden op: 10-10-2009 22:45

Bericht door bazzz » 24-11-2009 22:56

deze uitleg heb je erbij gekregen gok ik(let op! pdf!):
http://www.spartamet-fun.nl/installatie ... teking.pdf


mocht iemand zijn kappen verpest hebben ik heb nog 2 binnenkappen en 1 buitenkap over die goedkoop weg mogen. Stuur maar een mailtje!
Afbeelding
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

prutser2009
Site Admin
Berichten: 434
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door prutser2009 » 24-11-2009 23:06

Freewman schreef:Bedankt voor de uitleg :!:

Ik heb een CDI unit gekocht in Rhoon en daarbij een handleiding gekregen om mijn metje meer lucht te geven, echter klopt dit dus niet...

Hierin staat namelijk dat in de buitenkap om het filter heen een aantal gaten moet boren en daarbij onderin 4 gaten naar buiten moet boren en er vervolgens een stukje schuurspons tussen moet doen zodat je geen vuil erin krijgt.

Als ik je verhaal goed begrijp, dan heeft dit dus geen nut :?:
Er is een goede reden waarom de luchtstroom loopt zoals hij loopt, zo maar gaten in de buitenkant boren is niet de manier, maar dat had je waarschijnlijk al wel begrepen als het mijn artikel hierboven had gelezen :lol:

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

Freewman
Berichten: 3
Lid geworden op: 20-10-2009 14:57

Bericht door Freewman » 25-11-2009 18:20

Ja dat had ik begrepen inderdaad en de uitleg in de pdf is precies diegene die ik gekregen heb.

Ik ga dus de luchttoevoer op jouw manier verbeteren en hopelijk gaat mn metje dan nog sneller 8)
Vrij met de Met!

prutser2009
Site Admin
Berichten: 434
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door prutser2009 » 25-11-2009 18:22

geen garanties over sneller gaan maar je blokje wordt er wel betrouwbaarder door.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

Plaats reactie