Keerring koppelingskant borgen
Keerring koppelingskant borgen
Komt bij motortype 299/399 wel eens voor:
De keerring aan de koppelingskant "vliegt" eruit.
Gevolg: Uw metje begint te roken omdat transmissieolie aangezogen wordt en stopt ermee.
Er zit dan niets anders op dan het blokje te splitsen en de zaak te repareren.
NB: Bij 099/199 modellen kan de keerring niet loskomen omdat hij opgesloten zit tussen het kogellager en het vaste tandwiel op de koppelingsas, bij 499 model en verder is in het carter een "dammetje" meegegoten waardoor de keerring ook altijd op zijn plaats blijft zitten.
Lek kunnen ze bij deze modellen natuurlijk wel zijn!
Er zijn diverse manieren om deze keerring bij een 299/399 blokje te borgen.
Deze manier heb ik afgekeken van onze Oosterburen; het "Körnen" oftewel centeren van de carterhelften.
Procedure: Leg een lager op zijn plek in een carterdeel en teken de plaats af waar de keerring komt te zitten.
Nu sla je per carterdeel 4 centertjes, verdeeld over de omtrek, in het Aluminium, ongeveer in het midden van het gedeelte waar de keerring komt.
Niet proberen het carter doormidden te slaan!
Een bescheiden klapje is genoeg.
Wat heeft het voor zin zal u denken, een paar putjes in het Aluminium slaan?
Wel: Om het putje heen wordt het metaal "opgestuikt" , met andere woorden er ontstaat een opstaand kraterrandje om het putje heen.
Juist dat "kraagje" bijt zich vast in het rubber van de keerring en houdt hem op zijn plek.
Voordeel van deze methode vind ik dat alles "schoon" blijft, ik heb een bloedhekel aan het verwijderen van pakking/ secondenlijm- resten wanneer zo'n blokje om een of andere reden open moet.
De keerring aan de koppelingskant "vliegt" eruit.
Gevolg: Uw metje begint te roken omdat transmissieolie aangezogen wordt en stopt ermee.
Er zit dan niets anders op dan het blokje te splitsen en de zaak te repareren.
NB: Bij 099/199 modellen kan de keerring niet loskomen omdat hij opgesloten zit tussen het kogellager en het vaste tandwiel op de koppelingsas, bij 499 model en verder is in het carter een "dammetje" meegegoten waardoor de keerring ook altijd op zijn plaats blijft zitten.
Lek kunnen ze bij deze modellen natuurlijk wel zijn!
Er zijn diverse manieren om deze keerring bij een 299/399 blokje te borgen.
Deze manier heb ik afgekeken van onze Oosterburen; het "Körnen" oftewel centeren van de carterhelften.
Procedure: Leg een lager op zijn plek in een carterdeel en teken de plaats af waar de keerring komt te zitten.
Nu sla je per carterdeel 4 centertjes, verdeeld over de omtrek, in het Aluminium, ongeveer in het midden van het gedeelte waar de keerring komt.
Niet proberen het carter doormidden te slaan!
Een bescheiden klapje is genoeg.
Wat heeft het voor zin zal u denken, een paar putjes in het Aluminium slaan?
Wel: Om het putje heen wordt het metaal "opgestuikt" , met andere woorden er ontstaat een opstaand kraterrandje om het putje heen.
Juist dat "kraagje" bijt zich vast in het rubber van de keerring en houdt hem op zijn plek.
Voordeel van deze methode vind ik dat alles "schoon" blijft, ik heb een bloedhekel aan het verwijderen van pakking/ secondenlijm- resten wanneer zo'n blokje om een of andere reden open moet.
Dit is een heel goede tip, zelf heb ik één keer eerder een blok gedeeld omdat toen de kering er uit was gegaan.ik heb toen op advies van iemand op een website locktit gebruikt,nadat ik eerst zonder had geprobeerd.
Ik vermoed dat de kering er uit was gegaan doordat de zuigerveer versleten was,is dat mogelijk?
Ik heb toen alle lagers en kering en zuigerveer vervangen.
Wilco
Ik vermoed dat de kering er uit was gegaan doordat de zuigerveer versleten was,is dat mogelijk?
Ik heb toen alle lagers en kering en zuigerveer vervangen.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
In theorie...Ja.wilco schreef: Ik vermoed dat de kering er uit was gegaan doordat de zuigerveer versleten was,is dat mogelijk?
Als de verbrandingsgassen langs de zuigerveer en de grotere opening van het zuigerveerslot in de krukkast geperst worden zal de druk daarin toenemen denk ik.
Of dat genoeg is om de keerring eruit te blazen???
Volgensmij ook als je het ontluchtingskanaaltje perongeluk hebt dichtgesmeerd.wilco schreef:De zuigerveer was na demontage erg dun, en had al wat kilometers erop zitten, tussen duim en wijsvinger brak hij heel snel in tweeén.
Wat kan nog meer een reden zijn waardoor de keerring er uit vliegt?
Wilco
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Re: Keerring koppelingskant borgen
Mede(st)rijders,
Is het in geval van het borgen op deze manier ook beter om de keering met de dichtekant naar het carter te plaatsen?
Mijn gedachte is dat dan de wang van de keering extra bijdraagt aan de stijfheid van het geheel.
Wilco
Is het in geval van het borgen op deze manier ook beter om de keering met de dichtekant naar het carter te plaatsen?
Mijn gedachte is dat dan de wang van de keering extra bijdraagt aan de stijfheid van het geheel.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Keerring koppelingskant borgen
Ik zou hem gewoon lekker met de open kant richting de kogellager plaatsen. Dus dat de dichte kant zichtbaar is. En dan een klein beetje vloeibare pakking op zowel de onder en boven zijde. Dan weetje ook zeker dat hij niet meer los gaat tijdens het rijden.
De onderste kant is al geborgd. Nu alleen nog zodra je de achterdeksel gaat monteren, een klein lijntje bovenop de keerring.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Re: Keerring koppelingskant borgen
De keerring op de koppelingsklok kan zowel met de open als dichte kant gemonteerd worden vanaf een 299.
Welke kant je de keerring ook monteert het heeft altijd voor en nadelen.
Persoonlijk gebruik ik altijd een keerring met stoflip.
Dar geeft altijd extra afdichting.
Welke kant je de keerring ook monteert het heeft altijd voor en nadelen.
Persoonlijk gebruik ik altijd een keerring met stoflip.
Dar geeft altijd extra afdichting.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Keerring koppelingskant borgen
Je kunt niet altijd de keering met de open kant naar de transmissie monteren.
Dit gaat niet als je een lager hebt met korte borst.
Dit gaat niet als je een lager hebt met korte borst.
Re: Keerring koppelingskant borgen
Kan je de voor en nadelen misschien nog eens vermelden, of waar kan ik die vinden.Vrotkees schreef: ↑04-04-2022 23:28De keerring op de koppelingsklok kan zowel met de open als dichte kant gemonteerd worden vanaf een 299.
Welke kant je de keerring ook monteert het heeft altijd voor en nadelen.
Persoonlijk gebruik ik altijd een keerring met stoflip.
Dar geeft altijd extra afdichting.
Ik heb standaard keeringen gekocht, hoe moet je aan keeringen met stoflip komen?
laatste keer heb ik de keering met vloeibare pakking geborgd en 2 dagen laten drogen, ar de keering lag er al uit voordat het motortje had gelopen.
dus lijkt dit de goede manier van borgen, voor mij.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten