Keerring koppelingskant borgen

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Keerring koppelingskant borgen

Bericht door spartarie » 05-12-2017 22:59

Komt bij motortype 299/399 wel eens voor:
De keerring aan de koppelingskant "vliegt" eruit.
Gevolg: Uw metje begint te roken omdat transmissieolie aangezogen wordt en stopt ermee.
Er zit dan niets anders op dan het blokje te splitsen en de zaak te repareren.
NB: Bij 099/199 modellen kan de keerring niet loskomen omdat hij opgesloten zit tussen het kogellager en het vaste tandwiel op de koppelingsas, bij 499 model en verder is in het carter een "dammetje" meegegoten waardoor de keerring ook altijd op zijn plaats blijft zitten.
Lek kunnen ze bij deze modellen natuurlijk wel zijn!
Er zijn diverse manieren om deze keerring bij een 299/399 blokje te borgen.
Deze manier heb ik afgekeken van onze Oosterburen; het "Körnen" oftewel centeren van de carterhelften.
Procedure: Leg een lager op zijn plek in een carterdeel en teken de plaats af waar de keerring komt te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Nu sla je per carterdeel 4 centertjes, verdeeld over de omtrek, in het Aluminium, ongeveer in het midden van het gedeelte waar de keerring komt.
Niet proberen het carter doormidden te slaan!
Een bescheiden klapje is genoeg.

Afbeelding

Wat heeft het voor zin zal u denken, een paar putjes in het Aluminium slaan?
Wel: Om het putje heen wordt het metaal "opgestuikt" , met andere woorden er ontstaat een opstaand kraterrandje om het putje heen.

Afbeelding

Juist dat "kraagje" bijt zich vast in het rubber van de keerring en houdt hem op zijn plek.
Voordeel van deze methode vind ik dat alles "schoon" blijft, ik heb een bloedhekel aan het verwijderen van pakking/ secondenlijm- resten wanneer zo'n blokje om een of andere reden open moet.
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco » 16-12-2017 08:05

Dit is een heel goede tip, zelf heb ik één keer eerder een blok gedeeld omdat toen de kering er uit was gegaan.ik heb toen op advies van iemand op een website locktit gebruikt,nadat ik eerst zonder had geprobeerd.
Ik vermoed dat de kering er uit was gegaan doordat de zuigerveer versleten was,is dat mogelijk?
Ik heb toen alle lagers en kering en zuigerveer vervangen.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 16-12-2017 22:20

wilco schreef: Ik vermoed dat de kering er uit was gegaan doordat de zuigerveer versleten was,is dat mogelijk?
In theorie...Ja.
Als de verbrandingsgassen langs de zuigerveer en de grotere opening van het zuigerveerslot in de krukkast geperst worden zal de druk daarin toenemen denk ik.
Of dat genoeg is om de keerring eruit te blazen???
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco » 18-12-2017 19:45

De zuigerveer was na demontage erg dun, en had al wat kilometers erop zitten, tussen duim en wijsvinger brak hij heel snel in tweeén.
Wat kan nog meer een reden zijn waardoor de keerring er uit vliegt?

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje » 01-02-2018 11:31

wilco schreef:De zuigerveer was na demontage erg dun, en had al wat kilometers erop zitten, tussen duim en wijsvinger brak hij heel snel in tweeén.
Wat kan nog meer een reden zijn waardoor de keerring er uit vliegt?

Wilco
Volgensmij ook als je het ontluchtingskanaaltje perongeluk hebt dichtgesmeerd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Keerring koppelingskant borgen

Bericht door wilco » 04-04-2022 10:30

Mede(st)rijders,

Is het in geval van het borgen op deze manier ook beter om de keering met de dichtekant naar het carter te plaatsen?
Mijn gedachte is dat dan de wang van de keering extra bijdraagt aan de stijfheid van het geheel.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Keerring koppelingskant borgen

Bericht door Zwaantje » 04-04-2022 14:14

wilco schreef:
04-04-2022 10:30
Mede(st)rijders,

Is het in geval van het borgen op deze manier ook beter om de keering met de dichtekant naar het carter te plaatsen?
Mijn gedachte is dat dan de wang van de keering extra bijdraagt aan de stijfheid van het geheel.

Wilco
Ik zou hem gewoon lekker met de open kant richting de kogellager plaatsen. Dus dat de dichte kant zichtbaar is. En dan een klein beetje vloeibare pakking op zowel de onder en boven zijde. Dan weetje ook zeker dat hij niet meer los gaat tijdens het rijden.

De onderste kant is al geborgd. Nu alleen nog zodra je de achterdeksel gaat monteren, een klein lijntje bovenop de keerring.
Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Keerring koppelingskant borgen

Bericht door Vrotkees » 04-04-2022 23:28

De keerring op de koppelingsklok kan zowel met de open als dichte kant gemonteerd worden vanaf een 299.
Welke kant je de keerring ook monteert het heeft altijd voor en nadelen.

Persoonlijk gebruik ik altijd een keerring met stoflip.
Dar geeft altijd extra afdichting.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Keerring koppelingskant borgen

Bericht door Spartapappa » 05-04-2022 05:45

Je kunt niet altijd de keering met de open kant naar de transmissie monteren.
Dit gaat niet als je een lager hebt met korte borst.
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Keerring koppelingskant borgen

Bericht door wilco » 06-04-2022 01:46

Vrotkees schreef:
04-04-2022 23:28
De keerring op de koppelingsklok kan zowel met de open als dichte kant gemonteerd worden vanaf een 299.
Welke kant je de keerring ook monteert het heeft altijd voor en nadelen.



Persoonlijk gebruik ik altijd een keerring met stoflip.
Dar geeft altijd extra afdichting.
Kan je de voor en nadelen misschien nog eens vermelden, of waar kan ik die vinden.

Ik heb standaard keeringen gekocht, hoe moet je aan keeringen met stoflip komen?

laatste keer heb ik de keering met vloeibare pakking geborgd en 2 dagen laten drogen, ar de keering lag er al uit voordat het motortje had gelopen.
dus lijkt dit de goede manier van borgen, voor mij.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten