Project Hercules
Project Hercules
Zo'n drie maanden geleden, na getipt te zijn door Vrotkees, op MP gekocht: Een Hercules herenframe mét kenteken.
Herenmetjes zijn al redelijk zeldzaam, laat staan Hercules herenframes.
Nu ben ik liefhebber van Herenmetjes, dus de koop (€25,-) was snel gesloten.
Deze keer eens besloten om niet de originaliteit na te streven maar er mijn eigen draai aan te geven....
Nu is hij af....en dit is het resultaat.
Frame rood laten spuiten in 2K lak.
Véél werk had ik aan het uitdeuken van de spatborden, maar dat vond ik wel de moeite waard aangezien ze van RVS zijn.
Achterspatbord is trouwens iets ingekort, dat kon omdat het achterlicht (merk HEMA) middels een tussenplaatje naar de tank verhuisd is.
Daardoor kwam onder de tank weer ruimte vrij voor de kentekenplaat.
Ook aan de bagagedrager zat het nodige richtwerk.
De originele voorvork van de Hercules staat niet als bijzonder stevig bekend....daarom heb ik er afscheid van genomen en een verende voorvork van een Luxus ingebouwd, ook een Shimano stuurvergrendeling gemonteerd.
Omdat rood en oranje (volgens de vrouw dan) niet bij elkaar passen niet het oranje plaatje op het voorspatbord, maar een stukje frees en vijlwerk, waarin de kenner het Logo van Hercules herkent.:wink:
Of het toegestaan is....geen idee.
Ook de originele kettingkast moest wijken voor een "open" variant, gemaakt van 2 mm Aluminium, dat ziet er wat sportiever uit vind ik.
Van eigen hand is ook de Aluminium kentekenplaathouder, en nog een stuk of wat dingetjes waar ik niet zo snel opkom.
Ik ben er best wel happy mee!
Herenmetjes zijn al redelijk zeldzaam, laat staan Hercules herenframes.
Nu ben ik liefhebber van Herenmetjes, dus de koop (€25,-) was snel gesloten.
Deze keer eens besloten om niet de originaliteit na te streven maar er mijn eigen draai aan te geven....
Nu is hij af....en dit is het resultaat.
Frame rood laten spuiten in 2K lak.
Véél werk had ik aan het uitdeuken van de spatborden, maar dat vond ik wel de moeite waard aangezien ze van RVS zijn.
Achterspatbord is trouwens iets ingekort, dat kon omdat het achterlicht (merk HEMA) middels een tussenplaatje naar de tank verhuisd is.
Daardoor kwam onder de tank weer ruimte vrij voor de kentekenplaat.
Ook aan de bagagedrager zat het nodige richtwerk.
De originele voorvork van de Hercules staat niet als bijzonder stevig bekend....daarom heb ik er afscheid van genomen en een verende voorvork van een Luxus ingebouwd, ook een Shimano stuurvergrendeling gemonteerd.
Omdat rood en oranje (volgens de vrouw dan) niet bij elkaar passen niet het oranje plaatje op het voorspatbord, maar een stukje frees en vijlwerk, waarin de kenner het Logo van Hercules herkent.:wink:
Of het toegestaan is....geen idee.
Ook de originele kettingkast moest wijken voor een "open" variant, gemaakt van 2 mm Aluminium, dat ziet er wat sportiever uit vind ik.
Van eigen hand is ook de Aluminium kentekenplaathouder, en nog een stuk of wat dingetjes waar ik niet zo snel opkom.
Ik ben er best wel happy mee!
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 11-10-2010 10:26
Verlichting is inderdaad met batterijen.
Met dit metje zal ik niet vaak in het donker rijden dus...
De dynamohaak is weer vervangen door een stripje waar de opnemer van de kilometerteller aan bevestigd is.
Ook het spatbordsteuntje is eigenmakelij.
Enige weken werk....jazeker!
Veel tijd gaat zitten in kleine details, bijvoorbeeld een 'kabelklemmetje'.
En niet denken dat het allemaal in één keer goed gaat....
Zo zag hij er een maandje geleden uit:
Zo op het oog OK, maar:
Zadel: VEEL te hard, nu vervangen door een Brooks.
Achterwiel: Bleek een slag van hier tot ginder in te zitten, jammer dat ik dat niet van te voren gecontroleerd had, dom dom dom, zonde van het spuitwerk.
Zelfgevouwen stuurtje: Beviel niet.
Voorvork: Had ik ooit voor een tientje gekocht, merk ik denk Amigo.
Bleek in de praktijk véél te slap, als ik op de fiets ging zitten had ik nog maar 5 mm veerweg over.
Ook hier weer: Zonde van het spuitwerk en de tijd die het koste om hem pas te maken.:?
Met dit metje zal ik niet vaak in het donker rijden dus...
De dynamohaak is weer vervangen door een stripje waar de opnemer van de kilometerteller aan bevestigd is.
Ook het spatbordsteuntje is eigenmakelij.
Enige weken werk....jazeker!
Veel tijd gaat zitten in kleine details, bijvoorbeeld een 'kabelklemmetje'.
En niet denken dat het allemaal in één keer goed gaat....
Zo zag hij er een maandje geleden uit:
Zo op het oog OK, maar:
Zadel: VEEL te hard, nu vervangen door een Brooks.
Achterwiel: Bleek een slag van hier tot ginder in te zitten, jammer dat ik dat niet van te voren gecontroleerd had, dom dom dom, zonde van het spuitwerk.
Zelfgevouwen stuurtje: Beviel niet.
Voorvork: Had ik ooit voor een tientje gekocht, merk ik denk Amigo.
Bleek in de praktijk véél te slap, als ik op de fiets ging zitten had ik nog maar 5 mm veerweg over.
Ook hier weer: Zonde van het spuitwerk en de tijd die het koste om hem pas te maken.:?
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Leuk knutsel project maar persoonlijk had ik de voorvork ook in dezelfde kleur rood gemaakt als de rest van het frame, en dan de voorvelg weer zwart, dan past het in mijn ogen mooier bij elkaar.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Heb ik ook aan gedacht, maar ik ben bang dat die voorvork dan te "massief" overkomt, de vorkbuizen zijn al dikker dan de framebuizen.Prutser-2009 schreef:Leuk knutsel project maar persoonlijk had ik de voorvork ook in dezelfde kleur rood gemaakt als de rest van het frame, en dan de voorvelg weer zwart, dan past het in mijn ogen mooier bij elkaar.
Overigens speel ik nog met de gedachte om weer een andere voorvork aan te schaffen, en dan eentje die geschikt is voor schijfremmen.
Probleem is dat 26" verende voorvorken met een éénduims stuurbuis dun gezaaid zijn.
Ook deze Luxus voorvork is trouwens 28", ook de onderste lagercup van het frame moest vervangen worden door een grotere.
Ziet er inderdaad mooi uit, zelf heb ik ook een Hercules, deze is wel standaard.
Alleen heb ik het stuur aangepast want ik kon niet hoog genoeg komen.
Heb ik een vraagje, ik ben opzoek naar het bouwjaar van mijn Hercules, over Spartamet kan ik de gegevens wel vinden maar voor de Hercules niet.
Alleen heb ik het stuur aangepast want ik kon niet hoog genoeg komen.
Heb ik een vraagje, ik ben opzoek naar het bouwjaar van mijn Hercules, over Spartamet kan ik de gegevens wel vinden maar voor de Hercules niet.
Wie de klomp past trekt hem aan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast