Alternatieve tankdop

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Alternatieve tankdop

Bericht door spartarie » 24-02-2018 21:17

De tankdop van onze Metjes kan wel eens voor problemen zorgen.
Ten eerste is daar het ontluchtingsgaatje in het bovendeksel.
Rij je in de regen kan er mogelijk water de tank ingezogen worden, uiteindelijk komt dat in de carburateur terecht en dat zorgt voor problemen.
Ten tweede is daar het plastic "binnendeksel", het komt nog al eens voor dat dat gescheurd is.

Afbeelding

Zo'n scheurtje zorgt weliswaar voor een nóg betere ontluchting, echter de dop is ook lek, heb je de tank goed volgegooid en rij je over een hobbelige weg
dan is de bovenkant van de tank binnen de kortste keren smerig door de gelekte benzine.

Voor SOMMIGE tankjes is de dop van een Aspen jerrycan een oplossing.
Waarom niet voor alle tankjes?
Er zit verschil in de diameter van de vultrechter: Er zijn er van 41 mm, maar ook van 40 mm.
Van die laatste vond ik er twee in mijn bestand, en daarop past die Aspen dop perfect.

Afbeelding

Dit waren beide "oude" tankjes, dus zonder benzinekraan.
Maar wellicht laten vultrechters van 41 mm zich ook wel verkleinen tot 40 m.b.v. een stuk schuurlinnen, zal ik op zeker wel eens proberen.
Nu moet die Aspendop wel ietsje bewerkt worden.
Ten eerste uit elkaar halen; zet een dunne schroevendraaier tussen binnen-en buitendop en wrik ze uit elkaar.
Dan: In de opstaande rand van de binnendop een ontluchting snijden en in het midden een 1,5 mm gaatje boren.

Afbeelding

Klik ze dan weer in elkaar en plaats in de binnendop een schijf benzinebestendig rubber.
Hou de diameter hiervan IETSJE groter, dan gaat deze schijf mooi bol staan als je hem in de binnendop drukt.
En natuurlijk ook van te voren in de rubberschijf een gaatje boren, doe dat iets uit het midden zodat de twee ontluchtingsgaatjes niet precies tegenover elkaar zitten.
Neem hier een boortje van 2 mm.

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat is een tankdop die én niet kan inregenen, én ook dicht is.
Ik rij er nu al een half jaartje mee, tot volle tevredenheid.
Paul87
Berichten: 46
Lid geworden op: 07-10-2013 21:38

Re: Alternatieve tankdop

Bericht door Paul87 » 26-02-2018 18:53

Weer zo'n innovatieve oplossing!

Dit forum kan niet meer zonder jou Arie! Dit is wellicht iets om te proberen op mijn eigen oermetjes (ook met oude tankjes ;) )
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 26-02-2018 20:16

Maar....niet te vroeg juichen, er zijn ook oude tankjes met een vulhals van 41 mm.
Ik ben er echter wel vrij zeker van dat je die ook op 40 kan brengen op de volgende manier:

Afbeelding

Regelmatig een kwartslag draaien, zodat je de diameter gelijkmatig verkleint.
Diameter van de "rubber schijf" die in de Aspendop gewerkt moet worden: 38 mm.
En na het schuren zal je de tank moeten spoelen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast