Groot onderhoud naar 8300 km.

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Vrotkees » 15-11-2019 23:53

Vandaag een Blokje uit elkaar gehaald voor de Grote beurt.
De motor starte en liep nog steeds goed maar trok minder.
April 2017 had ik dit blokje volledig schoongemaakt en gereviseerd.
In die tijd ben ik 2 keer voor een "storing" bij dat metje geweest 1 lekke voorband en 1 vastzittende kapotte remkabel.
De achterband schwalbe marathon plus was zowat kaal.

Wat denken jullie dat ik aangetroffen heb en wat er vervangen moet worden?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Net bezig » 16-11-2019 00:38

Ik denk dan aan een slippende koppeling, maar eigenlijk meer omdat ik daar momenteel mee te maken heb.
Ik moet fors mee trappen, pas bij 22 km/h is ie volledig verbonden.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Vrotkees » 16-11-2019 00:59

Koppeling slipt niet maar is wel versleten.
Destijds had ik een nieuwe standaard koppeling geplaatst waarvan nu duidelijk enkele halve maantjes door het frictie materiaal gesleten zijn.

1 band versleten
2 koppeling versleten

wat meer?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door spartarie » 16-11-2019 10:01

In ieder geval de zuigerveer.
Naaldlager koppeling?
Bij een versleten koppeling: Het beste ook de sleepveren + spiraalveer vervangen...
@Net bezig: Een versleten koppeling kan ook de koppelingsklok vernielen, beter zo snel mogelijk naar kijken en niet meer rijden.
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Net bezig » 16-11-2019 13:05

Mee eens, gebruik de motor momenteel niet binnen de bebouwde kom.
Zo beweeg ik bovendien wat. eenmaal de massa goed in beweging, best een fijne fiets hoor (sorry 't is wel een saxonette)
Inmiddels heb ik op marktplaats een 2e hands compleet setje kunnen kopen, incl klok, krukas/drijfstang.
Bij iets aangenamer temperatuur ga ik het avontuur nu eens echt aan.
( Ter info, in 4 jaar 15000 mee gereden mooi toch )
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Vrotkees » 16-11-2019 20:12

spartarie schreef:
16-11-2019 10:01
In ieder geval de zuigerveer.
Naaldlager koppeling?
Yup de zuigerveer is duidelijk onder de maat en het Naaldlager van de koppelingsklok vervang ik altijd.
De verenstaal sleepveren indien goed (buigtest) kun je naar schoonmaken weer terugplaatsen.
De latere slappe sleepveren moet je altijd vervangen

1 band versleten
2 koppeling versleten
3 zuigerveer

wat nog meer? :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Net bezig » 16-11-2019 21:27

Hoe beoordeel je de simmerringen visueel, hij liep immers goed zei je.
De zuigerveer keur je die af op slotopening in de cylinder gemeten ? Spartarie zei eerder ook iets over deze meting en afkeurmaat.
Persoonlijk zou ik de pallen en naafhuls en de lagers ervan niet te kritisch beschouwen, ze zijn later zo nodig relatief gemakkelijker te vervangen.
Laatst gewijzigd door Net bezig op 16-11-2019 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door spartarie » 16-11-2019 21:44

Ik zou inderdaad de twee krukaskeerringen sowieso vervangen, en ook de O ring op de aandrijfas.
Ze kosten geen vermogen en je hebt het blokje nu toch open.
Misschien zijn ze op het moment nog goed, maar houden ze het weer 10000 km vol???
Verder...is het een één- of drietraps blokje?
In het laatste geval....ook de naaldlagertjes van de tandwielen checken op speling.
Waarbij het naaldlagertje op de koppelingsas het meest slijtage gevoelig is.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Vrotkees » 17-11-2019 01:19

Het is een 1 traps 499.
En uiteraard gaan we het blokje weer in orde maken voor de volgende 8300 km zonder tussentijds weer uit elkaar te moeten halen. 8-)

Een marathon plus achterband gaat max 8000-8500 km mee dus dat is een goede graadmeter voor groot onderhoud.
Dit is nu het 3de 1traps blokje dat ik de afgelopen jaren gereviseerd en in onderhoud heb dat groot onderhoud krijgt en probleemloos gelopen heeft.
een stuk of 4 die ik in onderhoud heb zijn volgend jaar aan de beurt voor groot onderhoud.
Bij weinig of gemiddeld gebruik ik 2 jaar als norm vooral om de koppeling en de lagers schoon te maken van aanslag.

De simmerringen vervang ik uiteraard, 8300 km zijn behoorlijk wat omwentelingen in al die tijd.
Heeft zo een blokje maar 2000-3000 gelopen in 2 jaar tijd gaan ze weer terug.
dan worden ze bij 4 jaar (veroudering rubber) altijd vervangen.
De aandrijfas en naafhuls daar zijn we helaas experts in geworden door de kapot gelopen lagers en assen de afgelopen jaren :(

Verder was alleen.
- Uitlaatpoort gedeeltelijk verstopt.
- Uitlaat ontkolen.
- Schaaf schade aan 2 kabeltjes van de spoel.
- Touwtje vervangen trekstarter
- Remschoenen achterwiel onder slijtage grens.

Al met al geeft zo een opfris revisie een goed gevoel dat je je werk goed gedaan hebt en je iets betrouwbaars hebt gemaakt .
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Groot onderhoud naar 8300 km.

Bericht door Vrotkees » 18-11-2019 12:48

Zo een opfris revisie van een blokje dat je kent is een goed ijkpunt wanneer nu welke onderdelen echt versleten zijn en welke je kunt hergebruiken voor een volgende ronde.

Na een zeer goede inspectie met een loep van de naaldlagers van de aandrijfas en het toplager heb ik toch besloten deze te vervangen.
Aan de uiteinden van de naalden was te zien dat de geharde laag beschadigd begon te worden.
Bij de vorige revisie was er helemaal niks te zien (had de foto's nog) en was de speling duidelijk minder.
En zoals jullie weten als je eenmaal door de geharde laag heen bent vreten de loopvlakken zich meteen op.

In theorie zouden de naaldlagers een 60.000 km mee moeten gaan.
Duidelijk is dat dit niet het geval is voor de naaldlagers in onze blokjes.
De stootbelasting (onafgeveerd gewicht) laat de theoretische levensduur al met minimaal 50% verminderen naar 30.000 km.

Ervaringen uit de praktijk zeggen mij het volgende (1 traps)
- Koppelingsklok naaldlager maximaal 10.000 km.
- As naallagers maximaal 20.000 km.
- Toplager maximaal 20.000
- Naafhuls grote naaldlager maximaal 30.000

Bij een 3 traps moet je alle naaldlagers en toplager vervangen bij maximaal 10.000 km.
Het naafhuls grote naaldlager kan maximaal 30.000 km aan.

Uiteraard als er iets kapot gelopen is en er zijn metaaldeeltjes in de olie is moet je alle lagers vervangen!
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten