zuigerveer 199

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
Hugo07
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-09-2020 10:12

zuigerveer 199

Bericht door Hugo07 » 02-12-2020 22:57

ik heb dus een oude spartamet gekocht, mijn tweede zelfs! ik allemaal nog helemaal nieuw in de spartamet wereld want ik heb nog geen jaar een metje, maar ik heb wel veel ervaring met kleine motortjes dus het komt wel goed.... uit eindelijk.

ik had mijn tweede spartamet gekocht voor het blokje voor op een zelfbouw project maar het blok zit vast(niet door een mechanise fout maar door lang stilstaan), na nadere inspectie heb ik vastgesteld dat hij los zou komen zonder bijkomende schade dus ik ben er aan begonnen en heb hem uiteindelijk met veel tijd te weken in wd-40 en twee takt olie los geregen. nu heb ik het blok open moeten hebben voor het uitspoelen van vuil echt heel veel vuil, en daarbij ben ik er ook gelijk achter gekomen dat de zuigerveer vast zat en ik hem daarom kapot heb moeten maken om hem er uit te krijgen.

dus nu is mijn vraag welke zuigerveer moet ik kopen? ik heb een 199 blok en heb al veel research gedaan maar zonder succes, ik heb ook meerdere zuigerveren gezien van 32,94/32,95/32,96mm vandaar dus ook mijn twijfels
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: zuigerveer 199

Bericht door Vrotkees » 03-12-2020 00:54

Het belangrijkste is dat de groef waar de zuigerveer invalt echt schoon is.
de oude zuigerveer is het perfecte gereedschap om die groef schoon te krabben.

Theoretisch zou je op een B maat zuiger de kleinste en op een D maat zuiger de grootste zuigerveer moeten zetten.
In de praktijk maakt die 1-2/100 verschil van de zuigerveer diameter echt niks uit.
de spleetopening van een zuigerveer in de cilinder is namelijk 0.3 - 0.5 mm.

De zuigerveer maat die 99% aangeboden word is de 33 mm zuigerveer waar ze 32.95 mee bedoelen.

Tip: grote spuitbussen WD40 en lidmaatschap van de bond voor het vloeken is aan te bevelen bij metjes :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Hugo07
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-09-2020 10:12

Re: zuigerveer 199

Bericht door Hugo07 » 03-12-2020 10:05

Vrotkees schreef:
03-12-2020 00:54
Het belangrijkste is dat de groef waar de zuigerveer invalt echt schoon is.
de oude zuigerveer is het perfecte gereedschap om die groef schoon te krabben.

Theoretisch zou je op een B maat zuiger de kleinste en op een D maat zuiger de grootste zuigerveer moeten zetten.
In de praktijk maakt die 1-2/100 verschil van de zuigerveer diameter echt niks uit.
de spleetopening van een zuigerveer in de cilinder is namelijk 0.3 - 0.5 mm.

De zuigerveer maat die 99% aangeboden word is de 33 mm zuigerveer waar ze 32.95 mee bedoelen.

Tip: grote spuitbussen WD40 en lidmaatschap van de bond voor het vloeken is aan te bevelen bij metjes :mrgreen:
Bedankt voor de informatie!
Komt zeker van pas!
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: zuigerveer 199

Bericht door Spartapappa » 03-12-2020 20:36

Als je eenmaal blokjes open gehad hebt.
En ook weer in elkaar zet, en je krijgt ze dan ook vervolgens ook nog netjes lopend...
Dan ben je voor je het weet besmet met het Spartamet virus !
Voor Corona hebben ze nu een medicijn, voor het Spartamet virus nog steeds niks😀

En ik kan je zeggen, er is niks leukers, dan met je zelf gebouwde blokje een stukje gaan rijden !
Ook ik heb veel geleerd hier op het forum. Maar toch elke keer is er weer iets dat ik nog niet wist.
Dit houd het zo leuk, zo leuk zelfs dat ik van een e-bike naar een Spartamet ben gegaan.
De meeste mensen doen het andersom😉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast