Motor probleem

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
Crypto
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-12-2020 18:52

Motor probleem

Bericht door Crypto » 25-12-2020 10:45

Hallo,
ik heb een probleem met me Sparta hij verbrand atf olie en rookte als een malle probleem had ik gevonden de kering tussen de overbrengings ruimte en Carter maar al paar keer nieuwe kering in gezet maar hij blijft er uit ploppen iemand die weet waarom? En laatste vraag toen ik het blok uit mekaar haalde lagen er 2 ringen in de overbrengings ruimte 1 dun maar groot en de ander dik maar wat kleiner en ik kan maar niet vinden waar die 2 horen en word er gek van en als ik rij klinkt het alsof de tandwiel af en toe tegen blok wat schuurt :shock:

Alvast bedankt voor jullie hulp en fijne feestdagen
Mvg Crypto
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Motor probleem

Bericht door Spartapappa » 25-12-2020 11:33

Zo,n keering borgen met vloeibare pakking. (of centerponds)
De twee ringen horen op de aandrijfas te zitten.
Een is een shim, of te wel een afstands ring om de speling van het grotetandwiel binnen de juiste toloranties te brengen.
De ander (dikke ring) om de boel te borgen (grote tandwiel)
De losse ringen in het carter zijn onstaan door een getrokken achteras.
Dit gebeurd helaas nog wel eens door onkundigen vaklieden.
Gevolg......dat tijdens het rijden de ringen tussen wormwiel en grote tandwiel komen. En hier hun schade aan richten !
Crypto
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-12-2020 18:52

Re: Motor probleem

Bericht door Crypto » 25-12-2020 11:52

Dankje wel zal meteen kijken er voor Sparta nou langer dan 2 jaar en wil graag heel houden dat ding laat me altijd in de steek heb paar maand terug hele frame gerestoreerd overgespoten en gewrapped blok ook maar kering zit steeds dwars :|
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Motor probleem

Bericht door Spartapappa » 25-12-2020 13:23

Ik snap het.
Als je een Spartsmet hebt, en rijdende wil houden zonder de fietsenmaker steeds te spekken.
Dan ben je bijna verplicht om hier je heil te zoeken.
Er is hier veel kennis van de Spartamet aanwezig.
De meeste metjes hier zijn dan ook betrouwbaarder dan toen ze nieuw de fabriek verlieten.
Dit door de zwakke punten die in de loop der jaren/kilometers naar boven kwamen aan te pakken.

Er zijn een hoop modificaties te doen aan onze metjes
Zo,n keering borgen bij de 299/399 type,s is een goed begin als de boel open is.
Ook een carburateur ombouwen naar directe inlaat is een heel bruikbare mod.
Zo is het torretje al veel betrouwbaarder.
Oja voor ik het vergeet, de deco afdoppen bij de 399/499 type,s (ook weer betrouwbaarder.)
Keering borgen bij een 499 is weer niet nodig, dit van wegen een opstaande rand in het carter ter voorkoming van.........
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast