Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door spartarie » 26-08-2021 21:52

Goed bezig Spartafrank!
Één kanttekening bij de foto's:
Beter is het om de aandrijfas voor dat je hem in het blok zet helemaal af te monteren, dus ook de naafhuls er op.
Ik persoonlijk begin zelfs altijd met het monteren van de naafhuls als ik een aandrijfas opbouw.
As in de workmate, naafhuls er op, op gevoel afstellen en even controleren door het wiel er op te schuiven en met het vrijlooptandwiel vastzetten.
Draait het wiel niet naar je zin (teveel of te weinig speling) wiel er weer af en corrigeren.
Wanneer goed afgesteld: Wiel er af en de rest van de aandrijfas opbouwen.
Vind ik makkelijker dan het achteraf doen, dan moet immers het wiel + motor weer uit de fiets.
Bovendien heeft ook de nieuwe keerring om de naafhuls invloed op het al dan niet licht lopen van het wiel, nieuwe hebben meer weerstand.
Die tik.....met de aandrijving heeft het niet te maken, het wiel staat immers stil.
Lastig te lokaliseren zo op het filmpje, het zou de zuigerveer kunnen zijn.
Weet je zeker dar je de zuiger op de goede manier (pijltje richting uitlaat) aan de krukas geknoopt hebt?
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Spartapappa » 27-08-2021 06:06

Niet om Spartarie na te praten, maar zo bouw ik ook de aandrijfas op.
Dit is gewoon de beste en makkelijkste manier om te doen.

Maar je durft Tenminste Spartafrank !
Een hoop zeggen bijvoorbaat al dat lukt me nooit !
En jij gaat het gewoon doen !
Maar de aandrijfas opbouwen en dan kompleet in de motor zetten werkt vele malen makkelijker…
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees » 27-08-2021 09:48

Ik heb in het begin ook zitten te worstelen met vooral het naafhuls deel van de aandrijfas.

Het is iets dat je secuur moet doen en als je het eenmaal weet heb je nergens meer last van.
Heel belangrijk is de kogellager ringen onder voorspanning te monteren maar toch net dat ze vrij lopen.
Ervaring van verschillende leden leverde de volgende methode op.

Het makkelijkste is toch om eerst de kale as in een bankschroef met alu bekken te zetten.
- De grote ingevette kogelring op het loopvlak van de as leggen.
- De naafhuls (kleine kogelring is al ingevet en nieuwe keerring ingeperst) over de as schuiven
- Conusmoer (moer met loopvlak) en contramoer los monteren.
- Afstellen doe je door eerst de conusmoer zo aan te draaien dat je letterlijk de naafhuls voelt klikken over elke kogel van de kogelring.
- Daarna maak je de conusmoer een klein beetje losser zodat je net niet meer de naafhuls over de kogels voelt klikken.
- Het aantrekken van de contramoer wil dat wel eens verpesten dus neem je tijd en ga door tot het goed is, desnoods vloek eens goed, neem een bak koffie en ga daarna verder :mrgreen:

Daarna kun je de naafhuls in het wiel steken het vrijloop tandwiel erop monteren en er een slinger aan geven.
Loopt het wiel mooi rond en voel je geen klikken is er niet teveel voorspanning.
Nu zet je het wiel op de grond en duwt op de as.
wring de as omhoog omlaag links en rechts in het wiel
voel je geen speling is je naafhuls perfect.

Nu zet je de as op de kop in de bankschroef en bouw je de aandrijfas verder op.

- keerring
- lager
- tandwiel met pallen.
- vul ringen, afdekschijf en afstandbusje
- O ring schijfring en moer

De axiale speling van het tandwiel op de as is tussen de 0.02 en 0.12 (beste is 0.1 mm!)
Dat kun je meten door een voeler maatje tussen het tandwiel en de afdekschijf te drukken.
Een extra vulring bij of weglaten kan wonderen doen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door spartarie » 27-08-2021 12:21

Mooi verhaal Vrot!
Alleen die axiale speling....
Volgens het handboek tussen de 0.02 mm en 0,12 mm bij de drietraps en tussen de 0 mm en 0,05 mm bij de eentraps.
Ik hou altijd tussen de vijf- en tien honderdste millimeter aan.
SpartaFrank
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank » 28-08-2021 19:27

Bedankt allemaal! Het is inderdaad een goede tip om de aandrijfas helemaal af te monteren, had ik zelf niet aangedacht. Ik ben gelijk weer aan de slag gegaan vandaag en kwam er achter dat de zuiger verkeerd op de krukas zit. Ik had daar zelf niet naar gekeken de eerste keer maar gelukkig heb ik misschien net 20 meter gereden met dat getik en vooral veel stationair laten lopen. Ik heb de zuiger omgedraaid alleen is 1 pistonclip afgebroken dus kan ik helaas nog niet verder! Iemand die weet waar ik deze pistonclipjes kan kopen of moet ik ze bestellen? Nog een paar fotos:

De binnenkant.. Wat is dat witte spul?
Afbeelding
Alles gedemonteerd en in een doos gelegd.
Afbeelding
Het wiel + blok
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees » 29-08-2021 14:16

spartarie schreef:
27-08-2021 12:21
Mooi verhaal Vrot!
Alleen die axiale speling....
Volgens het handboek tussen de 0.02 mm en 0,12 mm bij de drietraps en tussen de 0 mm en 0,05 mm bij de eentraps.
Ik hou altijd tussen de vijf- en tien honderdste millimeter aan.
ja de officiële axiale speling die in het reparatie handboek staan is veel te klein 0-0.05 mm waardoor er te weinig olie in de naafhuls kan komen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees » 29-08-2021 14:17

Vrotkees schreef:
29-08-2021 14:16
spartarie schreef:
27-08-2021 12:21
Mooi verhaal Vrot!
Alleen die axiale speling....
Volgens het handboek tussen de 0.02 mm en 0,12 mm bij de drietraps en tussen de 0 mm en 0,05 mm bij de eentraps.
Ik hou altijd tussen de vijf- en tien honderdste millimeter aan.
ja de officiële axiale speling die in het reparatie handboek staat (1traps) is veel te klein 0-0.05 mm waardoor er te weinig olie in de naaldlagers en naafhuls kan komen.
heb het aangepast
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Vrotkees » 29-08-2021 14:23

SpartaFrank schreef:
28-08-2021 19:27
Bedankt allemaal! Het is inderdaad een goede tip om de aandrijfas helemaal af te monteren, had ik zelf niet aangedacht. Ik ben gelijk weer aan de slag gegaan vandaag en kwam er achter dat de zuiger verkeerd op de krukas zit. Ik had daar zelf niet naar gekeken de eerste keer maar gelukkig heb ik misschien net 20 meter gereden met dat getik en vooral veel stationair laten lopen. Ik heb de zuiger omgedraaid alleen is 1 pistonclip afgebroken dus kan ik helaas nog niet verder! Iemand die weet waar ik deze pistonclipjes kan kopen of moet ik ze bestellen? Nog een paar fotos:

De pistonpen borgveren zijn hier te bestellen.
http://www.spartamet-onderdelen.nl/cont ... or_01.html

en wat dat witte spul betreft ben je niet een stukje keukenrol vergeten met het schoonmaken van het naaldlager?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
SpartaFrank
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door SpartaFrank » 31-08-2021 22:27

Het blok is weer open geweest! De zuiger zat verkeerd om op de krukas(foutje :D ). De spartamet startte maarliefst in 2 keer in de choke na alles weer was opgebouwd! Ik heb weer mooie fotos gemaakt:

Iets zat me al een tijdje dwars, de koppeling/krukas. Hij lijkt beschadigd, is dit erg?
Afbeelding

Vloeibare pakking tussen de 2 carters! Ontluchtingskanaaltje open gelaten.
Afbeelding

Toen ik thuis kwam van stage was mijn vader bezig in de schuur. Hij was naar de bouwmarkt geweest om alle blokbouten te vervangen(de 10 kleine). Alles op maat gezaagd en ik kon in de avond aan de slag.
Afbeelding

De uitlaatpoort is goed dun, geen aanslag in de uitlaatpoort. De uitlaat zelf is ook ontkoold.
Afbeelding

Verder heb ik de bougie elektrode afstand op 0.5 gezet en de afstand tussen het vliegwiel en de bobine op 0.4 gezet. Een zelfbouw cdi gemaakt door mijn vader in de spartamet gezet en hij doet het!

Het oude getik is weg maar er is een ander soort getik. Ik heb zo snel geen filmpje kunnen maken maar zo heftig is het getik niet. Misschien is dit heel normaal omdat het een nieuwe zuiger is met nieuwe zuigerveren, ik weet het niet...
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Bericht door Net bezig » 31-08-2021 22:56

Prachtige scherpe foto's foto's Spartafrank. Tof.
Of zuigerveren nog goed zijn. Nou ik had meer ervaring met grotere, bijvoorbeeld 90 cm diameter. :)
Of die nog goed waren, dan meette je de "slotopening", het open deel als je hem los in de de cilinder plaatste, die vergeleek je dan met een nieuwe.
Maar ook de hoogte van de veer was kennelijk belangrijk dat ie niet op en neer zou dansen in de sponning.
Op jouw scherpe foto is te zien dat de zuigerveer veel dunner is dan de sponning. Maar misschien is dit voor deze motoren wel normaal.
Daar weet ik weer niks van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten