Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Zwaantje » 08-12-2021 00:06

Had nieuw starkoord gehaald aangezien deze afgebroken is. Dus op de welbekende manier geplaatst. Veerschijf, borgring en en palletje met palveer teruggeplaatst. Helemaal happy natuurlijk dat ik weer kan rijden... Maar nee de Sparta-god staat het niet toe.. Ik heb deze klachten nog nooit eerder meegemaakt. De pal neemt het vliegwiel één slag mee en de veerschijf besluit daarna het startkoord niet meer te willen inslikken. Daarna maar weer open geschroefd en zoeken wat het het probleem is. Na één slag glijdt de pal dus over het uitsteeksel van de palveer heen en komt daardoor dus met het nokje tussen de twee uitstekende gedeeltes van de veer in waardoor de pal niet meer aangrijpt op het vliegwiel.

Op het blote oog zie je deze slijtage niet aan het onderdeel, maar je ziet het snel genoeg als je het koord uittrekt. Ik vond het wel grappig om te vermelden. Weer een nieuw dingetje waarvan ik zelf niet wist dat het überhaupt stuk zou kunnen gaan. Eigenlijk dus wel een belangrijk onderdeel van de motor.

Maar een nieuwe besteld voor het luttele bedrag van 2 euro. Foto met product kwam gelijk tevoorschijn bij het zoekwoord 'Palveer,' op Google.


Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Vrotkees » 08-12-2021 01:20

Als er teveel speling op de veerschijf en de kap zit kan het koord ook niet goed terugrollen.
heb veerschijven gezien die echt totaal ingesleten waren en zodoende ook niet meer deden ingrijpen in het vliegwiel en/of terugspoelen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Zwaantje » 08-12-2021 01:40

Vrotkees schreef:
08-12-2021 01:20
Als er teveel speling op de veerschijf en de kap zit kan het koord ook niet goed terugrollen.
heb veerschijven gezien die echt totaal ingesleten waren en zodoende ook niet meer deden ingrijpen in het vliegwiel en/of terugspoelen.
Daar heb ik niet echt op gelet. Ik merkte gewoon op dat het nokje op het meeneem palletje tussen de twee uitstulpses van de palveer eindigde en daar bleef haken of de veer gaat de hele andere kant op dan de kabelschijf. De veerschijf paste echter nog netjes op de 'tule' van de kap, maar eigenlijk wil ik een nieuwe E-start kap gaan bestellen bij Sachs. Deze is ingesleten aan de zijkant van de invoer. Dit zie ik trouwens vaker bij E-start kapjes. Je kan ook zie dat het koord door de wrijving en dus heet worden het plastic heeft doen smelten. Als je het aan mij vraagt is dat eerder een ontwerpfout bij Sachs dan dat de gebruiker er wat aan kan doen. Het is natuurlijk gedrag om de startkabel wat schuin te houden ten opzichte van de fiets. Ik zal bij de nieuwe startkap dan ook een metalen hulsje gaan aanbrengen en deze borgen d.m.v. het bij de E-start kap, ongebruikte schroefgaatje aan de achterkant van de kap.

Heb al wel genoeg gebruik gemaakt van mijn abonnement van de bond vóór het vloeken. Tot twee keer toe vloog de spiraalveer bij mij uit de schijf en ik heb het geweten. De kramp in mijn handen.. :oops:

Klopt het trouwens dat er twee soorten palveren zijn geweest? Ik heb op een foto namelijk een model met een bochtje lijkend op een S gezien. Degene van de foto die ik meestuurde is degene die ik tot nu toe ben tegen gekomen. Ook in mijn metje uit maart 1988. De veer waar ik het nu overigens over heb, zit op een groene E-start DLX met 399 motor en (Breekbaar?) zwanenhalsframe.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Spartapappa » 08-12-2021 05:24

Dat klopt je hebt twee soorten palveren.
Degene met het bochtje zaten op de korte start kappen 099/199 modellen.
Ook is pal anders deze heeft twee uitstekende nokjes een nokje valt in de de trekstart schijf de ander komt in de palveer te zitten.
Laats heb ik een korte startkap 099 voorzien van een pal zonder die nokken met bij behorende veer.
Deze had ik nog nieuw liggen, dit werkt overigens ook gewoon.
Laatst gewijzigd door Spartapappa op 08-12-2021 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Zwaantje » 08-12-2021 15:20

Helaas net bericht gehad dat het veertje niet meer leverbaar is was en dat dit een voorraad fout was. :oops: Misschien wordt het tijd voor zelfbouw. Wellicht dat een (dik) sleutelringetje op de juiste manier buigen, wonderen doet verrichten. We zullen steeds vaker en meer onderdelen zelf in elkaar moeten gaan draaien.

Heb er nu bestel bij Brucker-radl-service. Ook maar gelijk een plastic borgringetje, die zag er wat broos uit
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Vrotkees » 08-12-2021 23:41

Zwaantje schreef:
08-12-2021 01:40


eigenlijk wil ik een nieuwe E-start kap gaan bestellen bij Sachs. Deze is ingesleten aan de zijkant van de invoer. Dit zie ik trouwens vaker bij E-start kapjes. Je kan ook zie dat het koord door de wrijving en dus heet worden het plastic heeft doen smelten. Als je het aan mij vraagt is dat eerder een ontwerpfout bij Sachs dan dat de gebruiker er wat aan kan doen.
Als je goed kijkt zie je een gaatje voor een schroefje voor een trekbuis vast te zetten is gewoon zo goedkoop mogelijk gemaakt bij Sachs zo een busje is weer een paar centen



Heb al wel genoeg gebruik gemaakt van mijn abonnement van de bond vóór het vloeken. Tot twee keer toe vloog de spiraalveer bij mij uit de schijf en ik heb het geweten. De kramp in mijn handen.. :oops:
we hebben een actieve bond :mrgreen:


Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Spartapappa » 09-12-2021 05:50

Ik heb al best wel wat startkappen voorzien van een nieuw touwtje, of een pal met veer.
De eerste die ik ooit voorzag van een nieuw touwtje was die van mijn vader.
Het werd een groot fiasco ! De veer sprong om mijn oren !
Dit was een goede les, daarna nooit meer gebeurd gelukkig.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Zwaantje » 14-12-2021 16:17

Ben er na een week achter waarom hij niet wou terug lopen....

Ik heb de veer verkeerd om op de schijf gemonteerd. :oops: Hij zat naar rechts in plaats van links. Na het omdraaien loopt het touwtje nu netjes terug in de starkap.

Soms ben ik een beetje blond.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Vrotkees » 14-12-2021 21:10

Blond NEE. Scheel JA :mrgreen:
op de schijf staat namelijk een pijl in welke richting je de veer moet erin zetten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Rare ratel en niet teruglopende trekkoord

Bericht door Zwaantje » 14-12-2021 22:49

Vrotkees schreef:
14-12-2021 21:10
Blond NEE. Scheel JA :mrgreen:
op de schijf staat namelijk een pijl in welke richting je de veer moet erin zetten.
Dat zal het zijn ;) mijn vriend roept al maanden dat ik naar de Pearle moet gaan.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast