Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 11-03-2022 13:53

Het geluid uit de motor is opgelost. Ik heb de fiets aan de kraan gehangen en helemaal nagelopen.

Twee punten waren niet voldoende;

- Uitlaatbouten waren losjes De uitlaat had dus zijdelingse speling gekregen. Geldt overigens niet voor de motor. Die bleef netjes op zijn plaats.
- De trillingsdemper was uit de standaard gekomen! Ook heeft een of andere onverlaat een normale moer gebruikt i.p.v. een borgmoer. Dit had ik uiteraard moeten zien toen ik het motortje opbouwde en afbouwde.

Ik denk dat de trillingsdemper uit de standaard is gekropen doordat de bouten van de uitlaat waren losgeraakt. Zitten overigens wel vast met sluitringen. Wat er gebeurd zou zijn als de trillingsdemper helemaal los had gekomen, wil ik niet over nadenken. Ik ga in ieder geval wel een nieuwe bestellen. Deze heeft zijn beste tijd gehad.

En toen alles weer was vastgedraaid, was het 'lager' geluid op magische wijze verdwenen!

Net ook i.v.m. testen van of het geluid echt weg was, een testritje gereden langs het kanaal. Nou wat een wind zeg. Ik moest de hele tijd meetrappen. Fietsen.... :oops: Kleine stukjes naar de supermarkt enzo.. maar met zoveel tegenwind en echt kracht zetten.. neen.
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 11-03-2022 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 11-03-2022 17:09

Ik herken het geluid direct als de uitlaat los zit.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 11-03-2022 17:52

Spartapappa schreef:
11-03-2022 17:09
Ik herken het geluid direct als de uitlaat los zit.
Daarom ben je ook Spartametoloog... :lol:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 11-03-2022 18:05

Zeggen ze🤣🤣🤣🤣👍
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 12-03-2022 19:42

Vandaag even naar de BP hier gereden (Leersum) 5 liter euro 98 getankt. Ik ging altijd naar de Tinq, maar van BP weet ik dat er 0% alcohol in de euro 98 zit. Helaas is het wettelijk verplicht om E5 te vermelden. Gelukkig is het dan weer niet verplicht om het erin te stoppen. Bij de met ging er sowieso al euro 98 in, maar sinds kort ook in de Tomos. Wat een verschil. De tomos had altijd wat moeite met starten, maar nu één keer kicken en lopen. Voortaan drinkt de Tomos ook 98. Ook heb ik de rare gewoonte om aan de benzine te ruiken, om te merken of het wel de juiste benzine is en of ik er olie in heb gedaan. Ik kreeg gelijk flashbacks naar de geur van euro 95 voordat er ethanol werd bijgemengd. Ruikt precies als de 'ouderwetse' benzine. De andere reden is dat het een Russisch roulette is om bij de Tinq te geraken. Je moet een autoweg (80 km/u) oversteken om daar te komen. En je hebt maar heel weinig ruimte in het midden om stil te gaan staan. Ze rijden er als gekken er zijn al heel wat oudjes doodgereden die daar op de fiets waren.

Je ruikt het direct als er ethanol in zit.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 25-03-2022 20:24

Vandaag het debiel grote scooter kentekenplaatje losgehaald. Tijd om hem om te gaan ruilen voor een staand smal model en een goede abs houder. Ondertussen heeft het motortje al bijna de 500 kilometer aangetikt na de revisie. Wat mij betreft heeft het motortje zich bewezen en zou ik de revisie als geslaagd willen beschouwen. Het enige wat ik er niet uit heb kunnen krijgen is het warm starten. Dat doet hij alleen met de gashendel een stukje open. Koud starten is 1x trekken. Ik vind het allemaal gezegend.


Ik wil jullie allemaal bedanken. Dit is de eerste revisie die ik in mijn eentje heb gedaan en het heeft mij een hele bak vol vertrouwen en kennis opgeleverd.

Ik wil Arie bedanken voor het bekleden van mijn koppelingen met kevlar en zijn nuchtere 'er gaat nu een lampje branden' momenten antwoorden. Ook Vrot bedankt voor de kennis.

En in het bijzonder nog Spartapappa. Hij is een bijzonder aardige man met het hart op de juiste plaats. Heel erg bedankt voor alle onderdelen die je zondermeer aan mij hebt gegeven. Dit is heel erg gewaardeerd. Zulke mensen heb ik nog niet vaak mogen meemaken. Binnenkort maar weer gauw even buurten. Dan neem ik de bovenplaat Bing en de oermet fietsbel voor je mee.

Nu ga ik mijn blauwe dagelijkse oermet na 5 jaar rijden reviseren. Ook de 199 mixframe gaat binnenkort gereviseerd worden.

Deze 399 DLX is in ieder geval weer een pittig snorrend meisje geworden.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 25-03-2022 21:21

Bedankt voor het mooie compliment.
En de koffie staat klaar !
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Revisie 399 motor

Bericht door spartarie » 25-03-2022 21:39

Ieder blokje met een bepaalde carburateur heeft weer zijn eigen startprocedure.
Dat je bij een warme start een streepje gas moet geven is helemaal niet vreemd, hoeveel gas kan per blokje weer verschillen.
Doe ik trouwens ook bij een koude start.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 25-03-2022 22:26

Spartapappa schreef:
25-03-2022 21:21
Bedankt voor het mooie compliment.
En de koffie staat klaar !
Wat een gezelligheid, waar koffie is, is uhmm. Ja Spartamet! 8-)
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 25-03-2022 23:03

spartarie schreef:
25-03-2022 21:39
Ieder blokje met een bepaalde carburateur heeft weer zijn eigen startprocedure.
Dat je bij een warme start een streepje gas moet geven is helemaal niet vreemd, hoeveel gas kan per blokje weer verschillen.
Doe ik trouwens ook bij een koude start.
Ja, het gekke is, is dat ik al 5 jaar rijdt en nooit problemen heb gehad afgezien van die eerste mislukte revisie. Of de beste man had (nu overleden,) gouden handen, of ik had heel veel geluk. Ik heb wel geteld 1 keer stil gestaan. Dat was een lekke band die na 10 minuten weer verholpen was. Het blokje startte altijd. Maakte niet uit waar hoe of wat. Nu is het blokje uit elkaar voor revisie (oermet 299) maar nu ga ik meerdere ervaringen opdoen met meerdere soorten blokjes. Binnenkort ook van plan de eerste ervaringen op te doen met een 3 traps blokje. Ik moet bekennen dat die blokjes mij totaal niet aanspraken tot dat ik bij Spartapappa op een 3 traps had gereden. Nu ben ik sowieso wel helemaal geobsedeerd door (oude) jaren 80' dingen, dus hoe verder terug het uit die tijd komt, hoe beter.


Al met al heb ik heel veel geleerd en ook een hoop gangbare storingen leren herkennen. Het leuke is, is dat je vanuit je kennis bij andere verbrandingsmotoren allemaal logische problemen gaat zitten bedenken en het dan bij de met een totaal andere oorzaak heeft. Je speelt eigenlijk een soort meneer Gaus (honden-man) met deze motortjes.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten