Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 04-03-2022 17:03

spartarie schreef:
04-03-2022 16:58
Stapsgewijs onderdelen vervangen is de beste manier om er achter te komen wat de stoorzender is.
Uitlaat kan je afstrepen, anders haal je geen 29 km/h.
Carburateur lijkt ook in orde.
Ik had ook eens een vergelijkbaar geval, daar bleek de bougie de schuldige te zijn.
Koud goed starten, zolang je reed alles ok, maar als je stopte en hem stationair liet lopen sloeg hij soms (maar niet altijd!) af
en liet zich dan heel slecht weer starten.
Rara....tijdje aan het zoeken geweest, kon niks vinden...toch maar een andere bougie geprobeerd en...probleem opgelost.
Terwijl de bougie die er in zat zo goed als nieuw was!
Of dat bij jou ook zo is ???
Ik moet heel eerlijk bekennen dat die bougie een beetje een raar gevalletje was. In Duitsland besteld toen ter tijd: een Bosch WR10FC R6. Niet het oude groene model, maar de nieuwe blauwe. Ik heb hem al eens in een metje gebruikt en na een rit was de elektrode naar de isolator verbogen. Wist toen niet waar dat door gekomen was, heb hem teruggebogen naar 0,5mm maar toen niet meer gemonteerd. Nu doet hij dienst in dit metje. Ik kan natuurlijk gelijktijdig met de bobine hem even omwisselen met een andere bougie, maar laat ik eerst maar de bobine testen. De oude bobine heb ik nu immers al verwijderd. en testen kan geen kwaad, je kan altijd terug.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 04-03-2022 17:10

Ooit een keer precies hetzelfde gehad met een zundapp.
Precies wat jij beschrijft Spartarie.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 04-03-2022 17:15

Spartapappa schreef:
04-03-2022 17:10
Ooit een keer precies hetzelfde gehad met een zundapp.
Precies wat jij beschrijft Spartarie.
Ik lees bij de Duitsers dat ze het ook al eens hebben gehad.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 04-03-2022 21:04

Net 10km gereden weer. In het begin toen hij koud was weer willen aangrijpen. Dit bleef hij een een goede 5km doen. Na een tijdje bijna thuis liep hij heel rustig stationair. De top was ook hoger. De begrenzer vond het volgens mij niet heel erg leuk... Hij reed een nogal constante snelheid ongeveer 27 km/u met begrensde cdi! Ik kwam thuis. Hij wilde toen stationair blijven lopen. Toen heb ik hem even uitgezet en weer aangezet. Met één rukje rustig op gang komen. Daarna weer stilgezet. Na een kwartiertje weer aantrekken. Precies hetzelfde één licht rukje, rustig op gang komen. Nu een uur later ook gewoon met één rukje en lopen.

Het was dus die fucking spoel... en dan te bedenken dat ik hem tig keer heb doorgemeten, zowel warm als koud. Een positieve meet-uitslag zegt dus eigenlijk ook niet zo heel veel. Deze keer heb ik de spoel afgesteld d.m.v. visite kaartje. Ik heb voelermaatjes, maar daarvan heb ik maar één exemplaar en echt buigzaam is hij niet. Dus visitekaartje ertussen, magneten er tegen aan. Prima. Voortaan doe ik het zo. Het zal vast niet precies 0,4mm zijn, maar dat maakt niet uit. Je kan de visitekaartjes gebruiken die Jan van Aal met de bestellingen mee stuurt. (Van Aal, leest u mee?)

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat door het afstellen met één voelermaatje de afstand tussen bobine en vliegwiel niet helemaal goed is en daardoor het probleem ontstond met het niet willen starten. Ik ga eerst nog een aantal dagen proefrijden met deze spoel en daarna zien we verder. Ik wil eerst zeker weten dat het zo blijft zoals het nu is, en daarna ga ik een nieuwe e-start spoel zoeken, heb alleen maar handstart spoelen en het is de bedoeling dat dit metje e-start werkend krijgt.

Dus, nu eerst een aantal dagen rijden en dan proberen hem zo af te stellen dat hij niet meer aangrijpt. Ik denk dat de spoel hier namelijk ook een aandeel in heeft gehad. Hoe kan het metje anders nu rustiger lopen? Het is in ieder geval duidelijk dat de vonk na rijden niet meer toereikend was.

Dat ik hem nu eerst een aantal dagen ga testen komt omdat ik wel vaker dacht een probleem te hebben opgelost, en dan later bleek dat het probleem er nog gewoon was. Dus ik ga niet te vroeg juichen. Dit metje vertrouw ik niet. Iedere keer naait ie je.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 04-03-2022 21:21

Een e-start spoel heb ik liggen.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 04-03-2022 21:38

Spartapappa schreef:
04-03-2022 21:21
Een e-start spoel heb ik liggen.
Dat is handig! Hoeveel mag die kosten :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 05-03-2022 06:58

Misschien heb je wat te ruilen, maar daar komen we wel uit😉
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Vrotkees » 05-03-2022 08:02

Het bewijst maar weer eens dat lidmaatschap van de Bond voor het Vloeken noodzakelijk is met metje rijden :mrgreen:
De kleinste irritante storing waarbij iets net niet kapot is kunnen je het leven behoorlijk zuur maken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 05-03-2022 12:53

Spartapappa schreef:
05-03-2022 06:58
Misschien heb je wat te ruilen, maar daar komen we wel uit😉
Vast wel, roept u maar en wij draaien. Heb nogal veel troep liggen ook :lol:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 05-03-2022 12:53

Vrotkees schreef:
05-03-2022 08:02
Het bewijst maar weer eens dat lidmaatschap van de Bond voor het Vloeken noodzakelijk is met metje rijden :mrgreen:
De kleinste irritante storing waarbij iets net niet kapot is kunnen je het leven behoorlijk zuur maken.
Die bond voor het vloeken kwam zeker wel van pas. Je moest eens weten hoe vaak er een oerkreet uit de garagie klonk als het metje niet wilde aanslaan.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten