Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 27-01-2022 03:34

Ik ga in dit schrijven mijn revisie van een 399 blokje van een DLX damesmet uit 1994 bijhouden. Het leek mij leuk om jullie hiervan op de hoogte te houden.

Eerlijk gezegd had ik de staat van het blokje als veel slechter ingeschat. De met heeft immers twee jaar bij iemand stilgestaan. Ook was er roest te zien op de ribbels van de klok vanaf het inlaat-sleutelgat. Ik moet niet overdrijven daar ik ermee naar huis kon rijden tot dat de band PATSSS deed. Vanaf het schoonmaken van de carburateur start het wijffie met de eerste trek. Het blok is in de basis dan gewoon prima zou je zeggen. Het probleem met dit blok was alleen wat vaag; Zodra hij was warmgereden hoorde je een fluitend geluid bij het lopen en/of starten. Hij startte dan ook niet meer, alleen als hij weer koud was. Ik geef daar maar de keerring achter het vliegwiel de schuld van daar deze een soort geluid maakte dat overeenkomt met geluid van zuigen tussen gesloten lippen. Tot slot liep het blok constant hoogtoerig stationair. Ik heb hiervoor van alles geprobeerd na te kijken, maar dit kon ik niet oplossen. Verder nog het bekende irritante gehap bij het aangrijpen van de koppeling.

Dus... spllitsen dat cadeautje. Het moment dat je het bovenste carterdeel wegneemt voelt voor mij net alsof je een cadeautje mag openmaken... je weet niet wat je gaat aantreffen. Zo gezegd zo gedaan. Vanavond alles losgehaald en het blokje tussen de workmate geklemd. Vooraf heb ik de olie er al uit laten lopen om te kijken naar de kleur. De kleur was nog een beetje honingachtig , maar begon al wat bruin te kleuren.

Wat ik aantrof was niet verkeerd.

Carter ziet er heel mooi uit. Best schoon. Ik ga ze van de week schoonborstelen met Dasty zodat het er allemaal weer extra mooi uitziet. Hij reed bij mij trouwens rustig op euro 98 met kroon tornado en fuelfit. Misschien heeft dat ook wel bijgedragen.
Afbeelding

Zuigertje ziet eruit als nieuw en de koppelingsklok heeft los van de roest op de ribbels, niks hoeven lijden. Kwestie van een staalborsteltje langs de roest halen.
Afbeelding

Sorry voor het langdradige verhaal. Morgen komen nog fotos van de transmissie. Die heb ik nog niet uit elkaar gehad, door tijd gebrek.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Vrotkees » 27-01-2022 14:12

Het is altijd leuk als je ene blokje open maakt en de onderdelen zien er goed uit.
Dat geeft meteen hoop voor een goede revisie.

De kogellagers van de krukas en koppelingsklok niet vergeten goed schoon te maken door deze met WD40 te spoelen.
Dan kun je pas echt voelen of er geen slijtage sporen zijn.\
Vergeet ook niet het pistonpen naaldlager goed schoon te spoelen met WD40.
Deze beweegt namelijk maar een beetje en zit vaak vol met aangekoekte kool en olie.

Als je eenmaal schone gecontroleerde en nieuwe onderdelen klaar hebt liggen kun je gaan opbouwen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 27-01-2022 23:24

Vrotkees schreef:
27-01-2022 14:12
Het is altijd leuk als je ene blokje open maakt en de onderdelen zien er goed uit.
Dat geeft meteen hoop voor een goede revisie.

De kogellagers van de krukas en koppelingsklok niet vergeten goed schoon te maken door deze met WD40 te spoelen.
Dan kun je pas echt voelen of er geen slijtage sporen zijn.\
Vergeet ook niet het pistonpen naaldlager goed schoon te spoelen met WD40.
Deze beweegt namelijk maar een beetje en zit vaak vol met aangekoekte kool en olie.

Als je eenmaal schone gecontroleerde en nieuwe onderdelen klaar hebt liggen kun je gaan opbouwen.
Haha nou, aan wd40 geen gebrek hoor :mrgreen:

Alle lagers kapotdood gespoeld met wd40.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 28-01-2022 00:04

Vanavond heb ik de carters zitten schoonmaken i.p.v demonteren van de aandrijfas. Ik ben begonnen met een afwasborstel en gele dasty. Ging niet helemaal lekker dus ben verdergegaan met wd40 als schoonmaakmiddel. Dat deed precies wat het moest doen. Ben geindigd met twee vieze schuursponsjes en een versleten afwasborstel.


Hieronder het resultaat. Ik heb zitten boenen en boenen. :oops:


Er zijn twee dingen aan mijn karakter die mij tegenwerken. Dat zijn perfectionisme en geen geduld. Ik wil dat iets perfect is en ben nooit tevreden met mijn eigen resultaten, maar ik ben ook snel klaar met dingen omdat ik ongeduldig ben. Nadat ik de uitlaatpoort had ontdaan van zijn kool, vond ik het wel welletjes. Het achtercartertje is het schoonst geworden. Ik denk dat het zo wel prima is.
Afbeelding



Afbeelding

De cilinder heb ik de hele tijd volgepompt met wd40 en daarna een geel vaatdoekje opgerold en erin heen en weer gedraaid. Schoon zat. Nicasil laag glimt er mooi bij.
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foei! Heb ik de pasvlakken zo mooi schoongemaakt komt het as van m’n peuk op het vlak. :evil:
Afbeelding

Afbeelding
free photo's

In iedergeval, even zonder gekheid; ik ben opzich uiteindelijk wel tevreden met het eindresultaat. Zit toch weer werk in allemaal. Ik moet bij het opbouwen alleen niet vergeten de pasvlakken te ontvetten met thinner aangezien deze harstikke vettig zijn geworden door de overdosis wd40.

Nadat ik de wd40 doorweekte cartertjes heb laten drogen bij de zibro kachel, heb ik de tijd even genomen om de ribbels van de koppelingsklok te ondoen van de roestplekjes.

Heb gelijk natuurlijk de klok schoongemaakt. Die plekken op het loopvlak van de koppeling.. weet niet wat het is. Toen ik het blokje gister openmaakte was dat in ieder geval al zo. Wellicht zat er roest en is dat tijdens het rijden weggesleten. Lijkt me verder niet zoveel uit te maken voor de werking van de koppeling. Het loopvlak van het naaldlager is overigens mooi glad.
Afbeelding

Lager gecontroleerd op haperen en gespoeld met wd40. Heeft wat axiale en radiale speling. Volgens mij is dat normaal bij lagers in hete omgevingen.
Afbeelding

Je ziet waar de roest op de ribbels zat de vreetplekjes zitten. Roest is er mooi en makkelijk afgedruppeld met behulp van, ja, weeral wd40 en met een klein beetje hulp van een iets te grote staalborstel. :D
Afbeelding

En als laatst het klusje was ik mezelf als beloning gaf. Het gaaf maken van het toch al mooie Art C zuigertje.Afbeelding


De laatste keer dat ik zo serieus met een blokje bezig geweest is alweer 4 jaar geleden. Het enige wat ik de laatste jaren gedaan heb, was een zuigerveertje en wat keerringen vervangen.

Morgenavond maar eens aan de slag met de krukas en de aandrijfas. Ik zie wel hoe ver ik kom. Er zit geen deadline aan.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 30-01-2022 20:32

In principe is nu de revisie klaar. Het enige wat nog rest is het geleverd krijgen van de bestelde onderdelen en dan het opbouwen.. Alles zit in bakjes licht ingevet met wd40.

Alles zit netjes in bakjes met deksel. Ik heb vooraf opgeschreven wat er in de bakjes moet komen te zitten.
Afbeelding
Onderdelen van de transmissie as. allemaal zorgvuldig schoongemaakt met wd40 en alle loopvlakken waren nog netjes. De onderdelen die ik ga hergebruiken zitten er allemaal in. Behalve het tandwiel.. die paste er niet in. :D
Afbeelding
Tandwiel, stelconus en moertjes. Allemaal schoon en ingevet door wd40.
Afbeelding
Krukas, koppelingshuis en zuigertje helemaal schoon.
Afbeelding
Onderdelen die ik niet meer ga gebruiken. Het grote naaldlager hapert en loopt niet echt lekker. Het kleine naafhulslager is vervormd. Ik denk dat iemand met een schroevendraaier heeft geprobeerd de oliekeerring uit de naafhuls te wippen en daarbij de lagerkooi heeft meegenomen. De vier naafpallen vind ik een beetje moeilijk. Volgensmij was het zo dat als ze versleten zijn, de opening waar de veer doorheen gaat smaller wordt. Niet echt iets aan kunnen zien, maar ik heb ook geen zin in een happend metje. De koppelingsveer is aan een haakje helemaal uitgerekt.
Afbeelding

De koppelingssegmenten liggen klaar om verstuurd en opnieuw bekleed te worden door forumlid Arie.
Afbeelding


Opmerking, aanmerkingen en tips hoor ik graag ;)
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Vrotkees » 31-01-2022 01:45

De pallen hebben geen enkel slijtspoor dis die kun je gewoon hergebruiken.
Mijn ervaring is dat pallen alleen slijten als een kogelring en een loopvlak van de aandrijfas beschadigd zijn.
De metaaldeeltjes zijn dan schuurmiddel.
Zolang er genoeg olie is in de naaf zullen die pallen bijna niet slijten.
Met hele hoge km standen kan er verschil ontstaan tussen de 2 lippen van de pal.
Maar dat ben ik tot zover maar bij 1 blokje met 30.000 km + tegengekomen.

Veren verliezen met de tijd hun sterkte.
De huidige nieuwe veren voor de koppeling segmenten zijn iets langer dan de oude.
Daarom hergebruik ik liever de oude veer zodat er meer spanning op zit.
Zolang er geen knik in de veer zelf zit kun je deze hergebruiken.

Belangrijk is dat je 2 lagers altijd vervangt.
Het toplager (dichte naaldlager) dat op de as van de koppelingsklok zit, en het naaldlager dat tussen de koppelingsklok en de krukas zit.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 31-01-2022 05:25

Vrotkees schreef:
31-01-2022 01:45
De pallen hebben geen enkel slijtspoor dis die kun je gewoon hergebruiken.
Mijn ervaring is dat pallen alleen slijten als een kogelring en een loopvlak van de aandrijfas beschadigd zijn.
De metaaldeeltjes zijn dan schuurmiddel.
Zolang er genoeg olie is in de naaf zullen die pallen bijna niet slijten.
Met hele hoge km standen kan er verschil ontstaan tussen de 2 lippen van de pal.
Maar dat ben ik tot zover maar bij 1 blokje met 30.000 km + tegengekomen.

Veren verliezen met de tijd hun sterkte.
De huidige nieuwe veren voor de koppeling segmenten zijn iets langer dan de oude.
Daarom hergebruik ik liever de oude veer zodat er meer spanning op zit.
Zolang er geen knik in de veer zelf zit kun je deze hergebruiken.

Belangrijk is dat je 2 lagers altijd vervangt.
Het toplager (dichte naaldlager) dat op de as van de koppelingsklok zit, en het naaldlager dat tussen de koppelingsklok en de krukas zit.
De reden dat ik de veer wil vervangen is dat een oogje ‘uitgelubberd’ is. Ik vrees dat hij dan losschiet. Terugbuigen kan geen kwaad?

De reden dat ik de naafpallen wilde vervangen is dat het metje graag hapt. Ik zal de pallen gewoon weer gaan inbouwen dan. Er zat verder geen enkel metaaldeeltje in de oude olie. Misschien zat het dan toch ik de koppeling. Beetje verdwaalde kool ofzoiets.

Wat de lagers betreft; deze had ik al besteld. Spartapappa had mij inderdaad al gewaarschuwd deze altijd te vernieuwen.

Bedankt voor je antwoorden Vrot.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 31-01-2022 19:01

Je pakt het netjes en serieus aan zwaantje.
Als je zometeen rond snort met je gereviseerde blokje wed ik dat je een glimlach van oor tot oor hebt !
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 31-01-2022 19:16

Spartapappa schreef:
31-01-2022 19:01
Je pakt het netjes en serieus aan zwaantje.
Als je zometeen rond snort met je gereviseerde blokje wed ik dat je een glimlach van oor tot oor hebt !
Ja zeker. Ik heb nog trauma's van 2017. Hele blokje in de soep omdat ik niet wist dat het niet normaal was dat lagerballen uit een lagerkooi vallen :oops: achja, van dat soort fouten ben je gelijk genezen. dat doe je nooit meer. Sindsdien behandel ik de blokjes alsof ze in een steriele omgeving zijn. Er mag geen haartje, vijzeltje, stukje zand of wat dan ook achterblijven in de carters, aandrijf trein of wat dan ook intern. Heb jij al tijd gehad voor je blokjes?

Helaas wordt deze motor + met van mijn partner :) dit is de zwabber dlx waar ik het over had. Als het blok straks loopt ga ik ook nog aan de slag met de E-start. Ik hou het liever bij mijn donkerblauwe oermetje. Al wil ik wel heel graag een herenmetje. Op een damesframe rijden voelt een beetje tegen de natuur in gaan :mrgreen: :D Natuurlijk ga ik wel een proefritje maken. Mijn partner wil niet fietsen want dat is voor 'arme mensen' Dan maar een Spartamet. Eventjes op gang trappen en gaon met die banaon! vandaag trouwens de koppelingssegmenten naar Arie toe met de postduif gedaan. Het voordeel van een post agentschap in je winkel...
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 01-02-2022 09:16

Nee ik heb helaas nog geen tijd gehad.
Twee weken 7 dagen per week gewerkt, dus 14 dagen achter elkaar.
Nu dit weekend ff rust😁🙏
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast