Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 05-03-2022 20:57

Net weer een proefritje gereden. Dit is eigenlijk het eerste ritje waarbij ik hem voorzichtig als betrouwbaar bestempel. Waarom? Hij is maar één keer afgeslagen. En dat was na ongeveer 2 kilometer denk ik. Dat gebeurde nadat ik het gas losliet en even ging stoppen om het stationair te laten draaien. Hij draaide toen even stationair en sloeg dan af. Hij was wel met één trekje weer aan. Daarna flink doorgereden. Toen uiteindelijk weer omgedraaid en een eindje verderop ben ik afgestapt om te gaan roken en heb ik hem even uitgezet. Hij ging na twee trekjes weer aan. Verder gereden. Rijdt constant zijn top met begrenzer. 25,8 met een uitloop naar 26,2. Weer een eindje verder getest hoe hij stationair liep tijdens het fietsen. Hij blijft opzicht wel gewoon lopen. Bijna thuis ook weer even stil gezet. Gaan roken. Drie keer trekken. Bijna thuis aan het eind van de straat heb ik het gas weer losgelaten en fietsen verder gegaan tot in de achtertuin. Hij bleef lopen al merkte ik dat hij het wel moeilijk kreeg, maar hij stopte niet. Na 5 minuten kon ik het niet laten en heb hem weer gestart nadat hij heel even uit heeft gestaan. Vier trekjes en dan voorzichtig op gang komen. Heel eventjes halve minuut laten lopen. Nu stilgezet. Straks weer proberen te starten.

De reden dat ik hem voorzichtig betrouwbaar bestempel is omdat hij wel blijft lopen en echt gewoon goed op top rijdt, maar toch zit er iets niet helemaal 100% naar mijn mening. De koppeling is nogal wispelturig. Hier heb ik het met Spartapappa ook nog over gehad. De ene keer pakt hij naadloos op, de andere keer is het echt dat je hem voelt happen. Maar vaker tijdens het rijden. Als ik dan even het gas los heb gehad en dan weer ga accelereren is het net alsof hij heel kort eventjes verzuipt, en daarna weer doorpakt en de koppeling aangrijpt. Alsof de koppeling laat aangrijpt. Misschien hoort dit 'euvel' wel bij dit specifieke blokje, maar dat weet ik niet. Ik heb immers alleen ervaring met rijden met een 299 blok. Hij lijkt dan ook een beetje te verzuipen als hij stationair loopt op sommige momenten. Het voelt dan alsof de krukas in een soort hele zwakke stand rond draait.

Maar ik ben toch wel tevreden. Hij start tenminste ook stationair als hij warm is. Dat was het eigenlijke probleem en dat is nu in principe wel opgelost. Ik ga na nog een aantal proefritjes de ontgrensde cdi weer terugplaatsen. Ik was vergeten hoe kut het is als de begrenzing ingrijpt. Ik rij immers al jaren zonder begrenzing.

Misschien verwacht ik ook wel teveel van het stationair draaien hoor, of misschien is het nog niet helemaal top afgesteld, maar toch blijf ik voorlopig van de stationair-schroef af. Ook de afdekkap gaat er nu op. Ik ben zo blij dat hij nu in ieder geval doet waar hij voor gemaakt is.

Morgen een kleine verassing, (nou ja verassing, het is iets heel leuks wat ik al heel lang wilde hebben en dat kan ik morgen gaan bemachtigen op relatief korte afstand) die ik met behulp van Spartapappa heb kunnen voorbereiden. Zonder zijn hulp had het in ieder geval niet zo ver gekomen. Daar komt een apart draadje voor.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 05-03-2022 21:07

Nu net weer gestart als proef: Hij is officieel geslaagd voor lichte betrouwbaarheid. Op het moment dat hij normaal niet meer wilde aanslaan (half warm) slaat hij met één trekje aan. Hij was nog een beetje lauw en meestal was dat het moment dat hij niks deed. Ik zou nu dus gerust een half uurtje kunnen gaan winkelen en daarna aantrekken en wegrijden.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 05-03-2022 23:11

Net weer van alles gecontroleerd. Die bougie is eng man. Het was twee maanden geleden een gloednieuwe Bosch WR10FC. Toen is een keertje de massa elektrode naar beneden tegen de midden elektrode aan gaan zitten. Net heb ik hem losgehaald en was alles oké. Haal ik het keukenpapiertje eraf zit ie er weer tegenaan. Ik heb snel de Champion die erin zat teruggeplaatst. Ik haal wel een nieuwe Bosch. Deze vertrouw ik niet. Misschien dat de bougie ook wel deels voor problemen zorgde zoals Arie benoemde. Beter het zekere voor het onzeker. Een elektrode hoort niet zo makkelijk te buigen.

Bij de eerste keer boog hij uit zichzelf tegen de midden elektrode aan. Ik heb het zien gebeuren. Ik had hem toen natuurlijk al niet meer moeten monteren.

Morgen ochtend vroeg weer even snorren :D Kijken hoe het blokje zich gedraagd in het spitsuur :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 06-03-2022 08:31

Stationair lopen en Spartamet blokjes…..,,,🥴
Korte tijd gaat gaat prima, maar langere tijd vinden ze niet leuk.
Moet je maar eens een Spartamet s,ochtends koud starten, en dan gelijk lang stationair laten lopen.
Als je dan gas geeft om weg te rijden smoort hij gelijk en slaat af.
Het is hier (waar ik woon) allemaal lange landweggetjes dus geen stads werk o.i.d lang stationair voor een stoplicht is dus niet aan de orde.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 06-03-2022 09:15

Spartapappa schreef:
06-03-2022 08:31
Stationair lopen en Spartamet blokjes…..,,,🥴
Korte tijd gaat gaat prima, maar langere tijd vinden ze niet leuk.
Moet je maar eens een Spartamet s,ochtends koud starten, en dan gelijk lang stationair laten lopen.
Als je dan gas geeft om weg te rijden smoort hij gelijk en slaat af.
Het is hier (waar ik woon) allemaal lange landweggetjes dus geen stads werk o.i.d lang stationair voor een stoplicht is dus niet aan de orde.
Heb hem net aangetrokken en moet zeggen dar hij er niet heel veel problemen mee heeft. Bij mij smoort hij juist als je stationair even fietst (bochten, rotondes etc.) En dan weer gaat accelereren. Je merkt dat dat koppeling dan ook later/ruwer aangrijpt. Heb net na de rit even de stationair schroef een slag teruggedraaid. Weer olie substantie op de uitlaat. Alleen volgens mij is dat geen olie maar smeltend heet lagervet tussen membraan en motor. Ik veegde het weg en het was blauw gelig en ik moest echt mijn best doen om blokolie te kunnen ruiken. Hij reed weer heerlijk. Netjes zijn top halen enzo. Ik ben dik tevreden. Het lijkt ook alsof deze bougie ook voor verbetering zorgt. Die rare Bosch gaat er in ieder geval niet meer in.

En hier ook geen stadswerk. Ik kom niet zo vaak meer in de stad. En als ik ga, dan ga ik gewoon overal op het fietspad. Ze kunnen mijn rug op met hun Spartamet op de rijbaan achterlijkheden. Heb er nog geen last van gehad.. en als ik wouten zie, dan kijken ze alleen alsof ze water zien branden, maar doen niks.

Zo... zometeen iets heel leuks ophalen.. :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 06-03-2022 09:22

En komende tijd aan de slag met mijn eigen metje. De donkerblauwe oermet. Hij moet er aan geloven... uit elkaar en dan totalitaire revisie. Alle lagers nieuw. De mahle zuiger mag wel blijven. Volgens mij heeft het blok tussen 1988 en het moment dat ik hem kocht niet echt veel gelopen. Nadat ik hem kocht heeft hij in ieder geval wel de nodige kilometers gelopen. In de tussentijd kan ik op de dlx van dit draadje rijden. Mijn partner heeft toch voorlopig nog geen rijbewijs.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 06-03-2022 16:09

Je weet nu hoe het moet🤣👍
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 06-03-2022 19:41

Spartapappa schreef:
06-03-2022 16:09
Je weet nu hoe het moet🤣👍
Jup gelukkig wel! :D

Even een updatje over de dlx. Net weer proefgereden om te kijken wat hij doet bij ontgrensde cdi. Heb een aardig rondje van ongeveer 8 km gereden. Hij was nogal vurig. Hoogst gemeten snelheid was 29 en een beetje. Gemiddeld blijft ie op 27 zitten. Na een tijdje begon ie opeens te piepen. Hij deed dat niet stationair en ook niet zonder dynamo aan, welke ook het nodige geluid maakt. Het klinkt als dat bekende geluid waarbij je je nagel over een krijtbord haalt. Iemand een idee? Het begint ongeveer bij 21 km/u.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 06-03-2022 20:00

Ik heb dit ook gehad met een metje.
Opeens had ik dat geluid ook wat jij beschrijft.
Bij mij was het de beugel waar de uitlaat aan bevestigd is, deze schuurde langs de veer van de standaard.
Zo hard geluid gaf dit !
Als ik met mijn voet tegen de uitlaatkranen drukte tijdens het rijden was weg, haalde ik mijn voet er vanaf begon het weer.
Toen ik de beugel van de uitlaat los haalden zag ik ook dat het metaal van deze helemaal was weg gesleten door de veer van de standaard.
Uitlaat rubber was verder goed.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 06-03-2022 20:07

Ik ben bang dat het uit de motot komt..... :shock: Als ik het wiel optil en ga gasgeven dan ko,t het. Echt het geluid van een slippende v-snaar. Ik denk de naaldlagers in het tandwiel
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast