Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Vrotkees » 07-03-2022 18:22

Het kan ook in de uitlaat zitten
als daar iets los in zit kan dat een gruwelijke herrie geven.

Dit is zo een gevalletje dat je echt moet gaan zoeken waar het vandaan komt.

Ik zou eerst beginnen om te kijken of er niets aanloopt of trilt.
Kettingkast, standaard, kentekenplaat zijn bekende herriemakers.
Ook heb ik eens gehad dat ik gruwelijk gepiep had en dat bleek van de voorwielnaaf te komen.

Of er inwendig iets mis is kun je horen.
Gebruik een lang verlengstuk van een dopsleutelset en zet dat op plekken waar de lagers draaien op het blok en tegen je oor
je kun nu horen hoe intern alles loopt.
Hoor je knarsen of onregelmatigheden is er intern iets mis.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 07-03-2022 19:08

Vrotkees schreef:
07-03-2022 18:22
Het kan ook in de uitlaat zitten
als daar iets los in zit kan dat een gruwelijke herrie geven.

Dit is zo een gevalletje dat je echt moet gaan zoeken waar het vandaan komt.

Ik zou eerst beginnen om te kijken of er niets aanloopt of trilt.
Kettingkast, standaard, kentekenplaat zijn bekende herriemakers.
Ook heb ik eens gehad dat ik gruwelijk gepiep had en dat bleek van de voorwielnaaf te komen.

Of er inwendig iets mis is kun je horen.
Gebruik een lang verlengstuk van een dopsleutelset en zet dat op plekken waar de lagers draaien op het blok en tegen je oor
je kun nu horen hoe intern alles loopt.
Hoor je knarsen of onregelmatigheden is er intern iets mis.
Ik ga inderdaad alles nalopen. Alle herriemakers gaan we elimineren. Dat kenteken ruk ik er vandaag of morgen vanaf. Het wordt echt tijd dat dat vierkante lompe ding wordt omgewisseld voor een langwerpig model en die zet ik dan stevig vast met een stukje plat schuim achter de plaat op de speciale plastic houder.

Als jullie er niet waren jonge..... (jij, Spartapappa en Arie)... dan had ik het niet meer geweten. :lol: Altijd die goede raad, tips en back to earth opmerkingen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 07-03-2022 19:44

Ik had eens een perfect gereviseerd en lopend 099 blokje onder mijn metje hangen.
Niks te klagen of op aan te merken.
Toen ik dit zelfde perfect lopend blokje onder een andere metje hing maakte hij bij een bepaalde snelheid een geluid als of er een lager stuk was.
Bleek na erg lang zoeken de tank te zijn die bij een bepaald toerental ging resoneren.
Hier toen een stukje schuim rubber onder geplakt en stil was het metje !
Dus wat vrot al zegt, kijk eerst eens de totale met na draai alles aan en probeer te lokaliseren waar de bron van het geluid vandaan komt.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 07-03-2022 20:34

Spartapappa schreef:
07-03-2022 19:44
Ik had eens een perfect gereviseerd en lopend 099 blokje onder mijn metje hangen.
Niks te klagen of op aan te merken.
Toen ik dit zelfde perfect lopend blokje onder een andere metje hing maakte hij bij een bepaalde snelheid een geluid als of er een lager stuk was.
Bleek na erg lang zoeken de tank te zijn die bij een bepaald toerental ging resoneren.
Hier toen een stukje schuim rubber onder geplakt en stil was het metje !
Dus wat vrot al zegt, kijk eerst eens de totale met na draai alles aan en probeer te lokaliseren waar de bron van het geluid vandaan komt.
Ik ben er in ieder geval wel achter hoe ik het geluid 'stop' Als ik mijn achterrem een stukje inknijp tijdens het rijden, waardoor het blokje een klein beetje, al rijdende wordt afgeremd, dan stopt het geluid. Laat ik de rem weer los, dan is het direct terug. Misschien zorgt het remmen er wel voor dat de achterbrug niet meer meetrilt een soort 'demper' Wat je over die tank zegt is wel interessant. Ik zal daar eens een dike stukje karton onder proppen. Het voorspatbord en oranje plaatje rammelen ook als een gek. Spartbord aandraaien en een klein stukje vilt tussen spatbord en oranje plaatje hielp bij mijn oermet.

Waarom is het altijd zo, bij Spartamet, dat als je denkt dat een bepaald probleem dat ook klinkt als zo'n probleem totaal een andere oorzaak heeft. :lol:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Revisie 399 motor

Bericht door spartarie » 07-03-2022 21:29

Ik had eens dat de hevel die de remschoenen bedient, dat ding dus waar je de kabel inhaakt, aanliep tegen het achterwiel.
Om precies te zijn tegen de rand van de remtrommel.
Ik heb door de aankoop van sloopblokjes in het verleden een aardige collectie van die hevels en ze zijn er in allerlei vormen.
Sommige kaarsrecht, sommige schuin en ook met een knik halverwege.
In mijn geval was het een kwestie van eentje zoeken die niet aanliep, anders had een hamer en bankschroef uitkomst geboden. ;)
Of dat bij jou ook het geval is weet ik niet maar zou kunnen.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 07-03-2022 21:44

spartarie schreef:
07-03-2022 21:29
Ik had eens dat de hevel die de remschoenen bedient, dat ding dus waar je de kabel inhaakt, aanliep tegen het achterwiel.
Om precies te zijn tegen de rand van de remtrommel.
Ik heb door de aankoop van sloopblokjes in het verleden een aardige collectie van die hevels en ze zijn er in allerlei vormen.
Sommige kaarsrecht, sommige schuin en ook met een knik halverwege.
In mijn geval was het een kwestie van eentje zoeken die niet aanliep, anders had een hamer en bankschroef uitkomst geboden. ;)
Of dat bij jou ook het geval is weet ik niet maar zou kunnen.
Door ervaringen op het forum had ik dat al gecheckt. Ik ga gewoon alles zorgvuldig na. Ik zat ook te denken aan de naafhuls, daar deze natuurlijk niet helemaal oké (ovaal) is. Moet zeggen dat ik dat onder het rijden nog geen één keer gemerkt heb. Voor de zekerheid de fiets opgehangen en het wiel rondgedraaid. Als de lagers in de huls kapot zouden zijn, had ik dat waarschijnlijk allang gemerkt. Het oliepeil blijft nu stabiel en ook geen ijzerdeeltjes of iets dergelijks te zien in de vuldop opening. Motortje is kerngezond.

Ik ga de tank checken, spatborden en kentekenplaat. Als het probleem dan nog niet weg is, haal ik de E-startkap eraf en duw ik er een handstart vliegwiel en handstartkap op (heb verder geen e-start kappen.) Waar ik ook nog aan dacht, omdat er nu tijdelijk een handstart spoel op zit, is er natuurlijk een bougiekabel met een rubber tule. Normaal gaat deze in de carburateur, maar bij een e-startkap gaat dat niet door de ruimte die ingenomen wordt door de startmotor. Nu zit de bougie kabel gewoon door het gat op zijn oorspronkelijke plaats. Waar ook de kabels naar de accu box en motor uit komen. Dat gat is nu natuurlijk groot omdat er nu geen doorvoerrubber in zit. Misschien komt het geluid daar wel vandaan.

Het blijft altijd Sherlock werk bij een Spartamet. :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 08-03-2022 11:03

Zo ben ik even blij dat het om de hoek al gebeurde... ik was op weg naar de supermarkt en opeens begint het blok in te houden als een gek niet meer op toeren komen, maar niet afslaan... halve choke, gaan als een speer. Maar wel afslaan. Uiteindelijk. Dat zegt dat ie uiteindelijk wel weer zijn peut krijgt. Blokje aantrekken lopen.

- Tussen tank en carburateur alles okè loopt goed door.
- carburateur (nog niet gecheckt) misschien een verstopte sproeier?
- Uitlaat (niet gecheckt.)



Ik weet dat vermogensverlies meerdere dingen kunnen betekenen. Ik keek achter mij maar geen rookwalmen of rare geluiden. Dus dat kunnen we afstrepen. Ik ben heel erg benieuwd wat het uiteindelijk is. Heb nu geen tijd om het te checken.

Ik denk zelf dat het of de sproeier, of de uitlaat is. Maar wel gek. Wel vol lopen en stationair draaien en niet afslaan, maar vermogen verliezen en dan op halve choke doortrekken naar top en dan wel afslaan.

Ik vind dit soort storingen wel leuk. Het heeft een bepaald patroon en zodra je dat al eens meegemaakt hebt weet je precies waar te kijken.

Bij mijn eigen metje dit soort storingen nooit gehad en dan bij deze met alle storingen krijgen... what are the odds.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 09-03-2022 02:10

Nou de oorzaak gevonden... de oorzaak is een domme aap. Die domme aap ben ik.

Ik heb de carburateur losgehaald, en die was zo schoon als het maar kan. Wel weer rare zwarte microscopische zwarte deeltjes in de vlotterbak, maar daar verstopt de boel echt niet van. Het is door 2 filters heen gekomen.. Dan komt het ook door de sproeier en dus in de uitlaat weer naar buiten. Alles was brandschoon. Waarom loop er geen benzine door de filter dan? en waarom valt het blokje dan uit? Waarom vult het filter zich wel als ik met het kraantje speel? En toen keek ik eens in de tank...... :mrgreen:

Ja... Het moet echt eens tot mij gaan doordringen dat als ik ongeveer 50 á 60 kilometer hebt gereden, de benzine opraakt en er alleen nog reserve is. En als je hem dan niet op die reservestand zet, er ook geen benzine is voor de verbranding.

Godsamme zeg :lol: Dit is al de zoveelste keer.. Ik kan allemaal argumenten gaan bedenken om het van mij af te schuiven zoals 'maar mijn dagelijkse metje heeft geen benzine kraantje,' maar dit is gewoon dommigheid weer.

Net als de vorige keer. Ik had het vorige keer nog aan de telefoon tegen Spartapappa gezegd... Hij viel toen steeds na 500 meter uit. Toen was het tankje ook overgegaan op reserve...

Ik ben zo druk bezig met de fiets perfect krijgen dat ik vergeet de tank af en toe te vullen na een lange proefrit. Normaal heb ik een standaard ritueeltje dat ik een tankje volgooi na het rijden als ik weer thuis kom. Dat doe ik bij de Tomos ook altijd. Hoe kort of lang ik ook gereden heb, altijd weer afvullen.

Vanochtend nog een 399 blokje open gemaakt dat bedoeld is om te verhuizen (mits het blok in goede staat is,) naar een hele goede blokjesbaas: Spartapapa. Ik zag door de uitlaatpoort dat de zuiger flink beschadigd was, dus ik vreesde het ergste. Verder was het blok een en al modder. Ook was er een assentrekker aan het werk geweest. Ik heb het blok open gemaakt en was verbaasd: alles zag er gaaf uit! De cilinder was heel mooi zonder beschadigingen en ook het tandwiel (de afstandsringen lagen er onder,) koppeling en krukas waren gaaf. Nu nog een goede B zuiger zoeken tussen de onderdelen, de boel schoonmaken en het blokje is verhuis klaar.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Spartapappa » 09-03-2022 06:07

De zwarte deeltjes in de flotterbakje komen meestal van de zwarte rubberen benzine slang.
Beter=een doorzichtige goede kwaliteit slang monteren.
Heb je trouwens het piepende geluid al kunnen localiseren ?
De 399 is welkom, ik heb nu meer drietraps blokjes dan eentraps.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje » 09-03-2022 09:02

Spartapappa schreef:
09-03-2022 06:07
De zwarte deeltjes in de flotterbakje komen meestal van de zwarte rubberen benzine slang.
Beter=een doorzichtige goede kwaliteit slang monteren.
Heb je trouwens het piepende geluid al kunnen localiseren ?
De 399 is welkom, ik heb nu meer drietraps blokjes dan eentraps.
Ik ben ermee bezig. Het is niet de tank. Ik ga vandaag de rest nakijken.

Ik heb misschien ook nog een 499 cartertje dat goed is. Ik probeer hem schoon te maken. Als ik die schoon krijg, neem ik daarvan ook een setje voor je mee. Ik heb geen vliegwiel erbij, die wou ik je ook geven, maar alle handstart vliegwielen die ik heb, die zijn aan het los raken. Ook bij de oermet maakt het vliegwiel dieselgeluiden.

Vandaag ook het oermetje demonteren. Zoals ik al zei, wordt de heren met binnenkort het dagelijkse vervoersmiddel. Dan is de oermet niet meer het pak en go metje. De oermet wordt dan een zondagsmetje op Aspen. Ik moet ook nog een keer naar de RDW met dat ding. Ik wil het oorspronkelijke bouwjaar 1988 op het kentekenbewijs hebben. Dat wil ik trouwens bij alle metjes, maar allemaal dingen voor de toekomst.

Heb ook een fototoestel dus vanmiddag de foto's van de heren met!
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast