Vlotter aangetast door Aspen.

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Plaats reactie
Frank-1
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-08-2016 18:24

Vlotter aangetast door Aspen.

Bericht door Frank-1 » 09-07-2017 20:48

Goedenavond allemaal.

Ik ben Frank en in het bezit van 4 metjes. 2 ervan worden regelmatig gebruikt en de andere 2 niet. Bij de metjes welke ik zelden gebruik tank ik Aspen benzine. Omdat deze benzine een langere standtijd heeft. Om problemen te voorkomen maak ik eens in de zoveel tijd de carburateurs schoon wat mij opviel was dat bij de metjes waar Aspen in zat het messing ringetje om de vlotter helemaal geoxcideerd was er was zelfs een stuk weg gevreten. Het residu lag onderin de vlotterbak. Zou dit door de brandstof kunnen komen? De andere 2 metjes tank ik gewoon Euro 95 met 2 takt olie en heb ik dit probleem niet. Mijn metjes hebben allemaal een Bing carburateur.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 10-07-2017 00:58

Oxidatie ben ik wel vaker tegengekomen van de messing ringen van de vlotters.

En in die metjes zat zeker geen Aspen.
Ik heb het altijd gelegd op water c.q. vocht in de benzine.

Wil je het zeker weten zou je een vlotter in de aspen kunnen leggen in een glazen potje.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Frank-1
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-08-2016 18:24

Bericht door Frank-1 » 10-07-2017 07:03

Bedankt voor je antwoord Vrotkees.
Het zou best kunnen dat door de vocht in de benzine de messing ring van de vlotter aangetast is. Deze metjes worden maar weinig gebruikt. Ik heb de metjes nu weggezet met een lege carburateur. Hopelijk is het probleem nu verholpen
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 10-07-2017 07:37

Waarbij het nog maar de vraag is of die ring daadwerkelijk van messing is.
Hier twee vlottertjes waar ik laatst mee aan het stoeien was.

Afbeelding

De linker leek verdacht veel op Aluminium.
Misschien zijn die ringetjes allemaal van Alu, maar geanodiseerd, of "vermessingd"?
Die vlotter moet per slot van rekening licht zijn.
Messing is praktisch ongevoelig voor benzine, wat zou er anders van onze sproeiers overblijven.
Water, (en ethonal want dat trekt water aan), en Aluminium is geen goede combinatie.
http://albinmotor.nl/revisie/carburateur/
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 10-07-2017 18:28

Bij lange stilstand is het altijd wijzer het vlotterbakje leeg te hebben.
de olie en andere toevoegingen uit de benzine kunnen zich afzetten op de bodem en de wanden van vlotterbakje filter en vlotter.

En dan hebben we het nog niet eens over toegevoegde alcohol aan de benzine. Alcohol trekt vocht aan.

Het kan goed zijn dat bepaalde ringen vertint en andere verkopert zijn.
Als ik oxidatie zie schuur ik die fijn op met scotchbrite.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Re: Vlotter aangetast door Aspen.

Bericht door ZAM-BUK » 07-01-2021 23:23

Ik heb een saxonette met Bing carburateur, in goede conditie. Het enige wat er aan mankeert is het viertakten op hobbels of klinkerstraatjes. Dus ik vermoed dat de vlotter of vlottermond niet helemaal jofel meer zijn. De kamer is schoon, de tank, filter en brandstof ook. Op asfalt rijdt hij als een speer maar zodra er een hobbel is, is het direct viertakten. Er zit een onbegrensde CDI in. Wat is de oorzaak? misschien een nieuwe vlotter of vlottermond?
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Vlotter aangetast door Aspen.

Bericht door Prutser-2009 » 08-01-2021 08:33

als je een 2takt voor langere tijd wegzet altijd vlotterbak leegrijden, de benzine verdampt maar de mengsmering niet, en evt vocht wat erin zit ook niet.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Vlotter aangetast door Aspen.

Bericht door Vrotkees » 08-01-2021 11:51

ZAM-BUK schreef:
07-01-2021 23:23
Ik heb een saxonette met Bing carburateur, in goede conditie. Het enige wat er aan mankeert is het viertakten op hobbels of klinkerstraatjes. Dus ik vermoed dat de vlotter of vlottermond niet helemaal jofel meer zijn. De kamer is schoon, de tank, filter en brandstof ook. Op asfalt rijdt hij als een speer maar zodra er een hobbel is, is het direct viertakten. Er zit een onbegrensde CDI in. Wat is de oorzaak? misschien een nieuwe vlotter of vlottermond?
Als het meteen gebeurd bij een hobbel is de ontstekingsspoel het eerste waar ik aan denk.
Er zit ja in het vlotterbakje ja een voorraad aan benzine net zoals de spoelbak van een wc.
Als je spoel niet helemaal meer goed is zal die bij elke trilling af en toe haperen.

Dit kun je testen door de spoel in een oven te leggen met 90 graden (bedrijfstemperatuur)
doormeten en met een hamertje op de spoel te tikken.
als de meting wegvalt bij het tikken weet je zeker dat het aan de spoel ligt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Vlotter aangetast door Aspen.

Bericht door spartarie » 08-01-2021 12:48

Ik denk ook niet dat u het in de carburateur moet zoeken.
De "messing ring" , zo die al van messing is, onder aan de vlotter heeft namelijk een dubbele functie.
Ten eerste zorgt hij er voor dat de vlotter niet te veel scheef in het vlotterbakje kan zitten, in dat geval kan de naald niet meer goed afsluiten.
Ten tweede: Hij zorgt voor DEMPING, d.w.z. dat de vlotter niet in het bakje gaat dansen wanneer je over een klinkerstraatje/hobbel rijdt.
De ruimte tussen ring en vlotterbakje is namelijk heel klein, en dat voorkomt een snelle doorstroming langs de vlotter en dus ook snelle bewegingen van de vlotter + naald.
Diezelfde functie heeft bij een TK carburateur het kleine veertje dat in de vlotternaald zit, maar dit terzijde.
Het "viertakten" wanneer u over hobbels rijdt...daarbij denk ik dat dat door een te kleine zuiger komt.
Zolang de motor moet "werken" dwz het achterwiel moet aandrijven hoor je het niet, de zuiger volgt dan keurig de leibaanzijde van de cilinder.
Anders wordt het wanneer de "weerstand" van het achterwiel wegvalt, bijvoorbeeld als je het gas dichtdraait, halfgas met wind mee rijdt
of....wanneer het achterwiel net over een hobbel gereden is en naar beneden rijdt.
Dan gaat de zuiger kantelen en dat hoor je.
viewtopic.php?f=10003&t=763
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten