Blokje uit 2 types

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Gebruikersavatar
blauwlap
Erelid
Berichten: 381
Lid geworden op: 27-06-2009 20:22

Blokje uit 2 types

Bericht door blauwlap » 20-09-2018 21:43

Na het splitsen van een 499 blokje zag ik ,bij het schoonmaken, op het achterdeel 399 staan.
Heb gekeken of ze wel bij elkaar horen maar de merknummers waren hetzelfde dus zal wel af fabriek zo zijn.
dat was weer een geruststelling want dit blokje was al eens open geweest en weer in elkaar gezet met erg veel vloeibare pakking. Op verschillende bouten zat een kraag pakking. De halve maantjes bij de lagers zaten niet meer op het achterdeel, dat was opgelost met pakking, leek het.
Heb er veel werk aan gehad om die zooi overal weg te peuteren.

Nu had ik nog een blokje liggen, een 399 en daar zie ik 299 op het achterdeel staan.
Ook hier klopt de code dat ze bij elkaar horen.
Op het achterdeel zit de info achter de spoel verborgen.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 20-09-2018 23:34

Moiun,
ja dat is waar. ze hebben de oude gietvorm niet nieuw bewerkt...... luie bende...
het enkele merk is de rechte code op beide carterdelen
groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 29-09-2018 22:08

het achtercarter is altijd hetzelfde of een lager nummer NOOIT hoger
Ze pakten de delen uit de bak en bewerkten ze samen.
Belangrijk is dat de carter delen bij elkaar horen voor de passing.

Voor 099 achter 099
Voor 199 achter 099/199

Voor 299 achter 299
Voor 399 achter 299/399
Voor 499 achter 299/399/499
Voor 599 achter 399/499 (599? nooit gezien)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 30-09-2018 00:51

Vrotkees schreef: Voor 499 achter 299/399/499
Alle 399 Motoren die ik tot nog toe gezien heb hadden een "299" achterdeel.
499 Motoren: Een 399 achtercarter.
Bijzonderheid: Bij 499 motoren is, zowel in het voor(499 gemerkt)- als achtercarter(399 gemerkt), een "dammetje" meegegoten dat het "eruitvliegen" van de keerring koppelingszijde verhindert, een bekend probleem bij 299/399 motoren.
Hoe zit het dan bij een 499- 299 combinatie af fabriek?
Was daar bij het 299 achterdeel ook al een aanpassing doorgevoerd?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 30-09-2018 03:43

heel simpel

de ruwe spuitgietdelen werden samen ingespannen.
Die rand voor het borgen van de keerring is eigenlijk een niet door geboord/gefreesd stukje gietdeel.

de technische verschillen van de achterdelen zijn.
- 099 heeft maar 3 schroefgaten
- 199 heeft er 4. 1 voor het inlaatmembraan vast te zetten.

Vanaf de 299 zijn de carter delen groter i.v.m. 1 traps overbrenging (groter blokje)

Er werd uit een krat een ruw achtercarter en ruwe cillinder gepakt.
Beide werden ter gelijk ingespannen en bewerkt.

als er een 299 achtercarter op een 499/599 zit wil dat zeggen dat ze die nog ergens uit een bak getrokken hebben en bewerkt.

bij een 299 en 399 komen uiteraard veel 299 achtercarters voor.
bij een 499 90% 399 en 10% 299
bij een 599 heb ik het 1 keer gezien
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 30-09-2018 11:42

Vrotkees schreef:heel simpel

de ruwe spuitgietdelen werden samen ingespannen.
Die rand voor het borgen van de keerring is eigenlijk een niet door geboord/gefreesd stukje gietdeel.
als er een 299 achtercarter op een 499/599 zit wil dat zeggen dat ze die nog ergens uit een bak getrokken hebben en bewerkt.
Kan dat haast niet geloven....
Hier een foto van een 499 achtercarter, bij de gele pijl is het "dammetje" te zien.

Afbeelding

En hier een foto van een 299 gemerkt achtercarter, hier ontbreekt dat dammetje.

Afbeelding

Toch ziet het er niet uit alsof hier later materiaal weggehaald is, zo was gewoon de gietvorm.

Afbeelding

Bekend is ook: Heb je een 399 of 299 carter, beide zullen een 299 achtercarter hebben, dan kan je zonder meer hier een drietraps overbrenging in plaatsen.
Bij een 499 blokje (met 399 achterdeel) gaat dat NIET, dan moet je dat dammetje eerst wegslijpen/frezen....
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 30-09-2018 23:39

Ik geloof dus best wel dat er "af fabriek" 499/299 combinaties zijn...bij Sachs waren ze niet zo van weggooien dus...
Alleen zal dat dammetje dan op het achtercarter ontbreken.....denk ik...
Maar ook een "half dammetje" zal genoeg zijn om de keerring op zijn plek te houden, dus geen probleem.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 07-10-2018 22:50

die gladde oppervlaktes zijn geen gietvlakken.

gietvlakken zien er altijd uit als de buitenkant van de carterdelen.
een grof maanland schap.

daarom worden de delen nabewerkt na het spuitgieten.

en ja een 3traps kan niet in een 499 599 en 302 blokje.
omdat dan het tandwiel in de weg zit.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 07-10-2018 23:50

Vrotkees schreef:die gladde oppervlaktes zijn geen gietvlakken.

gietvlakken zien er altijd uit als de buitenkant van de carterdelen.
een grof maanland schap.
.
Dat bedoel ik ook te zeggen....
Hier nog een keer: Het oppervlak bij de BLAUWE pijl is een "gietoppervlak".
Er zit daar helemaal geen materiaal om het "dammetje" te maken.
De paarse pijl (gladde oppervlak) is de boring voor krukaslager en keerring, die passen daar samen precies in.
Als ik ongelijk heb wil ik graag een niet gefotoshopte foto zien van een 299 achtercarter mét zo'n dammetje. :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 08-10-2018 00:45

het is de boor en frees die anders is.

bij een 499 werd niet helemaal doorgeboord als voorheen.

een spuitgiet mal kost tonnen dus die gaan ze echt niet aanpassen om een keerring er niet te laten uitklappen.

Er zit standaard veel overtollig materiaal aan ruw spuitgietwerk om bewerken mogelijk te maken.
de blauwe pijl is ook een bewerkt oppervlakje ziet de frees sporen erop

al het gietwerk zien er uit als de buitenkant van de carterdelen.

Je kunt duidelijk zien dat de cillinder in een mal met 3 segmenten is gegoten.
bij een vroege 399 is de voorkant aangepast (decoklep)van de spuitgietmal
bij een latere 399 is ook de bovenkant aangepast (boutgaten)

een 499 is kwa spuitgietwerk identiek als een latere399
ALLEEN de bewerking is veranderd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten