De motoren zijn taai

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Plaats reactie
pruttel
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-09-2017 16:00

De motoren zijn taai

Bericht door pruttel » 19-10-2018 12:34

Weer eens een berichtje van mijn kant. Ik heb dan op dit moment door de studie niet zo veel tijd voor de CDI's als dat ik had gewild, maar ik kan in ieder geval even mijn ervaring kwijt over de robuustheid van de Sachs motorblokjes.

Ik heb zelf een motorblok welke bestaat uit alleen maar gebruikte en aangepaste delen. Op de CDI module na dan :wink: .

Hiermee heb ik ondertussen ongeveer 1.000km afgelegd en is al bijna 2 jaar in gebruik. Nu is dit geen hele prestatie voor zo'n motorblok als die standaard is. Maar die van mij heeft wel wat meer meegemaakt.

Dit blokje loopt 40km/h zonder wind mee, berg af of andere ongein. Regelmatig behaal ik snelheden boven de 40km/h. Met de standaard (aangepaste) carburateur ligt de topsnelheid op ongeveer 43km/h, deze wordt regelmatig behaald.

Vooral de fase met het ontwikkelen van de CDI module was zwaar voor het blokje. Veel testritjes, afstelling, variërende ontstekingstijdstippen (welke niet altijd de juiste waren) en nog het zwaarste: Onbelast volle toeren draaien om op de testbank het gedrag van de CDI module te controleren. En niet één keer, maar soms hele middagen aan testen. :cry:

Vervolgens heb ik nog andere carburateurs getest. Vooral met de pocketbike 11mm carburateur in combinatie met een veel groter membraan deed de topsnelheid goed. Hiermee heb ik tijdens de testritten regelmatig snelheden van 46 tot 48km/h behaald. Het blokje draait er zijn hand niet voor om.

Ook wat langere ritten (rond de 10km) waarbij continu harder dan 40km/h werd gereden heeft het blokje moeiteloos doorstaan. Op dit moment studeer ik in Eindhoven waar het mijn dagelijks vervoer is door de stad. Hierbij wordt er dan minder hard gereden, maar het accelereren gaat nog steeds vol gas, het koppel van de motor wordt rijkelijk gebruikt in de stad.

Na al dit harde werk is het nog steeds aantrekken->gaan. Nu begint het motortje wel wat te tikken als hij warm is, wat waarschijnlijk een kantelend zuigertje is. Dat vind ik niet meer dan normaal voor een gebruikte zuiger met deze historie. Desondanks is er geen vermogensverlies en loopt het motortje zoals hij vanaf begin af aan heeft gedaan. Betrouwbaar en strak. 8) Hiervoor wordt hij natuurlijk wel beloond met een 1:50 mengsel met hoogwaardige Kendall Racing 2 takt olie, want de standaard pompmix zal hem geen goed doen. De 3 traps overbrenging giert ook lekker door zoals hij altijd al deed.

Van de winter zal het blokje waarschijnlijk wel weer opengehaald worden om te kijken wat de tussenstand is. Waarschijnlijk moet er een nieuw zuigertje in en kan hij weer minimaal 2 jaar door.

Dit is natuurlijk geen vrijbrief voor iedereen die graag hard wil rijden met zijn spartamet, want de extra slijtage is er zeker en die prijs moet je toch zeker betalen. Vooral als je dit niet op de juiste manier aanpakt, dan is het plezier van korte duur.

De onderdelen voor deze blokjes worden ook steeds schaarser, dus sommige mensen zullen dit vast zonde vinden. Maar als ik zie hoe lang dit blokje al zijn werk doet en onder welke omstandigheden, denk ik dat de meeste blokjes die minder dan 40km/h lopen en vertroeteld worden weinig extra onderdelen nodig gaan hebben. Voor mij is dit de manier om optimaal van de Sparta-Met te genieten, anders had ik er waarschijnlijk al klaar mee geweest.

Geniet nog van de laatste paar (redelijk) warme dagen en houd de boel heel. :)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
varimet.nl
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 21-10-2018 00:14

Motortjes zijn taai maar eigenlijk technisch gezien ook grote troep.
de totale geschatte levensduur door Sachs was 7 jaar of 15.000 km.

-enkele zuigerveer
-spoelkanalen ipv spoelpoorten.
-gedeelde krukas.
-met vulringen in elkaar geflanst.
-te zwakke lagering (kogelringen) aandrijfas.
-idiote carburateur
-te ingewikkeld voor massafabricage door ongeschoold personeel.

Als je weet wat je doet maak je een blokje vele malen beter.
een kantelende zuiger wil alleen maar zeggen dat de zuiger te klein is voor de cilinder.
De maatvoering die Sachs geeft op de cilinder en zuiger klopt 99/100 keer niet.
er werd maar wat in gesmeten destijds.

Je zult dus letterlijk d.m.v diverse maten zuigers, moeten proefpassen om de juiste zuiger voor de desbetreffende cilinder te krijgen.

Doe je je werk goed hoef je maar om de 10.000 km of 2 jaar het blokje uit elkaar te halen voor inspectie en interne schoonmaak.
Meestal kun je dan tegelijk de achterband mee vernieuwen want die gaan ook zo een 8-10.000 km mee.

bij hogere toerentallen krijgen de componenten uiteraard het veel harder voor de kiezen.
Het onderste drijfstang lager van de krukas krijgt het extra zwaar te verduren door de gedeelde kruk.

Het merendeel van de spartametjes wat nu nog rondrijd rijd letterlijk op de laatste benen.
Velen zij tot de draad toe versleten en krijgen weinig tot geen onderhoud.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 24-10-2018 13:53

Ik heb heel wat sloopblokjes gekocht en geslacht... :?
ZELDEN was er wat mis met de krukas/krukaslagers, eigenlijk alleen wanneer het blokje vastgelopen was.
Of verkeerd opgeslagen waardoor de binnenboel verroest.
Koppeling: Daar wel vaak narigheid, te lang doorrijden met een versleten koppeling helpt ook de klok naar zijn grootje.
Bij een ééntraps moet dan de complete koppelingsas vervangen worden, een dure grap!
Veel heb je zelf in de hand, geef niet te veel gas bij het wegrijden en trap mee tot dat de koppeling pakt.
Dat verlengt de levensduur van de koppeling vele malen.
Rijden met te weinig transmissieolie: Dodelijk voor de lagertjes/assen in de aandrijving.
Regelmatig controleren!
Moet je vaak bijvullen dan is er iets aan de hand; lekkage naar buiten of naar de krukkast.
Dan helpen alleen nieuwe keerringen.
Als u dan ook nog schokbelasting (stoeprandjes e.d.) probeert te voorkomen gaat uw blokje heeeel lang mee.
Passende zuigers vinden is een probleem ja, nieuwe worden niet meer gemaakt :cry:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 25-10-2018 00:47

Klopt de krukassen zijn 9-10 keer goed vanuit een sloopblokje.
als er iets mis is is vaak de astap van het vliegwiel ingelopen door de keerring.
Het krukas lager gaat naar mijn beleving alleen maar kapot als de kern van het vliegwiel los zit.

Geen olie en/of te lang doorrijden met een versleten koppeling is funest voor een blokje.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten