Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door Net bezig » 02-08-2020 00:04

Wij deden het al eerder ca. 14 jaar geleden, fietsen op het fietsenrek, en van Hellevoetsluis naar Goedereede en dan verder fietsen naar Renesse. Het was een heel hete zomerse dag dus de Brouwersdam stond vol met campers en geparkeerde auto's. Zee was groen, de lucht staalblauw. Wat hadden we een plezier.
Nu afgelopen vrijdag weer zo'n mooi weer, maar nu de Snorfietsen op fietsenrek voor hetzelfde ritje, helaas er stond een file zo lang....dus de Saxen erafgehaald vóór de Haringvlietdam en maar gaan snorren.
Dacht nog even mijn echtgenote mogelijk te zwaar te gaan belasten maar eenmaal op de Brouwersdam aangekomen vergeet je alle eventuele ongemak, hoewel, het is alleen maar Spartaans zitten. ondanks de ehh eeh verende zadelpen.
Ohhh een tip voor de wat ouderen onder ons, ik had eerder last van mijn prostaat inmiddels goed aan geholpen, maar om die te ontlasten ga op één bil/dijbeen zitten, en wissel dat af. Heb ik afgelopen vrijdag ook weer gedaan, het ging tenslotte om 70 km en dat gaat dan prima.
Het was prachtig mooi net als destijds, mogelijk nog warmer.
Bij de aanleg van de dammen zat ik op zee, het was toen eens een reis van 1.5 jaar nu zeggen ze, met de Corona ohh wat zielig 4 maanden voor anker en schrijven ze er een volle krantenpagina over. en heel nederland schudt ja ja, wat zielig, de pers bepaald immers wat U denkt. Nu was ik toen niet getrouwd hoor maar toch, ook voor getrouwden was een jaar onderweg soms heel gewoon.
Toen ik de Brouwersdam destijds overging ook weer op zo'n mooie dag voelde ik dat vakantiegevoel, nauwelijks minder als dat ik in Rio de Janeiro en Santos had ervaren.
Nu in Renesse ging mijn vrouw wat winkels af en zo bleek scoorde ze nog wat, ik reed even verder naar Burgh Haamstede waar mijn nichtje een camping gaat kopen, weer een verrassing, zo schoon, mooi....
Trouwens af en toe viel mijn motortje stationair zomaar uit en startte dan wel maar wat moeizaam, toch geen moment het vertrouwen in haar verloren, zijn soms van die dingen, denk ik toch even de sproeier raggen of de bougieelectrodes nauwer of ruimer zetten.
Behalve de gewaardeerde verfijnde Sachs techniek, wilde ik het er nu toch ook eens over hebben hoe die kan bijdragen tot zo'n onvergetelijke dag. En toevallig of niet ik werd de gehele dag vriendelijk en glimlachend bejegend door andere fieters/E bikers en een jonge aardige moeder attendeerde haar al bijna volwassen dochter bij een stoplicht op dit motorisch fenomeen.

Als het lukt stuur ik een fotootje.
https://ibb.co/Kr9wC8v
Laatst gewijzigd door Net bezig op 02-08-2020 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door Net bezig » 02-08-2020 00:57

https://ibb.co/PwBjdS1
Toch 70 kg dus voorzichtig aan bij drempels en kuilen.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door spartarie » 02-08-2020 02:13

Prachtig verhaal!!
De streek ken ik goed maar dan van trips op de motor.. :)
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door wilco » 02-08-2020 08:54

Ik zou het stationair iets ruimer afstellen tegen het afslaan, verder niet
te veel aan doen.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door Vrotkees » 02-08-2020 10:21

Kijk daar zijn metjes voor om lekker te genieten.
Onze "kijk mam een benzine fiets" vervoermiddelen hebben een hoge aaibaarheid factor en 99% glimlacht als je voorbij komt snorren.

We kunnen onze metjes af en toe de ergste dingen toewensen als ze van die wazige storingen hebben.
Maar ze maken weer alles goed als ze hun dosis aandacht zoeken weer gehad hebben :D

Ik heb oermetjes en dus helemaal geen vering en zadelpen met vering.
Een Geldekzadel is een ideale oplossing.
Ze zijn niet duur ik zou zeggen probeer het uit.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pimzeewolde
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-10-2011 20:23

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door pimzeewolde » 03-08-2020 17:22

Wat een leuk verhaal zeg. Die vriendelijke glimlachjes zijn idd herkenbaar. Ik woon in Zeewolde, ook een toeristenplaats. Vooral buitenlanders kijken de Met altijd verwonderd na. Maar ook de wat ouder Nederlanders geven vertederende blikken. Pas nog kwam een man naar me toe en begon een verhaal af te steken over zijn moeder die vroeger ook op zo'n Spartamet reed. Nog even een opmerking over zadels: ik rijd tegenwoordig op een oud Wittkop Komfort zadel. Maar dat is fijn rijden zeg! Geen last meer van een harde kont. Zal proberen binnenkort eens een foto ervan te plaatsen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door Spartapappa » 03-08-2020 21:34

Ik hoop dat ik morgen ook een overgetelijke mooie rit krijg.
Ik ga met de (herenmet met een 099 eronder) naar mijn klusje.
Toch 18 km heen en 18 km terug. Normaal zou ik met de auto gaan, maar dat heb ik nu al een aantal keren gedaan.
En het begint al aardig in de papieren te lopen (parkeerbeleid Utrecht)
Dus nu zet ik het metje maar in, alleen hoop ik niet op pech of lekkebanden o.i.d.🤞
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door spartarie » 03-08-2020 21:45

Echt opvallend hoe vaak ik op de met voorrang aangeboden krijg terwijl ik het niet heb.
Of zou het met mijn afschrikwekkende uiterlijk te maken hebben...? :D :D
Ik hou het maar op de met.
Toch wel gevaarlijk eigenlijk....het verkeer werkt het beste als iedereen zich aan de regels houdt.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door Vrotkees » 03-08-2020 21:55

als je een beetje gereedschap meeneemt voor de carburateur als je half choke moet rijden (meestal inlaatmembraam vuil) en de banden oppompt tot de juiste druk ( 3 voor 4 achter ) en met een volle tank begint heb je al veel angst voor lange afstanden weggenomen.

Vandaag weer 42 km gereden zonder een enkel probleem.
met de auto moet je ver omrijden en met het metje ben je directer en sneller dan met de auto en je hoeft niet te zoeken / wachten voor een parkeerplaats.
Vooral nu met Corona hebben grotere winkels, en winkelgebieden beperkingen in het toelaten van auto's.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Simpele maar onvergetelijke ervaring. Helemaal wauww.

Bericht door Net bezig » 04-08-2020 00:35

Goed punt bedankt.
Ik neem trouwens altijd al op afstanden een schroevedraaier mee ook om de arreteerkogel van de choke/rijstandschuif evt. terug te duwen, die weleens voorbij laatste punt wil schieten. :evil: Ook een klein flesje olie, voor als je benzineslang er eens af mocht schieten.
Ik neem mijn sax al 4 jaar ook mee naar Zuid Frankrijk, voor ca. 5 wk vakantie, nu gaan we liever even niet, dan neem ik
mee:
een complete extra carburateur. inlaatklep, spoel, binnenband, maar zou nu ook een buitenband meenemen vanwege de afwijkende maat.
Trektouwtje, kleine/grote conuslager, mijn zelfgemaakte freewielsleutel,
Allen een keer het touwtje moeten vernieuwen, op internet gekeken naar jullie aanwijzingen, 8 knoop...wel een zeiltje op het gras gelegd.
Nu gaan we in september 5 dg. naar Noord Holland, De Rijp, dat ligt centraal, en dan met fietsenrek vandaar uit richting vermakelijkheden, Bergen, Alkmaar, Egmond, Hoorn, Enckhuizen, Monnikendam, Edamwordt , lekker "ordinair" naar Volendam, Marken. Denk ik stiekem rijdend door die prachtig geordende polders en steden,...nijver volk destijds, zeg het nog maar even nu dat nog kan, heee... dat lucht op... :)
Trouwens voor techneuten ook mooi hoor een dagje sluizen IJmuiden, en met de verrekijker even naar de hoogovens kijken, kreeg je allemaal op school met tekeningetjes....Daar
En ja, over meenemen gereedschap en onderdelen, ...beter mee verlegen dan om verlegen.
Probleem is altijd de discipline opbrengen om alles meteen weer netjes terug te leggen.
Ja, en het allerbelangrijkste, je komt toch altijd thuis want het is ook een fijne fiets
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast