Een weekend vol Spartamet

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Een weekend vol Spartamet

Bericht door Zwaantje » 28-05-2022 01:55

Hoewel ik eigenlijk hele andere dingen te doen had, (school,) kon ik het weer niet laten om alleen maar aan Spartamets te denken. Mijn debiele werkrooster liet het lang niet toe, maar uiteindelijk samen met Spartapappa bij mij thuis het 199 blokje van de 1986 mixframe met open gemaakt. Ik had Spartapappa gevraagd om er bij te zijn aangezien ik 0,00 ervaring heb met de 3 traps blokjes. 1 traps gaat wel, maar ik vond het toch even fijn om een goede maat en 3 traps kenner bij te hebben.

We hebben eerst getracht het sujet te starten. De laatste keer dat ik hem wilde starten, vloog hij na aanslaan opeens de hele schuur door. Spartapappa was er vrijwel direct achter dat de gashendel niet lekker terugliep. Nadat Spartapappa er wat wd40 in gemoffeld had, wilde het weer. Toen maar weer geprobeerd. Niks. Dus Spartapappa benzine bijvullen. En ik mijn met onhandige kop vol met een brande peuk boven dat ding hangen, ik heb immers een doodwens! :mrgreen: (Nee geintje.) Spartappa herinnerde mij er even aan dat benzine een brandbaar goedje is.

Dat ik met een peuk vlakbij benzine durf te komen is een tikje uit het verleden. Praktijkleraar op de technische school maakte ons wijs dat benzine alleen brandt bij verneveling / de juiste omgevingsfactoren. Man gooide rustig een brandende peuk op een plas benzine, om dit te bewijzen. En inderdaad. Er gebeurde niks. Maar toch is het veiliger om het niet te doen, maar ik ben toch al zo gek als een deur! :mrgreen:

Toen het ding maar niet wilde starten zijn we hem maar gaan demonteren. Toen we de olie eruit lieten lopen kreeg ik al een gevoel dat er iets niet in de haak was. De olie was zo zwart als.. zwarte piet! Ohnee dat mochten we niet meer zeggen. Nee zo zwart als roet. En er zat messingkleurige glitter in de olie. Fijn, blokje open. Haalt Spartapappa de aandrijfas uit elkaar, ik zit ondertussen naar zuurstof te happen van de spanning; Is het begeerde en horristische aandrijfasje nog goed, of kan hij omgesmolten worden? Tromgeroffel. En ja. Helemaal naar z’n moer. Spartappa zei ook al, dat zal vast ook de ‘glitter’ in de olie geweest zijn..

Maar nu komt de grote aap uit de mauw. (Mag je dat nog wel zeggen?) Spartapappa had de aandrijfas nog even gedemonteerd… :shock: Zodra de naafhuls van zijn plek was vlogen alle kogeltjes van een van de kogelringen om onze oren! We keken elkaar ernstig aan.. Spartapappa zei heel beheerst dat het maar beter was dat het blok niet wilde starten en wij hem daarna direct hadden gedemonteerd. Wat als we waren gaan rijden/testen en de kogels waren gaan ronddwalen in de transmissie kast!!!


Maar al met al: de cilinder en de rest van de transmissie
Zijn picobello en gelikt. Om Vrotkees maar even na te apen; ‘een goede basis om het blok weer op te bouwen.’ En dat is dit blokje zeker.

Het enige wat nu nog te doen staat, is een goed aandrijfasje zoeken en was reserve blokken voor in de toekomst. Wordt vervolgd…

Hieronder nog wat foto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik even op het forum neergegooid wil hebben: Deze fiets is echt een van de eerste commerciële Spartamet modellen. Een fiets van oktober 1986. Echter, het motorblok is van midden 1987. Dat klopt niet. Er hoort een 099 onder deze fiets. Mijn theorie is dat het 099 blokje om een of andere reden kapot is gegaan / vervangen in 1987 onder garantie. Of er iemand heeft er gewoon een ander blokje onder gegooid, maar waarom dan persé een 199? En niet een makkelijker te maken / vindbare 1 traps?.


En dan nog een verhaal. Zoals jullie konden lezen had Spartappa een Tandem op de kop kunnen tikken. Toen ik de foto’s van zijn nieuwe aanwinst had gezien, begon het bij mij ook te kriebelen. En ja ik kon het niet laten.

Hij is in principe aardig compleet. Zelfs oranje plaatje met boutbevestiging kreeg ik erbij. Hij is van april 1992 met 399 eronder. Het enige wat mist zijn de dynamo en de zwarte u-vormige afdeklat op de achterste ‘normale’ kettingkast. Hier en daar heeft ie wat roestplekken en het lakdoek van de grote kettingkast is ietsjes beschadigd, maar ik ga kijken of ik dat dicht kan naaien.

Ik wil deze zomer nog op dit metje kunnen rijden. Het wordt immers langzaam zomer. Ik heb dus besloten dat deze met een spoed-revisie krijgt. Hij krijgt voorrang op al het andere. Dan heb ik dat maar gehad en dan is hij klaar voor de komende zomers. Het voordeel van revisie nu, is ook dat hij dan gelijk op Aspen kan gaan rijden.

Maar dan nu het leesvoer. Om de tandem in bezit te krijgen, moest ik helemaal naar het westen. Dat is zo’n 70km. Ik ben erheen gegaan en heb het ding gekocht. Omdat hij er toch wat slechter uitzag dan mij was verteld heb ik nog even kunnen afdingen.

En alles ging goed. Had er benzine in gegooid en ben gaan rijden. BAM! Heel rook gordijn van achteren. Oliekeerring eruit gevlogen. Ja, daar sta je dan 70 kilometer verderop en zie maar thuis te komen. Uiteindelijk gaan fietsen en ook nog de regen getrotseerd. Ik heb het ding rond 12:00 gehaald en was 20:00 weer in Utrecht. Het laatste stukje heb ik hem in de trein kunnen vervoeren. Ik was kapot. Had ik dat maar eerder gedaan. Ik had verwacht dat hij niet mee gemogen had. De nadelen van (nog) geen auto-rijbewijs hebben, maar wel zo’n hobby als deze. Je zou bijna een ‘vervoer-blokje’ apart hebben liggen die je meeneemt als je een metje gaat halen zodat je zeker weet dat je thuiskomt. Op een normaal metje naar huis fietsen had ik niet zo erg gevonden. Heb wel vaker dat soort afstanden op een fiets afgelegd. Alleen zo’n tandem is andere koek en toch even wat zwaarder trappen.

Dat was mijn avontuur afgelopen week. Spartapappa heel erg bedankt weeral dat je klaarstond om te helpen! En bedankt voor het frame en het oh zo fijne Lepper zadel.


Nog even wat kiekjes van de tandem en nog wat kleins. Ik en Spartappa hebben het er meerdere keren eventjes over gehad. De kenmerken op zo’n tandem. Ik ben een Husqvarna koplamp tegen gekomen zoals deze op mijn oer damesmetje zit en de Spartabel met rode Spartalogo erin. Ook een stalen voorvelg in de jaren 90, toen dit allang niet meer gemonteerd werd. Nu is een tandem natuurlijk wat zwaarder, maar je ziet bij de nieuwere tandems toch het nieuwe type voorwiel.

Mijn theorieën: De tandem frames lagen al montageklaar in de opslag. Alleen motor en wielen moesten mog gemonteerd worden en omdat tandems minder verkocht werden, lagen de frames langer op voorraad. Ook de kettingkast is dan achteraf gemonteerd, aangezien dit hetzelfde jaren 90 kettingkastje is als op mijn dlx met.

Wat mij ook mogelijk leek, maar gek klinkt; ze hebben twee frames gepakt van de kleur die niet (meer) echt veel verkocht worden, deze doorgezaagd en er een tandem van gelast. Incl de onderdelen van de tijd dat deze frames gespoten/geproduceerd zijn.

Ook wijkt het oranje plaatje af. Deze is van een type dat ik nog niet eerder ben tegengekomen. Wel met boutbevestiging.

Iemand die een antwoord op weet op het tegenstrijdige onderdelen verhaal?

Hier nog even wat kiekjes van het gevaarte.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Een weekend vol Spartamet

Bericht door Vrotkees » 28-05-2022 13:20

Zwaantje schreef:
28-05-2022 01:55




Wat ik even op het forum neergegooid wil hebben: Deze fiets is echt een van de eerste commerciële Spartamet modellen. Een fiets van oktober 1986. Echter, het motorblok is van midden 1987. Dat klopt niet. Er hoort een 099 onder deze fiets. Mijn theorie is dat het 099 blokje om een of andere reden kapot is gegaan / vervangen in 1987 onder garantie. Of er iemand heeft er gewoon een ander blokje onder gegooid, maar waarom dan persé een 199? En niet een makkelijker te maken / vindbare 1 traps?.
De gietdatum van het achterdeel van die 199 is Juni 1987.
Een 199 blokje is eigenlijk een uitontwikkeld 099 blokje.
099 blokjes vanaf de eerste gietdatums van 1985 tot in '86 kunnen behoorlijk afwijken van elkaar.
Veel zijn er destijds ook kapot gelopen en onder garantie vervangen.
De 099 blokjes die nu nog leven zijn dus de goede.


Mijn theorieën: De tandem frames lagen al montageklaar in de opslag. Alleen motor en wielen moesten mog gemonteerd worden en omdat tandems minder verkocht werden, lagen de frames langer op voorraad. Ook de kettingkast is dan achteraf gemonteerd, aangezien dit hetzelfde jaren 90 kettingkastje is als op mijn dlx met.

Wat mij ook mogelijk leek, maar gek klinkt; ze hebben twee frames gepakt van de kleur die niet (meer) echt veel verkocht worden, deze doorgezaagd en er een tandem van gelast. Incl de onderdelen van de tijd dat deze frames gespoten/geproduceerd zijn.

Ook wijkt het oranje plaatje af. Deze is van een type dat ik nog niet eerder ben tegengekomen. Wel met boutbevestiging.

Iemand die een antwoord op weet op het tegenstrijdige onderdelen verhaal?

De tandem-met heeft zijn oorsprong in het feit dat een ontwerper van Sparta een blinde vrouw had en een 26" tandem fiets frame gespartametiseerd heeft.
Productie was eigenlijk helemaal niet gepland en er zijn toch 2 Sparta modellen en 1 van Raam tandem-met modellen geweest.
Er worden geen frames verzaagd en dan samen gebouwd dat is dubbel werk.
De speciale frames worden in minder drukke periodes gemaakt en dan opgeslagen om op afroep afgemonteerd te worden.

Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast