wie verklaart dat 'gepingel' ?

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
VOKSO
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-05-2011 17:50

wie verklaart dat 'gepingel' ?

Bericht door VOKSO » 04-06-2011 15:28

Het is nu eenmaal een minder leuke eigenschap van een tweetakt dat hij niet vlot draait in onbelaste toestand.Hetzelfde met mijn Met-motortje wanneer die niet echt moet 'trekken',vb bij windaf. Eigenlijk niks aan de hand,maar wie kan zeggen waaraan dat te wijten is.Het lijkt of de motor dan 'pingelt',ttz onsteking krijgt door warmte ipv een vonk.Is het schadelijk voor de bewegende delen ?
bazzz
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-10-2009 22:45

Bericht door bazzz » 04-06-2011 16:24

heb je een begrensde of onbegrensde cdi?
Ik smeer gewoon grofweg 1:80 en ik denk dat iedereen hier wel bewezen heeft dat een motortje van de spartamet prima onbegrensd kan lopen.
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Gast

Bericht door Gast » 06-06-2011 19:31

zoekfunctie...
VOKSO
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-05-2011 17:50

Bericht door VOKSO » 06-06-2011 21:56

dank voor antwoord alvast.Ik heb er wel een onbegrensde CDI op gemonteerd.Erg spectaculair was de verandering niet overigens,tenzij de motor mogelijk iets sneller reed.Wat ik bedoelde met dat 'gepingel' is eigenlijk dat onregelmatig lopen van een tweetakt.Zelfs mijn grasmaaier heeft het... Bij echt doortrekken verdwijnt dat voor mij vervelende geluid.Ik durf te veronderstellen dat het komt doordat de cilinder zich in onbelaste toestand met een 'armtierig' mengsel vult,of wat kan het anders zijn ?
MOD Een klassieke 2takt met spoelpoorten heeft niet altijd het zelfde mengsel in de verbrandingsruimte. soms meer uitlaatgassen soms meer onverbrand mengsel dat verklaart dat zogenaamde gepingel :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten