Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

opamet
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-08-2021 22:33

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door opamet » 30-08-2021 15:21

Ik heb enkele foto's genomen maar ben niet bij machte ze hier op dit forum af te drukken. Ben niet de jongste meer en begrijp niet veel van deze materie. Wel kan ik ze naar je E mail adres sturen. Als je een mail stuur naar xxxxxxxx@hotmail.com dan antwoord ik met de betreffende foto's. Heb ook een foto gemaakt van de trapas daar kan je duidelijk het nummer zien en de postcode van de vorige eigenaar. Momenteel ben ik het juiste motortje aan het repareren. Om te rijden zit er tijdelijk een 299 motortje in .
Mod: Email adres gewijzigd ivm spam en foto's toegevoegd
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door Vrotkees » 30-08-2021 21:23

Dat Frame is duidelijk een afwijkend frame en kleur.
Een herenuitvoering in flessengroen was geen gangbaar type frame en kleur voor een Spartamet in 1986. (10% van alle spartamets is maar als heren uitvoering geleverd)

Er zit nu een vroege aluminium voorvelg met taartpuntennaaf in van rond 1989/90 dus die is ooit vervangen.
De bagagedrager, trekstartbuisklem, dynamo, koplamp en achterlicht zijn van de eerste uitvoering die vanaf 1986-1988 geleverd werden.
De kunststof stuurklem is van een latere uitvoering van na 1990.

Omdat er nog de spatbordhouder met metalen bumper opzit en een 301-199 motor blijven er 2 mogelijkheden over.
1. 1985 26" herenfiets is later omgebouwd naar Spartamet door Sparta.
2. Speciale bestelling (flessengroen is geen standaard kleur voor een Spartamet) en "oude" voorraad plaatwerk onderdelen zijn gebruikt
Ik schat het bouwjaar op zijn vroegst begin 1987 toen ze begonnen zijn met de 301-199 eronder te zetten.

Om de juiste datum te bepalen zul je midden boven op de tank moeten kijken.
Daar zit een spuitgiet rondje waar een datum instaan wanneer de tank gegoten is.
Die werd namelijk gelijk met de motor door Sachs naar Sparta verzonden.
De datum op de tank zou overeen moeten komen met de 301-199 motor als die motor tenminste de originele is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door Spartapappa » 31-08-2021 07:01

Mijn ervaring is dat de oermetjes van 86/87 geen gietdatum in de tank hebben.
Ik ben dit pas tegengekomen vanaf 1988.
Maar misschien zijn ze er wel hoor (maar nog niet gezien zelf)
Bij de latere modellen tank (met benzine kraan) staat de datum aan de onderzeide tank.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door Vrotkees » 31-08-2021 11:15

er zijn zelfs tanks met laatste kwartaal 1986 erin als gietdatum.
De tanks zonder gietdatum zijn gemaakt in 1985 omdat ze toen beurs/show modellen nodig hadden.
Die tanks zonder gietdatum zijn als eerste opgemaakt en vind je dus grotendeels in de aller aller eerste spartamets.
De vraag naar Spartamets explodeerde destijds dat moet je wel een productie batch / identificatie nummer aanbrengen.
Dat zie je ook op alle andere "tupperware" delen waar dan ineens een onderdeelnummer verschijnt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
opamet
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-08-2021 22:33

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door opamet » 31-08-2021 17:49

Ben de werkplaats weer eens ingedoken om de vragen die gesteld zijn te bekijken bij deze met. Er staat niets op de tank het is een tank met een vlak oppervlak , mijn latere hebben een ruwe tank. Stuurklem heb ik er zelf opgezet. De kleur is nooit veranderd. Bij mijn zoektocht naar de vroegere eigenaar, via de ingeslagen post code kwam ik er achter dat hij deze nieuw had gekocht van een fietsenmaker. Er staat zelf een nog adres sticker op . Hij kwam uit mijn vroegere woonplaats. Ik denk dat het een demo model is geweest die lang bij een fietsenmaker heeft gestaan uiteindelijk is verkocht. Ik kan niets meer vragen aan deze man aangezien hij is overleden. Wel weet ik dat hij in deze kleur is verkocht. Hij vertelde mij dat hij hem in 1995 had verkocht aan iemand onder Hoorn. Deze heeft hem gehad tof 2007 Toen liep hij in elkaar en is in de schuur gegaan tot 2007.In die tijd heb ik hem gekocht. Er een andere motor ingezet maar de oude nooit weggegooid. Deze ben ik nu aan het repareren en gaat er weer in. Enkele jaren er mee gereden en na Gezondheid problemen Heeft hij 10 jaar stilgestaan en nu wil ik hem weer nieuw leven inblazen. dat is het verhaal achter de Met.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door Spartapappa » 31-08-2021 18:20

Ik heb precies dezelfde kleur ook in heren uitvoering staan.
Framenummer 064… deze kocht ik van een jonge man die hem van zijn opa had gekregen.
Hij reed er elke dag mee naar school toe vertelde hij.
Op een gegeven moment is hij in de garage gezet en liep niet meer.
Toen heb ik hem gekocht, en na het het wisselen van carburateur (heb er toch zat liggen) liep hij na drie trekjes !
Die van mij is van september 1986.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door Vrotkees » 01-09-2021 17:46

opamet schreef:
31-08-2021 17:49
Er staat niets op de tank het is een tank met een vlak oppervlak.
dat is duidelijk een tank van de allereerste metjes

Er een andere motor ingezet maar de oude nooit weggegooid. Deze ben ik nu aan het repareren en gaat er weer in.
Als de 199 de originele motor is dan is de geschatte leeftijd op zijn vroegst eind 1986, op zijn laatst 2de kwartaal 1987.
Het is niet de aller oudste maar wel een echt Oermetje van de eerste generatie zoals we dat hier zeggen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
opamet
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-08-2021 22:33

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door opamet » 08-09-2021 20:48

Heb vandaag wat spartamet onderdelen gekocht en daar zat een chroom voorwiel bij met de code 08 2 in de velg kan iemand vertellen hoe oud dit wiel is. Er zaten ook enkele blokjes bij. één met de code 199 dus een reserve voor de herenemet.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door Vrotkees » 09-09-2021 00:16

Dit lijkt een heel oud 26" voorwiel.
08 2 wil zeggen augustus 1982.
De oudste gespaakte voorwielen van een Spartamet hadden naven met ronde gaten.

Het lijkt op een voorwiel van een Sparta fiets uit 1982.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
opamet
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-08-2021 22:33

Re: Wie heeft de oudste Spartamet / Saxonette?

Bericht door opamet » 09-09-2021 10:07

Bedankt voor de reactie.
Zou kennen die Sparta fiets. Persoon in kwestie had veel tweewieler spul kan iets door elkaar zijn geraakt. Maar ik concludeer dat het geen spartamet wiel is dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten