sproeiermaat Bing versus TK

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf » 09-05-2015 15:21

Ik heb ooit eens een sproeier opgeboord tot 0,5 mm met een boortje,
dat haalde ik bij de gereedschapgroothandel (3X woordwaarde)
en tussen je vingers draai je het er zo doorheen.
Dit was puur een experiment, de ene Met ging beter lopen en de andere Met ging viertakten.
In elk geval een snelle en makkelijke oplossing voor hardnekkige gevallen.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 09-05-2015 17:11

jgvankampen schreef:ik heb ooit eens door iemand die in een instrumentmakerij werkt, en ook graveerpennen weer op een exacte maat moest maken( dit ging op de 100ste mm nauwkeurig) die sproeiergaatjes laten meten en hij kwam met dezelfde getallen die op de sproeiers staan.
Ik zeg meten is weten
Gold dat zowel voor Bing als TK sproeiers?
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 » 09-05-2015 19:11

jgvankampen schreef:ik heb ooit eens door iemand die in een instrumentmakerij werkt, en ook graveerpennen weer op een exacte maat moest maken( dit ging op de 100ste mm nauwkeurig) die sproeiergaatjes laten meten en hij kwam met dezelfde getallen die op de sproeiers staan.
bij bing kwam ik tot dezelfde conclusie, 42 is 0.42mm gat.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 10-05-2015 01:31

Ja prutser 0,48 was inderdaad 0,48 mm dus dit verklaard wat Spartarie schreef een bing met 42 sproeier en teveel luchtgaten is niet goed te veel lucht en te weinig brandstof :roll: :roll: :roll:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf » 10-05-2015 09:34

Het eerste experiment voer je uit door alle kapjes en luchtfilters te verwijderen
en dan proef te rijden. Het resultaat daarvan is tekenend voor wat er moet gebeuren.
Uiteraard moet je carb brandschoon zijn, anders is het resultaat versluierd.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 10-05-2015 10:19

jgvankampen schreef:Ja prutser 0,48 was inderdaad 0,48 mm dus dit verklaard wat Spartarie schreef een bing met 42 sproeier en teveel luchtgaten is niet goed te veel lucht en te weinig brandstof :roll: :roll: :roll:
Dat die vier 7 mm gaatjes teveel zouden zijn voor die Bing had ik al wel verwacht, ik had al een rolletje ducttape en een schroevendraaier bij me gestoken voor onderweg....
Ik zou die TK nu wel met een kleiner sproeiertje willen proberen, 46 of 44.
Die zie ik nu weer nergens te koop staan.
Gaatje dichtsolderen en opnieuw (laten) boren is een optie, of een adapterje maken.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf » 10-05-2015 10:34

Laten we even duidelijk stellen, dat als je Metje de fabriek verlaat,
hij/zij perfect loopt.
Alle latere lucht/benzine mengproblemen ontstaan door een niet schone
carburateur of op een of andere manier aanzuigen van valse lucht.
Als je DAT probleem niet eerst oplost, zal de "storing"vroeger of later
terugkeren of verergeren.
En een schone carburateur is heel iets anders dan een carnburateur
die zomaar schoongemaakt is.
De Metcarburateur heeft nu eenmaal diva-neigingen, en moet als zodanig behandeld worden.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 10-05-2015 10:50

Uit mijn carburateurs kan je eten Knutsel, of een borrel drinken..
Het is ook niet dat die TK niet goed funktioneert, ik heb alleen het idee dat hij iets te rijk afgesteld is.
Van de fabriek uit lopen ze 25km/h, wij rijden met ontgrensde CDI iets harder en juist dan merk ik het.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 10-05-2015 11:58

Knutselsmurf schreef:Laten we even duidelijk stellen, dat als je Metje de fabriek verlaat,
hij/zij perfect loopt.
Perfect is in dit geval niet het juiste woord.
Bij Sachs werden de blokjes zo snel mogelijk in elkaar geduwd en de deur uit gestampt. zolang ze maar aan de minimale eisen voldeden

Spartarie is juist opzoek waar de grens van perfect lopen ligt :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 10-05-2015 12:42

Moin,
begin citaat
Spartarie is juist opzoek waar de grens van perfect lopen ligt
einde citaat

ik denk die heef hij all gevonden.....

Ja deze AluBing bedoel ik.
ik zal een samenstelling van de grens doen:
Alu-Bing http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=6010
speciaal Membramplaat http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=5923
of deze
een 3D Print embramplaat
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=5967
bobine met CDI
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=5967

nieuwe zuiger met Bult
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=16&t=5859 dat is een kleinserie

koppeling met keflar
http://spartamet.forum2go.nl/koppeling- ... ght=keflar
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten