De geschiedenis van de Spartamet en Saxonette

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

De geschiedenis van de Spartamet en Saxonette

Bericht door Vrotkees » 22-05-2015 02:07

Eerst even een tijdsbeeld

Sparta als bromfiets fabrikant is in 1982 gestopt met het maken van bromfietsen. De reden was dat de bromfietsmarkt aan het inzakken was sinds 1976 door de invoering van de Helmplicht in Nederland.
Veel Nederlandse fabrikanten gingen weer fietsen maken.
De Duitse zusterfabriek Hercules heeft veel langer bromfietsen doorgebouwd.

De onverwachte populariteit van de snorfiets ( geen helm nodig ) verraste Veel Nederlandse fabrikanten dus ook Sparta volkomen.
Vespa (Piaggio) Cita, Ciao , Si
Tomos
Puch maxi

Sachs van oudsher de fietsonderdelen hofleverancier van Sparta was bezig met een moderne versie te ontwikkelen van de oer-Saxonette motor
AfbeeldingAfbeelding

Sparta had tot de uitbraak van de 2de wereldoorlog deze motoren van Sachs op Sparta fietsen gemonteerd.
Er zijn 15.700 stuks van deze motoren gebouwd tussen 1938-1940.
+/- 30% van deze motortjes is destijds aan Sparta geleverd.

Sparta heeft er zeer sterk op aangedrongen bij Sachs om de ontwikkeling te versnellen.
De meeste standaard Sparta fietsen konden dan omgebouwd worden tot Spartamet.
Het aluminium gegoten achterwiel is door invloed van Sparta gekomen.
De problemen uit de praktijk met de oer saxonette motor in een gespaakt achterwiel waren nog niet vergeten.

AfbeeldingAfbeelding


Deze sparta snorfietsen zouden dan "goedkoper" verkocht kunnen worden als snorfiets dan de modellen van de buitenlandse concurrentie.

Alleen Sparta en Hercules is het gelukt de Spartamet en Saxonette goed te verkopen.
Andere fabrikanten hebben het ook geprobeerd maar dat is niet helemaal gelukt.
Italjet Tiffany 25 ( 50cc Piaggio motor )
Deze Tiffany zouden vele Spartamet liefhebbers er graag bij willen hebben :wink:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
vanaf Juli Augustus 1986 werden de eerste Spartamets geleverd in Nederland.
Wegens aanpassingen aan de Duitse wetgeving ( 20 km/u ) i.p.v. 25 km/u in Nederland begon de verkoop van Hercules Saxonette's pas in Maart April 1987.

Spartamet
Klik op de pagina's voor uitvergroting.
AfbeeldingAfbeelding

Frame 4 is een van oorsprong Hercules frame
AfbeeldingAfbeelding

Accessoires
Afbeelding

Let op de Wielen!
Afbeelding

Hercules Let op de zij tank van de eerst herculessen!
Prototypes 1986 (Dames en heren frame is een Sparta Frame )

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Productie modellen Hercules Duitsland 1987
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Productie modellen Hercules Nederlandse markt 1987 ( let op de tank )
AfbeeldingAfbeelding


In 1998 begon het te rommelen bij Hofleverancier Sachs.
Door Overname van Sachs door de concurrent van Sparta en andere dubieuze zaken is Sparta Failliet gegaan.

Sparta heeft 13 jaar Spartamets geproduceerd van 1986 t/m 1999
Hercules heeft 12 jaar Saxonettes geproduceerd van 1987 t/m 1999

Sachs heeft de productie van Saxonettes begin 2001 weer opgestart.
Met de comfort frames uit het faillissement van Sparta.
AfbeeldingAfbeelding

en de classic frames van Hercules.
AfbeeldingAfbeelding


Dit werden dus de Saxonette Luxus en de Saxonette Classic

De Classic modellen werden zolang doorgebouwd zolang er nog Hercules frames waren. Zo rond 2003 is de productie van de Saxonette Classic gestopt.

De Luxus modellen hadden op het laatst een katalysator en zijn tot en met 2011 gebouwd.
Afbeelding


- Oer-saxonette 1937-1940 3 jaar productie
- Spartamet 1986 -1999 13 jaar productie
- Hercules 1987 - 1999 12 jaar Productie
- Sachs 2001-2011 10 jaar productie
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 30-05-2015 11:03

Even een vraagje, op de folder staat dat het blokje 0,9 pk heeft terwijl je in alle andere folders en in de Duitse Hercules folder leest dat de blokjes 0,7 pk hebben.

Welke folder heeft nu gelijk?
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 30-05-2015 19:18

Heeft met de meet methode te maken
Meet je op de aandrijfas of op de krukas.

De blokjes halen geen 0,7 PK

Volgens de Australische wetgeving moeten kentekenloze 2en 3 wielers onder de 200 watt vermogen op het aandrijfwiel blijven.
Daarom verkochten de Hudson saxonette's met Rotary motoren zo goed daar.

je kunt zeggen dat alle Sachs 301 en 302 motortjes op de aandrijfas ( lees aandrijfwiel ) 200 watt of 0.275 PK hebben.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
katrix
Berichten: 1
Lid geworden op: 13-06-2018 20:05

Re: De geschiedenis van de Spartamet en Saxonette

Bericht door katrix » 25-06-2018 15:48

Rabbit info ???

Heb je enig idee wanneer de Rabbit in productie is geweest en hoeveel er totaal gemaakt zijn? Heb er sinds 2 weken 1 deze is volgens framenummers uit 1990.

Bvd
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 08-07-2018 00:05

Wat ik ervan weet is dat de Rabbit 5-6 jaar gebouwd is geweest.

Het was niet zo een populair model daarom zijn er niet zoveel van.
Het is (nog) niet helemaal duidelijk wanneer de productie begonnen is.
Het lijkt er tot zover op dat de productie in 1987 begonnen is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten