Aspen benzine

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 13-03-2016 23:55

spartarie schreef:Maar toch...
Als je een carb. van de motor haalt en de O ring eruit haalt is die groter
dan een nog nooit gebruikte, nieuwe O ring...opgezwollen... :twisted:
Ik ben dat nog niet tegen gekomen.
Wie weet is er een partij natuurrubber o-ringen gebruikt in een bepaalde serie
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 14-03-2016 00:03

Jan schreef:
spartarie schreef:
Vrotkees schreef:Niet alle forumleden/lezers zijn sleutelaars !
Klopt. Dat moet ieder die er ook maar iets van weet aan het denken zetten.

Alle kletsverhalen over keerringen, pijpjes, filters, en helaas voor jou, wasbenzine, aspen, 'denkend rubber'. Het moet de wereld uit willen we de Spartamet nog enige tijd behouden.
Ik wil alleen mijn ervaring met Aspen delen....
Als dat een kletsverhaal is mag het wat mij betreft verwijderd worden hoor.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 14-03-2016 00:28

Er hoeft niets verwijderd te worden...we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, als een meerijden goede ervaringen heeft met aspen, wasbenzine of een andere brandstof, is dat alleen goed om te delen. Mijn dochter heeft in 6 maanden meer dan 6000 km gereden met Euro 95, kroon olie en fuelfit. Ik heb het blokje een maand geleden open gemaakt, schoongemaakt, twee keerring vervangen en kwam geen noemenswaardige vervuiling tegen. Het blokje draait inmiddels weer als een naaimachine en kan zoals het er nu uitziet zonder problemen weer duizenden kilometers mee.

Wat ik altijd doe.....voordat ik ga tanken...olie in de tank (1:77) 10 cc fuelfit op 5 liter en dan mengt alles tijdens het tanken......thuis voor het tankje volgooien jerrycan goed schudden en rijden maar.

Hier heb ik de beste ervaringen mee maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen moet gelden, Als je 10 blokjes naast elkaar legt en op de zelfde manier zou afstellen, lopen ze niet alle 10 hetzelfde
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 14-03-2016 10:11

Het is geen kletsverhaal hoor.
We hebben een open en eerlijke discussie :wink:

Met de loop de jaren komen er andere product eigenschappen en verandering van inzichten.

Voorbeeld:
Toen het 301 blokje ontwikkeld werd reden we nog allemaal met loodhoudende benzine en was een meng verhouding van 1:100 door de smerende eigenschap van lood geen enkel probleem.
Bij loodvrije benzine is die extra smerende eigenschap er niet meer en is 1:75/80 de oplossing voor lange afstanden.

Tot in de jaren 70 werd voornamelijk natuurrubber gebruikt als keerringen.
Door de opkomst van de Turbo motoren ( Saab, Bmw, Honda ) kwamen de synthetische keerringen ( NBR )
Natuurrubber keerringen hebben als voordeel dat ze heel goed waterafstotend zijn maar opzwellen met contact met koolwaterstoffen.

Wie kent de verhalen niet van de kwaliteitsverschil van de benzine van de lokale witte pomp.
De kwaliteit van Wasbenzine was veel constanter dus dat ging men gebruiken in vooral 2takt motoren.

Nu zitten we in een tijd dat de kwaliteit van allerlei producten steeds meer maar net aan de minimale eisen voldoen.

En dit soort discussies is alleen maar goed voor het behoud van onze metjes /spm
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf » 14-03-2016 15:06

Zelfs in mijn oude Harley (1948, vierkante dashboard, blok was nog nooit
open geweest, hij gebruikte op het laatst meer olie dan benzine) zaten al
kunststof keerringen. (We hebben het over 1970.)
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 14-03-2016 17:30

Aspen benzine kan een alternatief zijn voor sommige mensen, ook al staat er niets over in het handboek.
Bijvoorbeeld als je vaak langere tijd van huis bent, in de winter niet wilt rijden, bedenk het maar.
Je hoeft dan geen preventieve maatregelen te nemen.
Zoals ik al zei zijn niet alle Metters sleutelaars, toch beleven ze er plezier aan en daar is niets mis mee!
Met dit topic probeer ik er achter te komen of je dat overstappen zonder meer kunt doen.
Ik hoop op serieuze reacties van mensen die daar ervaring mee hebben, die heb ik tot nog toe niet gehad ook al hebben we ruim 1400 leden....dus van een discussie is geen sprake.
Als je er op over stapt doe je dat om problemen te voorkomen, niet om er problemen bij te krijgen!
Bij mij is die overstap niet probleemloos verlopen maar daar kan je geen conclusies aan verbinden, hoe meer info hoe beter !
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 25-05-2018 21:12

Ruim twee jaar heeft mijn "Zondagse Metje", een Saxonette Luxus in dit geval, op Aspen gelopen.
Zonder enig probleem, ook niet na wat langere periodes van stilstand goed starten en lopen, ik ben er met geen schroevendraaier mee in de buurt geweest.
Dat ie lekker liep kunnen sommige forumleden beamen... :wink:
Helaas moest ik hem wegens ruimtegebrek verkopen :cry: , er is een nieuw Zondags Metje :D.
project-hercules-t4731.html
Ook deze wilde ik op Aspen gaan rijden.
Het 199 blokje wat hierin zit had ik ong. een jaar daarvoor gereviseerd, uiteraard rondom nieuwe keerringen geplaatst.
Na revisie destijds nog even proefgereden, welgeteld 15 kilometer, op gewone benzine.
In het logboek genoteerd: Loopt super, max 34 km/h....
Ook dit blokje wilde ik op Aspen gaan rijden maar..vanaf het begin problemen.
Wel goed starten en optrekken, maar zo rond de 30km/h liep de motor niet "rond" meer en begon in te houden.
Typisch een geval van valse lucht.
De mogelijke oorzaken van valse lucht zijn me bekend, dat kan ook de keerring achter het vliegwiel zijn.
Tegen beter weten in allerlei andere dingen geprobeerd om het motortje beter te laten lopen; andere goedlopende carburateurs,sproeiertjes, andere luchtfilters, andere uitlaat...alles zonder succes.
Aangezien ik op het moment een beetje "sleutelmoe" ben: Niet het blokje geslpitst om weer de krukaskeerringen te vervangen maar: De Aspenbenzine afgetapt en de tank afgevuld met Ultimate super.
Resultaat: Al na een paar kilometer is het inhouden weg en loopt het blokje weer zoals ik destijds genoteerd heb; Super!
Niks ten nadele van Aspen, maar wil je het gaan gebruiken monteer dan eerst nagelnieuwe krukaskeerringen die nog nooit met benzine in aanraking zijn geweest, dat is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 27-05-2018 17:09

Normale Benzine heeft een bepaald zwellend karakter op het NBR rubber van de keerringen.

Van Aspen naar benzine is geen probleem.
van benzine naar Aspen wel.

Wat je wel zou kunnen doen is je motortje langzaam laten wennen aan aspen (25-50-75 en dan pas 100% aspen.)

dan kan het NBR rubber van de keerringen zich weer aanpassen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 27-05-2018 18:02

Vrotkees schreef:Normale Benzine heeft een bepaald zwellend karakter op het NBR rubber van de keerringen.
.
Ja dat klopt.
Maar...die keerring kan nergens heen, hij zit immers helemaal opgesloten.
Ik denk dat door de normale benzine dan iets in de structuur van het rubber veranderd, en dat dat niet omkeerbaar is.
Een experiment met langzaam laten wennen...daar geloof ik niet in.
"Eens verslaafd aan benzine >> altijd verslaafd".. :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 28-05-2018 00:12

Kijk over 10 jaar rijden we allemaal op Aspen of vergelijkbaar met onze metjes en ander leuk brommer spul omdat normale benzine teveel alcohol erbij gemengd heeft.

Voor de weinig rijder is Aspen de beste keuze.
Voor de veel rijder is ron98 de beste keuze (geen alcohol)
Sleutelmoeheid heeft iedereen wel eens last van.
heb 2 dagen gevloekt om een chinese baotian @#%%^& /shit scooter van mijn onderbuurman aan de praat te krijgen ./soo

Uiteraard loopt ie nu en hij heeft hem ingeruild en een Taiwanese kwaliteitsscooter gekocht.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten