veerschijf

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

gvanrossem
Berichten: 86
Lid geworden op: 03-08-2011 08:36

veerschijf

Bericht door gvanrossem » 22-10-2016 23:07

Jongens, ik begrijp het nu.

Het grote koppel wat door de veer in het witte tandwiel wordt opgebouwd komt pas los als het kleine tandwiel en de starterkrans verbinding hebben gemaakt dmv de veerschijf.

De veerschijf voorkomt dat de starterkrans bij het starten een opdonder krijgt.

Een soort synchromess?

Allen bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 22-10-2016 23:40

het is eigenlijk omgedraait :wink:

- E-motor gaat draaien spiraalveer in wit tandwiel komt op spanning.
- Schotelveer (veerschijf ) komt op spanning
- As word naar wit tandwiel toegetrokken.
- Het tandwiel word over de Bendix naar het vliegwiel met starterkrans geduwd.

Na het starten zorgt de veer op de bendix en de opgebouwde spanning in de schotelveer en wit tandwiel dat het tandwiel weer over de bendix terugloopt.

Daarom gaat de starterkrans op het vliegwiel ook kapot als de schotelveer doorgeslagen is.
als de accuspanning te laag is bouw je ook niet genoeg spanning in de veren op.

in Het eerste geval blijft het tandwiel blijft langer meelopen en slijpt tegen de rand van de starterskrans aan.

in het tweede geval komt het tandwiel niet geheel boven de starterskrans.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
gvanrossem
Berichten: 86
Lid geworden op: 03-08-2011 08:36

veerschijf

Bericht door gvanrossem » 30-10-2016 22:02

Vrot,

Je zult mij wel een zeurkous vinden, maar ik zie het zo:

We hebben het over de VEERschijf, maar de verende werking dient m.i. alleen zodra de startmotor draait de as voorzichtig mee te nemen. Ik zie de veerschijf als een (slippende) koppeling, deze zorgt ervoor dat het kleine tandwiel zonder al te veel kracht (de veer in het witte tandwiel is immers nog niet op spanning) in de starterkrans kan glijden. Zodra de tanden maar iets op elkaar zijn geschoven komt de veer in het witte tandwiel op spanning en wordt het kleine tandwiel eerst volledig krachtig op de starterkrans geschoven en daarna gaat de krukas draaien.

Als de veerschijf kapot is (geen verbinding met de as heeft) krijgt het kleine tandwiel niet de kans om zachtjes op de starterkrans te schuiven. De as draait immers nog niet. Alleen als de veer in het witte tandwiel op spanning is gekomen wordt met geweld het kleine tandwiel naar de startkrans geduwd en kan de starterkrans worden beschadigd.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 30-10-2016 22:18

Ik heb eens een bendix as samengebouwd en met de hand deze bediend.

dan zie je hoe het geheel functioneert. :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten