Krukassen...de ene of de andere.

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Krukassen...de ene of de andere.

Bericht door spartarie » 04-11-2017 14:44

Het was mij al bekend van horen zeggen en lezen:
De "Timing" van onze krukassen kan aanzienlijk verschillen.
Wat wordt hier mee bedoeld?
In de astap van de krukas zit een spiebaantje, daarin het halfronde spietje.
Daarop schuiven we het vliegwiel, in het vliegwiel zitten magneten, en die magneten zorgen weer voor een vonk als ze de spoel passeren.
Bent u er nog? :?
Eigenlijk is de magneet (lees: het ontstekingstijdstip) in het vliegwiel dus met de zuiger verbonden.
U begrijpt: Als het spiebaantje in de kruktap op een andere plek zit, dan zal de bougie ook op een ander tijdstip vonken.
Nu wordt die astap bij het fabriceren van de krukas in de krukwang geperst, en blijkbaar is dat niet altijd even nauwkeurig gebeurd.
Nu heb ik uit de aankoop van wat sloopblokjes een aantal nog goede krukassen gered.
Hoeveel laat ik in het midden.....neemt u van mij aan dat het er genoeg zijn.
Tijd dus om te meten!
Wat hebben we nodig?
Een aantal krukassen dus, een koppelingsas met naaldlager, een leeg carter, een vliegwiel, een zuiger zonder zuigerveer (mag ook een Sukoki zijn :lol: ) en een zuigerstop (gemaakt van een oude bougie en een stukje draadeind M 10)

Afbeelding

Procedure: Zuiger aan de krukas, koppelingas + naaldlager daaraan en het geheel in het carter laten zakken.
Dan het achterdeel van het carter met een paar schroeven vastzetten.
Met de zuigerstop draaien we de zuiger nu naar het "Onderste dode punt".
Schuiven we nu het vliegwiel op de kruktap dan zien we dat de "eerste" magneet zo'n beetje ter hoogte van de "Motornaad" uitkomt.
Dat punt gebruiken we om uit te meten.
Hier krukas één, de afstand naar de rechterkant van de magneet is hier 7 mm.

Afbeelding

Nummer twee, hier is de afstand 5,5 mm.

Afbeelding

En hier nummer drie, hier slechts vier mm....

Afbeelding

De magneet van krukas één zal de spoel eerder bereiken dan die van de andere twee, deze krukas zal dus ook eerder voor een vonk zorgen!
Nu kunnen we het afstandsverschil ook uitdrukken in graden: elke 0,785 mm komt overeen met één graad.
Met andere woorden : Krukas nummer één vonkt 3 gedeeld door 0,785 is bijna vier graden eerder dan krukas nummer drie.
Kunt u dat merken onder het rijden?
Ik kan u verzekeren.....JA.
Daarna nog veel meer krukassen gemeten, zo klein als die 4 mm heb ik niet meer gevonden, alles lag tussen de 5,5 en 7,5 mm.
Gemiddeld kwam ik uit op 6,6 mm.
We kennen het fenomeen dat het ene Metje wat vlotter is dan de andere, ook al zijn ze ogenschijnlijk hetzelfde.
Zelfs uitwisselen van onderdelen (uitlaat, carburateur, luchtfilter enz.) brengt hier geen verandering in...
Hier zou zo'n "slome" krukas wel eens de oorzaak kunnen zijn !
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig » 04-11-2017 16:20

Goed punt en uitleg Spartarie.
Mag je er dan wel van uitgaan dat de magneten t.o.v. de spiebaan van het vliegwiel, in tegenstelling tot die van de krukas, geen eventuele afwijkingen hebben ?
Als je een afwijking constateert is er dan nog iets te veranderen, bijvoorbeeld met een neonlamp "stroboscoop" ontstekingstijdstip vaststellen en bijvoorbeeld de luchtspleet van de spoel varieren of iets dergelijks ?
mvg Netbezig
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 04-11-2017 17:25

Ik heb een stuk of drie vliegwielen met elkaar vergeleken, daarin vond ik geen enkele afwijking.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen afwijkende vliegwielen zijn, best mogelijk!
Overigens is de "test" steeds met hetzelfde vliegwiel gedaan.
De afstand Spoel-Vliegwiel zal geen enkele invloed hebben op het ontstekingstijdstip, wel op de sterkte van de vonk.
Hoe dichterbij, hoe sterker de vonk.
Maar we hebben ook te maken met het uitzetten van het vliegwiel als ie heet wordt...daarom maar beter die 0,4 mm aanhouden.
Met een stroboscoop kan je het ontstekingstijdstip alleen meten, veranderen daarmee gaat niet.
Toch is er wel iets aan zo'n slome kruk te doen: U verwijdert het spietje en zet het vliegwiel in de gewenste positie vast.. :wink:
Het is een misvatting om te denken dat dat spietje het vliegwiel op zijn plek houdt, dat doet de conische verbinding tussen kruktap en vliegwiel.
Mankeert er iets aan die verbinding (kruktap beschadigd bijv.) dan zal het spietje het onmiddellijk begeven.
Het spietje is slechts een montagehulp.
Dick Nieuwenburg
Berichten: 102
Lid geworden op: 11-10-2010 10:26

Bericht door Dick Nieuwenburg » 05-11-2017 10:13

Dank Spartarie voor deze verhelderende uitleg,
dit geeft me een heel nieuw beeld over de
binnenkant van een spartamet blokje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast