Afschermkap vlotterkamer

boekjes, tekeningen en fotos die we hebben en uitleg hoe en waarom iets werkt.

Plaats reactie
Hans Wiersema
Berichten: 18
Lid geworden op: 04-11-2018 12:57

Afschermkap vlotterkamer

Bericht door Hans Wiersema » 03-01-2019 23:40

Beste metjes,

Waarom zit er aan de kant van de vlotterkamer geen beschermkapje? Misschien een rare vraag maar ik vraag het toch maar.

Dank je,
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 04-01-2019 00:37

Heel simpel...vanaf dit vlak wordt de lucht aangezogen die het motortje nodig heeft.
Achter de carburateur bevinden zich één (299 type en verder) of twee (099 en 199 motoren) sleuven in de tussenkap.
Vanaf daar wordt de verbrandingslucht langs de spoel (belangrijk want dat zorgt ervoor dat de spoel gekoeld wordt!) door de drie rechthoekige gaatjes in de tussenkap naar het luchtfilter getransporteerd.
Daarna wordt het in de carburateur met benzine gemixt...en uiteindelijk iboven de zuiger verbrandt.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 04-01-2019 12:09

even wat geschiedenis toevoegen :D

In het 301 motortje was ook de mogelijkheid uitgedacht om eventueel later als stationair motor te kunnen functioneren.
vanaf de 399 ("versie B") zie je dat ze extra montage gaten boven in de cilinder gemaakt hebben voor geforceerde luchtkoeling.
zover ik weet zijn ze niet verder met de 301 als stationair motor gegaan.
de gaten echter boven op de cillinder zijn daarna nooit meer verdwenen

Het zeer compacte ontwerp maakt het ook moeilijk om een juiste plaats van het aanzuigen van de lucht mogelijk te maken.
-aanzuigen achter boven de uitlaat wil je niet (vuile lucht)
-aanzuigen bovenkant carb. wil je niet (turbulentie)

ook de koeling van de spoel en cdi is een groot probleem
daarom word de lucht van de binnenkant van het wiel aangezogen.

elk merk heeft zijn eigen methode
piaggio koelt de spoel en bobine door geforceerde luchtkoeling van het vliegwiel.
De grotere sachs blokjes (504/505) koelen door oliekoeling die via koelribben afgekoeld word.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 » 04-01-2019 17:02

En doordat de lucht langs de vlotterkamer stroomt gaat de benzine erin niet koken, de makers hebben er echt goed over nagedacht toen ze het maakte
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten