3D geprinte membraanplaat

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

3D geprinte membraanplaat

Bericht door JurgenR » 17-02-2016 09:32

Ik zag een keer de membraanplaat van Sporti voorbij komen en zat in mijn hoofd al een tijd lang met de gedachten te spelen om op 1 of andere manier de restrictie uit de originele membraanplaat te halen. Aangezien ik 3D tekenaar van beroep ben, heb ik in mijn pauze eens een membraanplaat gepakt en ben deze gaan natekenen, maar dan met een vloeiende doorgang. Tevens heb ik in plaats van de papieren pakking een o-ring groef aangebracht tussen de motor en de membraanplaat. Hierin plaats ik dan een Viton o-ring. Aangezien voor erg weinig aan deze o-ringen kan komen en papieren pakking eigenlijk maar 1 malig gebruikt kunnen worden, leek mij dit een betere oplossing. Ook omdat de papierresten die je eraf moet krabben en dergelijke dan ook verleden tijd zijn.

Voor de rest moest de membraanplaat gewoon op het origineel gebaseerd zijn en er moest een gewone carburateur achter komen. Ik speel nog met het idee om ook een ontwerp te maken waarbij er een 10/12mm Puch carburateur achter kan, maar dit komt later nog. Ik heb gisteren mijn prototype binnen gekregen en ik was aangenaam verrast hoe dit eruit zag voor een 3D print. Er moet her en der nog wel wat aangepast worden en ik heb deze laten uitprinten in PLA, wat zeer waarschijnlijk niet benzine bestendig is. Daarom wordt de volgende van nylon. Hierbij een foto van het printje, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog suggesties hebben.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 17-02-2016 10:16

Dat van die Viton O-ring afdichting is al een grote verbetering.

Hoe heb je het zijdelingse verloop gecompenseerd ?
De aansluiting van de carburateur zit niet in lijn met de aansluiting op het blokje.

Persoonlijk vind ik de inlaatmembranen in het zwart beter bij de blokjes passen en je kunt ze in de 2 diktes maken.
Alhoewel de 099 en 199 inlaatmembranen veel minder last hebben van gebrek aan restrictie.

Er zijn nog 2 dingen waar je over zou kunnen nadenken.

- Voor de E-start modellen een mogelijkheid tot aansluiting van de decoklep
- een koolstofvezel lipje
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 17-02-2016 10:33

Vrotkees schreef:Dat van die Viton O-ring afdichting is al een grote verbetering.

Hoe heb je het zijdelingse verloop gecompenseerd ?
De aansluiting van de carburateur zit niet in lijn met de aansluiting op het blokje.

Persoonlijk vind ik de inlaatmembranen in het zwart beter bij de blokjes passen en je kunt ze in de 2 diktes maken.
Alhoewel de 099 en 199 inlaatmembranen veel minder last hebben van gebrek aan restrictie.

Er zijn nog 2 dingen waar je over zou kunnen nadenken.

- Voor de E-start modellen een mogelijkheid tot aansluiting van de decoklep
- een koolstofvezel lipje
Ik heb het gat aan de ene kant van de membraanplaat opgemeten en getekend, de andere kant net zo. En dan doormiddel van een vloeiende lijn en een "sweep" van de ene cirkel naar de andere cirkel. Beetje tekentaal maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. :lol:

Wat betreft de E-start modellen, dat kan inderdaad, maar ikzelf haal altijd de deco ondingen eraf omdat ik er nu al 2x 1 kapot heb gehad en me rot gezocht heb naar de oorzaak van het slecht starten en lopen. Maar een aansluiting kan er zeker op.

Een carbon lipje is inderdaad ook een optie, ik heb er al ooit een keer 1 gemaakt maar vond het priegelwerk.

Het zwarte vind ik ook mooier en volgens mij is nylon ook in het zwart te krijgen. Dit geeft ook mijn voorkeur. Ik moet nu nog even een beetje gaan fine tunen want de carburateur past nog niet helemaal fijn op de passingen bij de 3 boutgaten. Ook de O-ring gleuf is wat te diep, maar dat komt omdat ik op het laatst een slagje dunnere o-ring heb genomen en vergeten ben de diepte aan te passen.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 17-02-2016 10:45

Met een werktuig, zie ze vliegen opleiding en vingerverf diploma autocad op zak kan ik een beetje mee lullen over teken praat hoor :wink:

Zo zie je maar dat foto's bedrieglijk kunnen zijn het leek op een rechte doorvoer./help
je hebt ronde, ovalen en vierkante O-ring koord.
Dus dat is ook nog een leuk iets om mee te testen.

Het ziet er veelbelovend uit en meld me bij deze ook aan als proefkonijn om een inlaat membraan te testen :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 17-02-2016 11:01

Vrotkees schreef:Met een werktuig, zie ze vliegen opleiding en vingerverf diploma autocad op zak kan ik een beetje mee lullen over teken praat hoor :wink:

Zo zie je maar dat foto's bedrieglijk kunnen zijn het leek op een rechte doorvoer./help
je hebt ronde, ovalen en vierkante O-ring koord.
Dus dat is ook nog een leuk iets om mee te testen.

Het ziet er veelbelovend uit en meld me bij deze ook aan als proefkonijn om een inlaat membraan te testen :lol:
Haha nouja ik weet dat de beroepen hier op het forum nogal uiteenlopen, dus vandaar een beetje mijn jip en janneke taal. Er bestaan inderdaad ook bijvoorbeeld X-ringen/Quad-ringen etc. Alleen zo'n standaard maat o-ring is voor nog geen euro te krijgen en ik heb al regelmatig gezien dat deze ook bij inlaten van spruitstukken van auto's gebruikt worden. Simpel en doeltreffend laten we maar zeggen.

Ik heb trouwens nu het membraamlipje vast zitten met het originele parkertje, alleen ik heb daar niet zoveel vertrouwen in, dat dat op de duur goed gaat (waarom weet ik niet). Dus ik heb bronzen inserts besteld en voor het volgende model het gat groter gemaakt naar 4,2mm. Deze inserts zijn M5 buitenwerks en tappen zichzelf in het kunststof/nylon. Zo heb je een metalen schroefdraad erin zitten die stukken duurzamer is.

Wat betreft het testen, dat moet vast goed komen. En de prijzen vallen me ook 100% mee van het printen, dus het zal niet de kop kosten.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 17-02-2016 11:05

Moin,
super werk hoor. En nog een Idee een ontwerp voor een Walboro Carb
te maken.
ik was ook aan een Membraanplaat geïnteresseerd voor testen maar niet als konijn.....
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 17-02-2016 11:14

fehntjer schreef:Moin,
super werk hoor. En nog een Idee een ontwerp voor een Walboro Carb
te maken.
ik was ook aan een Membraanplaat geïnteresseerd voor testen maar niet als konijn.....
Dank! Een Walboro carburateur ben ik helemaal niet bekend mee, dus voorlopig maar even niet aan wagen. En als ik er meer laat maken, dan moet deze ook goed zijn, dus zal eerst zelf als testkonijn functioneren ;)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 17-02-2016 17:55

Ik vind het prachtig!
Ook dat idee van die O ring...Super!
Ben benieuwd naar de testen.
Ik rij zelf met een aluminium variant....
Overigens geven ook Carbon veertjes een betere gasreactie/doorstroming.
Ik vind het redelijk makkelijk te bewerken: eerst een gaatje boren (tussen twee plaatjes klemmen en dan boren) , vervolgens aftekenen (stukje tape opplakken en een origineel membraanveertje als mal gebruiken).
Om kerfwerking te voorkomen moet je het iets groter uitknippen, daarna op maat schuren (stukje schuurpapier om een asje voor de "holle" stukken)
Gebruik steeds fijner schuurpapier, ik begin met 220 en eindig met P 1000.
Gaat best wel snel.
Jurjen
Berichten: 56
Lid geworden op: 22-08-2014 22:43

Bericht door Jurjen » 17-02-2016 18:49

Is een betere gasreactie het enige voordeel van een zelf gemaakt membraanplaatje en van wat voor materiaal en welke dikte maak je dat?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 17-02-2016 20:30

Ja, ze reageren sneller, de vulling wordt dus ook beter.
Ze kunnen ook hogere toerentallen aan....
Ik gebruik Carbon van Polini, 0.30mm dik, te koop in vellen van
100 mm x 100 mm.
Hoe ik daar aan gekomen ben is weer een verhaal apart.
Ik had er wel belangstelling voor maar vond het altijd belachelijk duur,
€ 30 voor zo'n velletje betaal je zo in een webwinkel en dan komen er nog verzendkosten bij.
Dus dacht ik; ik ga het eens bij de lokale brommerboer proberen, dan heb ik ieder geval die verzendkosten niet.
Uitgelegd wat ik wilde, de man moest een tijdje nadenken en begon toen in
allerlei stoffige laatjes te zoeken.
Uiteindelijk vond hij het en vroeg: Bedoel je dit?
Na mijn bevestiging zei hij: Ja... wat kost dat, er staat geen prijsje op.....
Nadat hij even over het net gesurft had keek hij mij vragend aan: Er staat hier € 30......
"Ben je gek geworden, dat ga ik er echt niet voor betalen hoor" , probeerde ik zo zelfverzekerd mogelijk.
De man, die de kans om zijn winkeldochter te slijten ook niet wilde laten lopen: 15 euro dan ?
OK, Deal...!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast