3D geprinte membraanplaat

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 08-03-2016 21:22

Sporti maakt onderdelen Na.

Jij verbeterd onderdelen daar zit een groot verschil in.
Er word niks meer van gemaakt dus alles is eens op.

Een verbeterde bovenplaat met extra verstevigingen, je hebt ja niet meer de beperkingen van spuitgieten met 3D printen is een zeer gewenst onderdeel.
Als je dan een directe invoer en ook membraan invoer erin kunt combineren is de bovenplaat universeel bruikbaar.

Dat maakt dit forum juist zo leuk we experimenteren er vrolijk op los en delen de informatie en de onderdelen :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 09-03-2016 08:01

Ja ik heb daar gisteren ook nog over zitten nadenken. Wat zou het toch ideaal zijn als je het membraan zou kunnen laten vervallen. Wellicht door middel van een soort vlotternaaldje zoals bij een TK carburateur gebruikt wordt of anders gewoon een directe invoer en een benzinekraantje aan de tank. Ik denk dat ik maar eens een bovenplaat erbij ga pakken binnenkort :)
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 16-03-2016 12:36

Inmiddels heb ik er zo'n 50km mee gereden denk ik, lijkt prima te werken vooralsnog. Ik heb in een stapel carburateurhuizen een sproeier 43 gevonden, ik denk dat ik deze eens ga proberen van de week. Kijken of ik dat goed aan de loop kan krijgen.
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 24-03-2016 10:58

Iemand een idee wat de binnendiameter van het slangetje van de deco is? Ik ben op m'n werk en heb niks bij de hand zo, en wilde graag voor het weekend nog even test versie 3.0 de deur uit doen :D

Heb gisteren de versie 2.0 even eraf gehaald en bekeken, lijkt allemaal goed. Wat nog wel een gemartel is, is de O-ring bij aan de motor kant, deze springt tijdens montage regelmatig uit de groef :P Nu zag ik in mijn 3D model dat deze niet helemaal aan de maat was zoals ik bedoeld had, dus dat maar even aangepast en even de rondingen bovenin wat minder scherp maken. Ik heb nu echter een andere carburateur erop gedaan en nu loopt ie beroerd, maar dat zal wel aan de carburateur liggen. De goeie carburateur gegeven aan een vriend omdat hij een lek membraan had en ik al de bypass had toegepast. Afijn, we knoeien rustig verder ;)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 24-03-2016 14:23

De deco slangnippel op een origineel membraan is 5 mm.

De decoslang is standaard 5.5 mm benzineslang met gevlochten buitenmantel.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan » 24-03-2016 14:47

JurgenR schreef:Nu zag ik in mijn 3D model dat deze niet helemaal aan de maat was zoals ik bedoeld had, dus dat maar even aangepast en even de rondingen bovenin wat minder scherp maken
Dat knoeien valt wel mee als ik alles zo zie, :wink: maar denk er aan dat die ring iets zwelt nadat ie met benzine in aanraking is gekomen. Hoort zo en is om tijdens het gebruik een betere afdichting te krijgen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 24-03-2016 14:53

Nee het was echt een foutje van mijn kant, ik zat in diameter gewoon een mm te klein en dan is het proppen geblazen om de o-ring in de groef te krijgen ;)

Hartelijk dank Vrotkees! Ga ik dat nog even aanpassen en dan versie 3.0 de deur uit doen. Die zou perfect moeten zijn :lol:
SpartaJet
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-03-2016 23:04

Bericht door SpartaJet » 24-03-2016 16:06

Super initiatief!

Ik zie op diverse brommer fora steeds meer 3D fabricaties voorbij komen. Vooral beginnend bij een voorspatbord-plaatje met het merk, maar dit soort toepassingen zijn natuurlijk helemaal super. Nu zie ik voor het eerst het voordeel van al dat plastic op een spartamet :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 24-03-2016 20:39

We noemen het niet plastic.

we noemen het de tupperware delen :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 22-11-2016 15:41

Inmiddels kan ik denk ik wel stellen dat het goed gelukt is, rij al vele kilometers met versie 3.0, vanaf begin juni ongeveer. Ik heb vorige week de membraanplaat er af gehad, alles zag er nog perfect uit. Het lipje dichtte nog 100 procent af, de O-ring tegen de motor was ook nog perfect en makkelijk herbruikbaar. Enige minpuntje was dat het tuitje voor de deco wat te ver naar voren zat waardoor deze strak tegen het motorblok aan zat en er geen slangetje op had gekund.

Ook bij het monteren van de membraanplaat op mijn 199 motor, bleek dat het aanlegvlak wat minder hoog is dan bij een 299/399/499 motor (tiendes van mm, maar net te veel). Het schroefje van het lipje en de messing aanslag zat vast tegen het koppelingshuis :roll: Als oplossing de messing aanslag verzonken en een verzonken M3 schroef gebruikt, werkt prima en hoeft absoluut niet met loctite ofzo vastgezet te worden.

Wat tot nu toe mijn bevindingen zijn:

- Soepel en rustig stationair lopen
- Soepel door alle toeren heen
- Geen last van valse lucht
- Zo vaak als je wilt demonteren, originele papieren pakking zal uitdrogen en/of scheurt als je het demonteert. Deze o-ring heb ik al een aantal keren gebruikt en blijft prima in vorm.
- Door de insert voor het boutje van het membraanlipje zal deze ook niet meer lam raken, robuuster als een parkertje in kunststof draaien.

Dus op zich als er een paar liefhebbers zijn die het ook wel willen uitproberen, ik kan een aantal laten printen? Denk dat het vanaf zo'n 5 stuks op ongeveer 25 euro per stuk zal liggen exclusief evt. verzendkosten. Wat zit er dan bij?

- Membraanplaat
- Insert M3, deze zet ik er vast in inclusief RVS schroef
- O-ring afdichting motorzijde Viton
- O-ring afdichting carburateurzijde Viton

Enige dat je zult moeten doen is het membraanlipje en messing aanslag overzetten en de aanslag met een boortje verzinken. En wanneer je je deco wilt gebruiken zul je het tuitje moeten doorboren. De versie lijkt wat op de oranje versie die een stukje terug staat, alleen nu een tuitje voor de deco, zoals origineel. Deze heb ik bij versie 4.0 nu verplaatst zodat er nu wel het slangetje op past.

Ik weet dus niet of het hier toegestaan is om zoiets te verkopen/aan te bieden, maar geloof me, ik word hier echt niet beter van :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast