vliegwiel balanceren

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

vliegwiel balanceren

Bericht door spartarie » 06-11-2016 16:32

Een af en toe voorkomend probleem bij onze vliegwielen: een losse (stalen) kern.
Als oorzaak wordt verondersteld: het verouderen van het zamak waar het vliegwiel voor het grootste gedeelte uit bestaat,
de structuur verandert en het verliest zijn "stevigheid".
Hoewel er manieren zijn om zo'n vliegwiel te repareren gaat er toch niets boven een nieuwe!
Probleem: voor handstart worden helemaal geen nieuwe meer gemaakt, als je een nieuwe (lees nooit gebruikte) koopt en je kijkt naar de produktiedatum zie je dat die ook al zo'n 20 jaar oud is.....heeft gewoon al die tijd op de plank gelegen en is dus eigenlijk ook al "verouderd".
Voor Elektrostart zijn nog wel "jonge" vliegwielen te koop, maar die passen niet op handstart....tenzij je ze afdraait.
Zo gezegd zo gedaan, van de zomer een "Hudson" vliegwiel gekocht via MP.
Plaats: hartje Amsterdam....
Aanbieder: een oude vrouw, minstens tachtig...misschien een heelster...ze bood wel meer spartamet gerelateerde dingen aan... :evil:
Nu ziet zo'n vliegwiel er zo uit:
Afbeelding
Ter plaatse van de "magneten" een vrij grote "lege" kamer, na het afdraaien is die natuurlijk verdwenen..
Het ligt voor de hand dat zo'n afgedraaid vliegwiel dan niet meer uitgebalanceerd is.
Daarom zelf een simpele balanceerinrichting gemaakt:
Een stuk Aluminium buis met twee kamertjes waarin een lager past en een vlakke kant eraan gefreesd tegen het wegrollen + een as met conus waar het vliegwiel opgaat.
Afbeelding
Alles in elkaar gestoken en zoals verwacht onbalans.. eerst als ik in het kleine "Hudson kamertje" 5 gram bijplak loopt het vliegwiel redelijk rond.
Afbeelding
Vijf gram lijkt niet veel, maar bij 6500 toeren (30km/h).....
Ik heb er even aan zitten rekenen, door de middelpuntvliegende kracht veranderen die vijf gram in zo'n 7,5 kilo bij 30 km/h, dat dat niet goed is voor de lagers begrijpt iedereen.
Het kan zijn dat ik me verrekend heb, school is al zo lang geleden...ik laat me graag verbeteren!
Het is in ieder geval zaak zo'n vliegwiel uit te balanceren!
Nu zit het "zwaarste punt" in dit geval bij de magneten en daar kan ik helaas geen compensatieboringen maken.
Daarom heb ik het zo opgelost: twee compensatieboringen iets hogerop en in het "kleine kamertje" een pasgemaakt staalplaatje lijmen, 3 mm dik, hier nog even vervangen door een boutje + twee moertjes.(3 gram)
Afbeelding
Nu loopt het vliegwiel mooi rond en stopt in elke willekeurige positie.
Bij het uitrekenen hoe diep je moet boren kan deze tabel helpen, vriendelijk beschikbaar gesteld door Dieter K van ons zusterforum.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 06-11-2016 21:42

Het is een hele kunst dat uitbalanceren.

5 gram is niet veel maar zoals je al zegt.
5 gram x afstand x de versnelling geeft een hoop gewicht en onbalans

Goede vliegwielen gaan zeker een groot probleem opleveren in de nabije toekomst.

Een onderdeel waar meerdere materialen in verwerkt zijn "verouderen" vooral door temperatuur verschillen.
Elk metaal zet namelijk anders uit bij temperatuur verschillen.
Als daar dan ook nog eens mechanische krachten op uitgeoefend worden versneld dat.

Deze methode is ook heel goed te gebruiken om gebruikte E-start vliegwielen waarvan de tanden beschadigd zijn een 2de leven te geven.
Elke methode om onderdelen een 2de leven te geven is ene goede methode.

Trouwens nog even over dat oude vrouwtje.
In Maastricht had ik laatst nog wat nieuwe onderdeeltjes gescoord bij CAP.
Dat is een zeer oude brommerzaak in Maastricht waar nog een Berini eitje en ander oud spul in de etalage ligt.

Een oud vrouwtje verkoopt daar nog steeds bromfiets onderdelen uit de voorraad van haar overleden man en je rekent af bij en met een oude mechanische kassa met zwengel :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 06-11-2016 22:07

Vrotkees schreef: Een oud vrouwtje verkoopt daar nog steeds bromfiets onderdelen uit de voorraad van haar overleden man en je rekent af bij en met een oude mechanische kassa met zwengel :lol:
Waarschijnlijk ook nog met guldens betalen? :lol:
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 06-11-2016 22:49

guldens? wat is de munteenheid op dit moment in Maastricht? florijnen toch? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 07-11-2016 20:50

Het "tegengewichtje", een pasgemaakt RVS plaatje zit er nu in.
I.P.V. lijmen heb ik het toch maar vastgezet met een M3 schroefje, zekerheid voor alles...
Nog even gecontroleerd "op de as", geen onbalans meer.
Afbeelding
sjarel
Berichten: 440
Lid geworden op: 27-07-2016 17:59

Bericht door sjarel » 07-11-2016 21:46

jgvankampen schreef:guldens? wat is de munteenheid op dit moment in Maastricht? florijnen toch? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Pff jij loopt wel heel erg echter of kent de geschiedenis niet /punish
De maastrichtse munteenheid is een preuvenelap

Afbeelding
<>
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 07-11-2016 22:24

Met die kamer zou je nog meer kunnen spelen.

stel dat je meer onbalans hebt dan zou je extra lood in die kamer kunnen doen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 » 13-11-2016 11:48

de vraag is natuurlijk of het onbelans niet bewust gedaan is om ergens anders weer iets te compenseren.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast