Customized Saxonette

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Customized Saxonette

Bericht door ZAM-BUK » 18-11-2018 23:58

Goedendag, ben nieuw hier op het forum, hoewel ik het al een paar jaar volg. Echter ik heb een ontwerpplan gemaakt om mijn Saxonette te customizen naar eigen idee en ontwerp. En wil dat avontuur graag delen en het nodige commentaar ontvangen.
Maar eerst iets over mijzelf. Ik woon in de Rijnmond en in Japan, beetje vreemd misschien maar dat is al 25 jaar zo. Heb mijn eigen ontwerpbureau (Ship & Yacht design) vandaar. Ik doe het nu wat rustiger aan, ben tenslotte 65 geworden en heb dus tijd voor wat andere leuke dingen. Boats, Bikes en Planes.
In de negenter jaren was ik de (on)gelukkige eigenaar van een Ducatie koningsasser en die naar alle kunne gerestaureerd. Verder veel aan kleine bootmotoren gesleuteld en ik heb er wel weer zin in!
Vier jaar geleden heb ik bij toeval twee Saxonettes een zwarte en een rooje gekocht. In Japan had ik een Honda P50 en vond dat een heerlijk karretje (heb nu een Super Cubje uit 1977, nog leuker). Een Duitse engeneer had een Sachonette daar, ooit meegekomen met een schip waarop het als boodschappen brommertje werd gebruikt. Hij heeft het Sachsje tot in de perfectie gerestaureerd en ik moet zeggen dat vond ik een super ding (Ik niet alleen, de Japanners ook!). vandaar dat, toen ik bij toeval de twee gezuters Saxonette kon kopen heb ik niet lang hoeven na te denken En.. ik moet zeggen ze hebben mij niet teleurgesteld. De beleving is op zich al iets, eigenwijs en wispelturig, grappig. Ja waar lijkt het op hahaha!

wordt vervogt
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Re: Customized Saxonette

Bericht door ZAM-BUK » 21-11-2018 08:46

ZAM-BUK schreef:Goedendag, ben nieuw hier op het forum, hoewel ik het al een paar jaar volg. Echter ik heb een ontwerpplan gemaakt om mijn Saxonette te customizen naar eigen idee en ontwerp. En wil dat avontuur graag delen en het nodige commentaar ontvangen.
Maar eerst iets over mijzelf. Ik woon in de Rijnmond en in Japan, beetje vreemd misschien maar dat is al 25 jaar zo. Heb mijn eigen ontwerpbureau (Ship & Yacht design) vandaar. Ik doe het nu wat rustiger aan, ben tenslotte 65 geworden en heb dus tijd voor wat andere leuke dingen. Boats, Bikes en Planes.
In de negenter jaren was ik de (on)gelukkige eigenaar van een Ducatie koningsasser en die naar alle kunne gerestaureerd. Verder veel aan kleine bootmotoren gesleuteld en ik heb er wel weer zin in!
Vier jaar geleden heb ik bij toeval twee Saxonettes een zwarte en een rooje gekocht. In Japan had ik een Honda P50 en vond dat een heerlijk karretje (heb nu een Super Cubje uit 1977, nog leuker). Een Duitse engeneer had een Sachonette daar, ooit meegekomen met een schip waarop het als boodschappen brommertje werd gebruikt. Hij heeft het Sachsje tot in de perfectie gerestaureerd en ik moet zeggen dat vond ik een super ding (Ik niet alleen, de Japanners ook!). vandaar dat, toen ik bij toeval de twee gezuters Saxonette kon kopen heb ik niet lang hoeven na te denken En.. ik moet zeggen ze hebben mij niet teleurgesteld. De beleving is op zich al iets, eigenwijs en wispelturig, grappig. Ja waar lijkt het op hahaha!

wordt vervogt
Vervolg

Eerst een foto< de zwarte met merkaanduiding SACHS op de frame-buis.
Ik gebruik de bike regelmatig, eigenlijk geen noemenswaardige storingen. De vorige eigenaar had er goed voor gezorgd en heeft mij het nodige uitgelegd en geadviseerd. Het motortje heeft eeb blauwe CDI, een expansie uitlaatje (zelf gemaakt), een dracon luchtfilter, dus geen papier en 10 graden meer voorontsteking. Aan de carburateur en spoeling is niets gewijzigd, standaard. Verder wordt er 95 getankt met 1 : 80 smering, synthetische MPM olie. Het is een pittig motortje, trekt vooral goed door en rijdt met gemak 35. En start altijd, met het koortje. De electrische starter gebruik ik nooit, doet het wel. De accu hang ik regelmatig aan de druppelaar. De carburateur (BING) maak ik elk jaar schoon met reiniger en vervang de pakking van de vlotterkamer. Verder een nieuw brandstof filtertje, nieuwe bougie (NKG BP4) en controle transmissie olie.. Verder eigenlijk niets.
De startprocedure die ik hanteer is als volgt: Benzienekraan open, even wachten, (handschoenen aantrekken enz) dan de handle vol naar rechts en een goede ruk aan het startkoort, hoeft zelden een tweede keer. Het ding een minuutje stationair laten pruttelen en dan wegrijden met half gas tot hij gaat viertakten, dan de choke dicht. Motortje warm laten draaien en dan gaan met de banaan.
Het rijden: Is het motortje eenmaal warm gedraaid vallen twee dingen op: het draait het mooiste bij vol gas, volledig trillingsvrij het lijkt te zingen! we rijden dan zo'n 35, bij koel vochtig weer en wind mee wat harder, tegenwind gaat gemakkelijk af. Het tweede is dat het koppelverloop over de hele breedte goed is, trekt mooi naar de topspeed, best wel gretig. Het stationaire toerental staat vrij laag, net niet tegen het koppelen aan, dit om verglazing te voorkomen zegt men. Dus bij het wegrijden vanuit stilstand even vroem vroem, prima!
Een keer wilde hij niet starten wegens vocht, had een dag in de plensbuien gestaan, en ik had een keer de 3 maanden lang de benzine kraan open laten staan (ik was naar Japan). Toen eerst de motor laten ventileren, bougie er uit en doortrekken met het koort. Startte daarna met rook en duurde het wel een tijdje voordat het allemaal goed liep. De synthetische olie richt dus geen schade aan wat weleens wordt beweerd. Carburateur daarna schoongemaakt.

Wordt vervolgd

(kan hier blijkbaar nog geen foto's plaatsen, wordt dan niet verstuurd)
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Re: Customized Saxonette

Bericht door ZAM-BUK » 21-11-2018 21:50

ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:Goedendag, ben nieuw hier op het forum, hoewel ik het al een paar jaar volg. Echter ik heb een ontwerpplan gemaakt om mijn Saxonette te customizen naar eigen idee en ontwerp. En wil dat avontuur graag delen en het nodige commentaar ontvangen.
Maar eerst iets over mijzelf. Ik woon in de Rijnmond en in Japan, beetje vreemd misschien maar dat is al 25 jaar zo. Heb mijn eigen ontwerpbureau (Ship & Yacht design) vandaar. Ik doe het nu wat rustiger aan, ben tenslotte 65 geworden en heb dus tijd voor wat andere leuke dingen. Boats, Bikes en Planes.
In de negenter jaren was ik de (on)gelukkige eigenaar van een Ducatie koningsasser en die naar alle kunne gerestaureerd. Verder veel aan kleine bootmotoren gesleuteld en ik heb er wel weer zin in!
Vier jaar geleden heb ik bij toeval twee Saxonettes een zwarte en een rooje gekocht. In Japan had ik een Honda P50 en vond dat een heerlijk karretje (heb nu een Super Cubje uit 1977, nog leuker). Een Duitse engeneer had een Sachonette daar, ooit meegekomen met een schip waarop het als boodschappen brommertje werd gebruikt. Hij heeft het Sachsje tot in de perfectie gerestaureerd en ik moet zeggen dat vond ik een super ding (Ik niet alleen, de Japanners ook!). vandaar dat, toen ik bij toeval de twee gezuters Saxonette kon kopen heb ik niet lang hoeven na te denken En.. ik moet zeggen ze hebben mij niet teleurgesteld. De beleving is op zich al iets, eigenwijs en wispelturig, grappig. Ja waar lijkt het op hahaha!

wordt vervogt
Vervolg

Eerst een foto< de zwarte met merkaanduiding SACHS op de frame-buis.
Ik gebruik de bike regelmatig, eigenlijk geen noemenswaardige storingen. De vorige eigenaar had er goed voor gezorgd en heeft mij het nodige uitgelegd en geadviseerd. Het motortje heeft eeb blauwe CDI, een expansie uitlaatje (zelf gemaakt), een dracon luchtfilter, dus geen papier en 10 graden meer voorontsteking. Aan de carburateur en spoeling is niets gewijzigd, standaard. Verder wordt er 95 getankt met 1 : 80 smering, synthetische MPM olie. Het is een pittig motortje, trekt vooral goed door en rijdt met gemak 35. En start altijd, met het koortje. De electrische starter gebruik ik nooit, doet het wel. De accu hang ik regelmatig aan de druppelaar. De carburateur (BING) maak ik elk jaar schoon met reiniger en vervang de pakking van de vlotterkamer. Verder een nieuw brandstof filtertje, nieuwe bougie (NKG BP4) en controle transmissie olie.. Verder eigenlijk niets.
De startprocedure die ik hanteer is als volgt: Benzienekraan open, even wachten, (handschoenen aantrekken enz) dan de handle vol naar rechts en een goede ruk aan het startkoort, hoeft zelden een tweede keer. Het ding een minuutje stationair laten pruttelen en dan wegrijden met half gas tot hij gaat viertakten, dan de choke dicht. Motortje warm laten draaien en dan gaan met de banaan.
Het rijden: Is het motortje eenmaal warm gedraaid vallen twee dingen op: het draait het mooiste bij vol gas, volledig trillingsvrij het lijkt te zingen! we rijden dan zo'n 35, bij koel vochtig weer en wind mee wat harder, tegenwind gaat gemakkelijk af. Het tweede is dat het koppelverloop over de hele breedte goed is, trekt mooi naar de topspeed, best wel gretig. Het stationaire toerental staat vrij laag, net niet tegen het koppelen aan, dit om verglazing te voorkomen zegt men. Dus bij het wegrijden vanuit stilstand even vroem vroem, prima!
Een keer wilde hij niet starten wegens vocht, had een dag in de plensbuien gestaan, en ik had een keer de 3 maanden lang de benzine kraan open laten staan (ik was naar Japan). Toen eerst de motor laten ventileren, bougie er uit en doortrekken met het koort. Startte daarna met rook en duurde het wel een tijdje voordat het allemaal goed liep. De synthetische olie richt dus geen schade aan wat weleens wordt beweerd. Carburateur daarna schoongemaakt.

Wordt vervolgd

(kan hier blijkbaar nog geen foto's plaatsen, wordt dan niet verstuurd)
vervolg 2

Dit is de zwarte Saxonette toen ik de bike kocht. Mooie fiets en goed onderhouden, alles deed het en geen roest. Wat voor type-aanduiding is niet helemaal duidelijk, een Luxus of een Classic of Luxus Classic?
Er zat ook een mooie koffer bij maar dat was niet echt een succes bleek later.
Ik vind de bike mooi maar ook lelijk, lelijk omdat hij visueel uit proporties is, het voorstuk is best wel elegant en verfijnt maar lijkt niet bij het achterstuk te horen. Alsof het van twee totaal verschillende rijwiel is samengesteld. Over het achterstuk: ht motortje en mooie zwarte achterwiel oogt perfect maar dan mai O mai, die bagagedrager+ tank. Hoe kan je zo'n lelijk zwaar en onpraktisch gedrocht verzinnen, daar moet je echt over hebben nagedacht om het zoo wanstaltig voor mekaar te krijgen!
De drager is loei zwaar, onnodig dikke buizen. dik plaatstaal, en dan die plaatsing van de benzinetank! achter de achteras! en dat terwijl de bike al te veel gewicht achterin heeft. Daarnaast is hij te smal om goed op te zitten en voor een goede fietstas. Bij de Rode Hercules heb ik er eerst een breder plankje op gemaakt om de tas redelijk strak te bevestigen. Sparta heeft dat toch heel wat netter uitgevoerd.

En dan komen we vanzelf op mijn grote bezwaar van de bike; de gewichtsverdeling en het daarbij horende rijgedrag. Mij is altijd geleerd dat het gewicht zoveel mogelijk tussen de wielen moet worden gehouden. houden. Het gewicht van het motortje in het achterwiel is niet ideaal maar dat er nog een zware drager + tank zover mogelijk naar achter is geplaatst gaat er bij mij niet in. Het is ook duidelijk te merken in het rijgedrag, de verhouding klopt niet, het voorwiel is springerig en stuurt vaag. Vooral bij wegrijden uit stilstand (dus langzaam rijden) is is moeizaam. Bij hoge zadelstand en door het relatief rechtop zitten wordt het er ook niet beter op. De enklele framebuis helpt ook niet echt maar is toch nog wel redelijk stijf voor dit concept.
Ik ben een keer flink op mijn postzegel gegaan in een bocht. Het was op zo'n rood geasfalteerd fietspad en halverwege de bocht had een boomwortel een stuk omhoog gedrukt met als gevolg een venijnige ribbel dwars over. In de bocht kwam het voorwiel los en had de fiets niet meer onder controle en daar ging ik! Ook eeen keer een onbedoelde wheely gemaakt met iemand achterop... oei daar lagen we. Op de standaard is het ook een ramp, ondanks de stuur blokkering, blijkbaar vond Sachs dit zelf ook.
Optisch gezien is het ook geen mooi geheel, moet zeggen dat de Metjes er beter uitzien.
Ik heb het altijd maar zo gelaten, wel nieuwe bandjes (Schwalbe met een beetje profiel) dat gaf wel enige verbetering. Maar ben nu van plan om er toch wat aan te doen en van het een kwam het ander.

Hier twee foto's van de bike, net gekocht en zoals tie er nu bijstaat. (met koffer). Rijdt nog als de brandweer!

wordt vervolgd



Afbeelding

Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 21-11-2018 23:16

Welkom ZAM-BUK.. :lol:
Kan je vertellen wat je van plan bent aan te passen?
En....die expansie-uitlaat....ik zie gewoon een standaard uitlaatje?
Antoine
Berichten: 177
Lid geworden op: 04-05-2018 20:42

Bericht door Antoine » 22-11-2018 16:23

Erg benieuwd wat je verder met het metje gaat doen.
Wat ik opvallend vind is het trektouw dat bij jouw metje tot de bagage drager komt. Dat is wel stukken beter, ik heb die van mij verlengt tot net onder het zadel. Ik hoef niet meer te bukken om hem te startten.
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 22-11-2018 16:55

Antoine schreef:Erg benieuwd wat je verder met het metje gaat doen.
Wat ik opvallend vind is het trektouw dat bij jouw metje tot de bagage drager komt. Dat is wel stukken beter, ik heb die van mij verlengt tot net onder het zadel. Ik hoef niet meer te bukken om hem te startten.
Haha ja, het zat er zo op, oogt ook wat eleganter als je hem start haha. Heb het bij de rode hercules ook zo aangepast
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 22-11-2018 17:00

ZAM-BUK schreef:
Antoine schreef:Erg benieuwd wat je verder met het metje gaat doen.
Wat ik opvallend vind is het trektouw dat bij jouw metje tot de bagage drager komt. Dat is wel stukken beter, ik heb die van mij verlengt tot net onder het zadel. Ik hoef niet meer te bukken om hem te startten.
Haha ja, het zat er zo op, oogt ook wat eleganter als je hem start haha. Heb het bij de rode hercules ook zo aangepast
Ik heb overgens een heel verhaal gestuurd vanmiddag maar dat zie ik niet terug hier, was toch echt geplaats werd aangegeven, blijkbaar ergens tussen wal en schip, jammer
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 22-11-2018 18:56

ZAM-BUK schreef:
ZAM-BUK schreef:
Antoine schreef:Erg benieuwd wat je verder met het metje gaat doen.
Wat ik opvallend vind is het trektouw dat bij jouw metje tot de bagage drager komt. Dat is wel stukken beter, ik heb die van mij verlengt tot net onder het zadel. Ik hoef niet meer te bukken om hem te startten.
Haha ja, het zat er zo op, oogt ook wat eleganter als je hem start haha. Heb het bij de rode hercules ook zo aangepast
Ik heb overgens een heel verhaal gestuurd vanmiddag maar dat zie ik niet terug hier, was toch echt geplaats werd aangegeven, blijkbaar ergens tussen wal en schip, jammer
In mijn in het blaue hinein verdwenen verhaal over wat ik allemaal van plan was heb uitgelegd hoe en waarom en wat mijn inspiratie en beweegreden zijn, ik ga dat nu nog niet een keer typen maar zal gelijk maar een afbeelding plaatsen van het ontwerp, gefotoshopt. Wellicht komen de vragen vanzelf en zal ik het beantwoorden.

Hier de afbeelding, en nogmaals met een foto hoe de Sachs nu is .
Afbeelding

Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Antoine
Berichten: 177
Lid geworden op: 04-05-2018 20:42

Bericht door Antoine » 22-11-2018 19:28

Het ontwerp ziet er mooi uit. Een goede voorrem is al een grote stap vooruit. Je kan eventueel ook kiezen voor hydraulische velgrem, gemakkelijke montage en uiterst effectief.
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 22-11-2018 20:29

Antoine schreef:Het ontwerp ziet er mooi uit. Een goede voorrem is al een grote stap vooruit. Je kan eventueel ook kiezen voor hydraulische velgrem, gemakkelijke montage en uiterst effectief.
Ja, dat stond ook als eerste op mijn lijstje, een goede voorrem en een verende voorvork daarnaast een betere gewichtsverhouding en zit positie, meer de klassieke houding, lage zit en stuur iets hoger (20 cm), rug iets voorover en licht gebogen armen. Niet alleen veel beter voor de controle maar ook voor je rug. En minder lucht weerstand. Dat rechtop zitten is misschien leuk voor oma fietsen en een Harley maar niet voor een toer bike.

Vindt het ook veel mooier! Er zit overns een V brake op maar dat is bagger ondanks de Magura blokjes.
Ik stuur hier nog een afbeelding met wat specs.
Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast