Customized Saxonette

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 10-01-2019 01:04

Wat centjes betreft valt het allemaal wel mee, de grootste uitgaven waren de LED verlichting (50), nieuwe accu (41) tankje (35) en voorvork (65). De rest bij elkaar geschraapt, marktplaats, de beurs. Stuur+pen en Maguro rem overgenomen van MTBer voor 20 , verder allerlei klein spul als nieuwe wiel -en balhhoofdlagers, trappers, RVS klemmetjes en b&mtjes, jasbeschermers (3,95!), electrisch spul.
Zadel en bandjes waren er al en de rest zelf gemaakt. Denk dat ik op de 250 uitkom en dat is het mij waard. O ja Cab pakking- set, nieuwe bougie en 2 nieuwe iets lichtere veren in het Lepper zadel en potje zadelvet maar zie dat als onderhoud.
Verder zo veel mogelijk uitzoeken voor dat je begint, wat je origineel laat en wat wordt veranderd en zoveel mogelijk hergebruiken. Een foto als voorbeeld: Het bestaande accu kasje is verplaatst naar stuurboord op gelijke hoogte van de motor. Dit was mogelijk omdat ik de kettingkast + ketting kwijt wilde en er daardoor vrij ruimte kwam. Bovendien kon ik het tapeind van de kettigkast bevestiging in de vork gebruiken voor fixatie van het kistje icm met twee self gemaakte beugeltjes.
In het kistje een verticaal (scheeps)klemmenstrookje gemaakt voor correcte aansluiting voor de diverse bedrading, 12 volt voor de accu, de LED verlichting en E-start, bestaande 6V voor de startknop/bendix/systeem en een oplaadstekker van de charger ingebouwd. De laadspoel van de motor afgekoppeld, fiets dynamo weggelaten. Daarna spatwaterdicht gemaakt. volgens IP 55 principe. Past goed, werkt goed en ziet er ook zo uit. Leuk om uit te zoeken en te maken. Door LED's te gebruiken voldoende capaciteit voor normaal gebruik (heeft 36 uur gebrand en slechts twee streepjes van de vijf bijladen) Motortje draait rustiger doordat de spoel niet wordt belast. Verder foto van voor de proefrit.
Groet
Afbeelding

Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
sjarel
Berichten: 440
Lid geworden op: 27-07-2016 17:59

Bericht door sjarel » 10-01-2019 10:05

Mooi gemaakt /duim
Heb je ook en foto v.d. voorkant?


Grzz Sjarel
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 10-01-2019 17:30

blauwlap schreef:
Fixed pedals lijkt me niet zo'n goed idee. Om je motortje te sparen altijd even mee trappen met wegrijden.
spartarie schreef: Vooral de koppeling zal u dankbaar zijn :wink:
En toch:

Afbeelding

:? :cry:
https://www.youtube.com/watch?v=iWeFsWzxXXY
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 10-01-2019 21:54

Ja, ik weet het, staat ook in de oorspronkelijke gebruiksaanwijzing maar volgens mij is dat meer om aan de wet te voldoen; rijwiel met hulpvermogen.
Ik heb het fietsje nu ruim 5 jaar en gebruik het regelmatig en eigenlijk geen meter mee getrapt bij het wegrijden. Gaat moeiteloos en het gas een beetje in de gaten houden. Naar mijn weten is de koppeling nog nooit vervangen en als dat een keer moet dan zij het maar zo. Ja en je moet niet vanuit stilstand volgas de dijk op willen rijden. En het stationaire toerental juist afstellen!
Wel belangrijk vind ik de stabiele comfortabele zit en beide benen in dezelfde hoek, zeker als ik geniet van een mooie rit. De pedalen zijn dmv het mooie tandwiel via een beugel en een stang met breekpunt goed gefixeerd, ze draaien dus niet. Je kan gewoon gaan staan tijdens het rijden als je dat zou willen, Mooi opengesneden brandstofslang om de tandjes heen en een rubber mof op de naaf (beschermkap voor een trekhaak) op maat gemaakt, mooi toch!

Van het weekend de stickers op de tank, het oorspronkelijke gereedschapkistje onder het zadel en twee indicatie LEDjes maken in de koplamp. Zoek nog een kabel met wartel voor de snelheidsmeter, als iemand weet waar ik die kan vinden? Men zegt dat Tomos 35 spul past.

Alvast bedankt! Groet
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 10-01-2019 22:48

Sjarel,

Als de stickers er opzitten zal ik een aardige foto serie maken, na het weekend. Er wordt ook een poster gemaakt met een leuke otemba boy en girl in urban style. Deze wordt als promotie gebruikt voor ons merk in Japan (RAVEN).

Wie herinnert zich niet de beroemde PUCH poster? Bij mij hing die aan de muur van m'n slaapkamertje.
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 11-01-2019 13:34

Vraag is wel hoe de verzekering dit ziet.
Ik heb mijn Spartametten verzekerd als "Fiets met hulpmotor".
Technisch gezien is dit geen fiets meer, je kunt er immers niet mee fietsen.
Ander voordeel van kunnen fietsen: In geval van pech, b.v. een gebroken gasschuifje, kan je altijd op eigen kracht thuiskomen. :wink:
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 11-01-2019 16:52

JA JA, Ik heb gewoon een ANWB snorfietsverzekering met rechtsbijstand. Volgens de wet is elke Spartamet met kenteken een snorfiets zoals snorscooters en Tomosjes dat ook zijn. Sinds jaren is de 'mogelijkheid om te kunnen fietsen' en 'het oranje plaatje', niet meer verplicht, nogmaals als de fiets op kenteken staat.
En als ik pech krijg, dan is het net zoals bij een brommer of scooter, moet ik een oplossing vinden, jammer maar helaas. Ik zit liever goed en doe iets leuks met het karretje....en je kan overal wel beren zien dat schiet ook niet op.

Groet
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 11-01-2019 22:04

SORRY HOOR....ben errug kritisch aangelegd, niet in de laatste plaats naar mezelf!
Veel pret met uw Met!

Groet Arie
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 12-01-2019 04:28

Is goed joh beste Arie, zelfkritiek is gezond maar niet te veel want dan wordt je ongelukkig heeft mijn opa me als klein jongetje voorgehouden.

Gisteren naar de fietsenmaker geweest om een nieuw slot te laten installeren (dan weet ik zeker dat het goed gemonteerd is ha ha, over zelfkritiek gesproken). Een ABUS slot met insteek ketting. Push'n Lock heet het, hoe verzinnen ze het! Maar werkt goed volgens de consumentenbond en die vinden dat ze altijd gelijk hebben. Niet dat het fietsje vaak in het wild geparkeerd zal staan, maartoch, het fietsje heeft nu veel bekijks, dus geen risico nemen.
Verder het gereedschapskastje gemonteerd met volgens mij nog het originele gereedschap maar dat weet ik niet zeker. Leuke bougiesleutel, Om het dekseltje af te sleuten een klein kofferslotje gevonden, leuk detail!
Het wordt wel wat. Groet Bastiaan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK » 12-01-2019 04:33

Is goed joh beste Arie, zelfkritiek is gezond maar niet te veel want dan wordt je ongelukkig heeft mijn opa me als klein jongetje voorgehouden.

Gisteren naar de fietsenmaker geweest om een nieuw slot te laten installeren (dan weet ik zeker dat het goed gemonteerd is ha ha, over zelfkritiek gesproken). Een ABUS slot met insteek ketting. Push'n Lock heet het, hoe verzinnen ze het! Maar werkt goed volgens de consumentenbond en die vinden dat ze altijd gelijk hebben. Niet dat het fietsje vaak in het wild geparkeerd zal staan, maartoch, het fietsje heeft nu veel bekijks, dus geen risico nemen.
Verder het gereedschapskastje gemonteerd met volgens mij nog het originele gereedschap maar dat weet ik niet zeker. Leuke bougiesleutel, Om het dekseltje af te sleuten een klein kofferslotje gevonden, leuk detail!
Het wordt wel wat. Groet Bastiaan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast