Instabiele standaard

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Lindetjuh
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Instabiele standaard

Bericht door Lindetjuh » 20-01-2019 21:17

Al sinds de aanschaf vond ik mijn metje nogal instabiel. Hij had de neiging om naar links te willen op de standaard - leek me ook logisch: de motor zit aan die kant, dus hij zal wel wat topzwaar wezen. De rechter poot van de standaard hing meestal net boven de grond. Het bleek nogal irritant, want met een paar boodschappen werd het nogal lastig. Een hand de met recht houden, met de ander de fietstassen volstouwen.

Bij nadere inspectie bleek dat er wel wat speling in de grote bout zat. Met een dopsleutel geprobeerd vast te zetten, maar dat mocht niet baten. De bout aan de andere zijde draait vrolijk mee... en daar kan ik niet bij. Dan maar wat anders. We maken gewoon de linker poot iets langer zodat hij vanzelf de andere kant op helt.

Wat hebben we nodig voor deze klus? :lol: Schuurpapier, een wasknijper, secondelijm, montagekit en twee tierips.

De twee houtjes van de wasknijper iets korter gemaakt zodat ze ongeveer net zo breed zijn als de voet van de standaard. Voetje schoongemaakt en even gladgeschuurd met het schuurpapier. Vervolgens met een beetje secondelijm de twee stukjes hout vastgemaakt. De randen gekit zodat er een soort ronding ontstond. Toen eenmaal het geheel droog was twee tierips zo strak mogelijk om de poot getrokken zodat het geheel niet lostrilt en zodat het hout minder snel slijt wanneer de standaard gebruikt wordt. Vervolgens nog een dunne laag montagekit over het geheel als een extra beschermlaag tegen weer en wind. Laten drogen en presto. We hebben een standaard die nu wél stabiel is - niet mooi, maar vooruit dan maar.

Afbeelding
Afbeelding

(Mocht iemand toevallig nog weten hoe ik de standaard alsnog goed vast kan krijgen, ik sta open voor suggesties. Als ik op snelheid ben zit ik net op zo'n frequentie dat dat ding gaat trillen)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast