Olievuldop met magneet
Olievuldop met magneet
Een jaar of twee geleden heb ik er al een paar gemaakt: Olievuldopjes met een magneet.
Toevallig liep ik tegen een paar schroefdopjes (van zink?) aan die de juiste schroefdraad hadden, M14 x 1,0.
Uiteindelijk zagen de er zo uit:
Nu heb ik eens gekeken of dat ook met de standaard plastic dopjes kan en ik denk dat het gelukt is.
Probleem is dat het magneetje in de dop gelijmd moet worden, en dat op dat gladde plastic niet veel lijmsoorten "houden".
Daarom moet dat dopje "bewerkt" worden op de volgende manier.
Rondom boor je onderin het dopje een aantal kleine, ondiepe putjes, schuin naar beneden.
Niet te diep boren,,,anders ga je dwars door het dopje heen en dat is niet de bedoeling..
In doorsnee ziet het er dan ongeveer zo uit:
In dat dopje past een staafmagneetje, ook dat dient bewerkt te worden.
Kort de lengte in op 13 mm ( met doorslijpschijfje) en rondom volgens de tekening een ondiep groefje slijpen.
Waarom 13 mm lang? Mocht het magneetje tóch om een of andere wijze losraken dan kan het niet weg...
Ziet er dan in doorsnee zo uit:
Die putjes en die groef dienen om de lijm (daarvoor neem ik constructiekit) extra grip te geven,
er ontstaat een soort anker waardoor het magneetje er niet meer uit kan als de kit droog is.
Werkwijze: doe wat kit in het dopje en zorg ervoor dat het ook in de putjes zit.
Ook de groef in de magneet vullen met kit.
Dan magneetje in het dopje drukken en overtollige kit verwijderen, en een dagje laten drogen.
in doorsnee ziet het dan zo uit:
In het echt zo:
De bedoeling van het magneetje moge duidelijk zijn...alles wat van staal is en niet in de olie thuishoort wordt vastgepakt.
Toevallig liep ik tegen een paar schroefdopjes (van zink?) aan die de juiste schroefdraad hadden, M14 x 1,0.
Uiteindelijk zagen de er zo uit:
Nu heb ik eens gekeken of dat ook met de standaard plastic dopjes kan en ik denk dat het gelukt is.
Probleem is dat het magneetje in de dop gelijmd moet worden, en dat op dat gladde plastic niet veel lijmsoorten "houden".
Daarom moet dat dopje "bewerkt" worden op de volgende manier.
Rondom boor je onderin het dopje een aantal kleine, ondiepe putjes, schuin naar beneden.
Niet te diep boren,,,anders ga je dwars door het dopje heen en dat is niet de bedoeling..
In doorsnee ziet het er dan ongeveer zo uit:
In dat dopje past een staafmagneetje, ook dat dient bewerkt te worden.
Kort de lengte in op 13 mm ( met doorslijpschijfje) en rondom volgens de tekening een ondiep groefje slijpen.
Waarom 13 mm lang? Mocht het magneetje tóch om een of andere wijze losraken dan kan het niet weg...
Ziet er dan in doorsnee zo uit:
Die putjes en die groef dienen om de lijm (daarvoor neem ik constructiekit) extra grip te geven,
er ontstaat een soort anker waardoor het magneetje er niet meer uit kan als de kit droog is.
Werkwijze: doe wat kit in het dopje en zorg ervoor dat het ook in de putjes zit.
Ook de groef in de magneet vullen met kit.
Dan magneetje in het dopje drukken en overtollige kit verwijderen, en een dagje laten drogen.
in doorsnee ziet het dan zo uit:
In het echt zo:
De bedoeling van het magneetje moge duidelijk zijn...alles wat van staal is en niet in de olie thuishoort wordt vastgepakt.
Re: Olievuldop met magneet
En wat zo'n magneetje doet:
Dat was na zo'n honderd kilometer in een drietraps...
Dat was na zo'n honderd kilometer in een drietraps...
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Olievuldop met magneet
Leuk, zou het ipv lijmen niet gewoon te kitten zijn met soudall fixall ?
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Re: Olievuldop met magneet
Proberen...
Ik zie dat dat temperatuurbestendig is tot 90 gr.C.
Vraag is hoe warm de olie wordt..
Ik zie dat dat temperatuurbestendig is tot 90 gr.C.
Vraag is hoe warm de olie wordt..
Re: Olievuldop met magneet
De olie mag maar 90 graden warm worden daarna verliest het steeds meer zijn smerende eigenschappen.
Ik heb deze vraag ook eens gehad en heb toen een infrarood temperatuur meter op diverse plekken van het blokje te houden om de temperatuur meten.
Op de testbank kun je alles goed nameten ook de temperatuur van de naafhuls.
De hoogste temperatuur die ik aan de cilinderkop heb gemeten is 140 graden (199 blokje) 299 t/m 599 hebben een lagere temperatuur door grotere koelribben.
de 302 motor heeft weer een hogere temperatuur.
De olie bij een 099/199 en 302 is een 70-80 graden. bij alle andere blokjes 60 graden.
Vooral bij 099/199 en andere blokjes met een later ingebouwde 3traps aandrijving is elke toevoeging van een magneet een uitstekende toevoeging voor meer bescherming.
Deze oplossing is niet perfect maar heeft wel 1 groot voordeel t.o.v. een intern gelijmde magneet
Je kunt altijd makkelijk controleren of er metaaldeeltjes aan de magneet zitten.
We zijn nu zo geroutineerd geworden als Spartametologen dat we een blokje snel uit elkaar hebben om de oorzaak te vinden en te verhelpen.
Ik heb deze vraag ook eens gehad en heb toen een infrarood temperatuur meter op diverse plekken van het blokje te houden om de temperatuur meten.
Op de testbank kun je alles goed nameten ook de temperatuur van de naafhuls.
De hoogste temperatuur die ik aan de cilinderkop heb gemeten is 140 graden (199 blokje) 299 t/m 599 hebben een lagere temperatuur door grotere koelribben.
de 302 motor heeft weer een hogere temperatuur.
De olie bij een 099/199 en 302 is een 70-80 graden. bij alle andere blokjes 60 graden.
Vooral bij 099/199 en andere blokjes met een later ingebouwde 3traps aandrijving is elke toevoeging van een magneet een uitstekende toevoeging voor meer bescherming.
Deze oplossing is niet perfect maar heeft wel 1 groot voordeel t.o.v. een intern gelijmde magneet
Je kunt altijd makkelijk controleren of er metaaldeeltjes aan de magneet zitten.
We zijn nu zo geroutineerd geworden als Spartametologen dat we een blokje snel uit elkaar hebben om de oorzaak te vinden en te verhelpen.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Olievuldop met magneet
een magneet intern lijmen zou ik idd niet doen, je wilt het natuurlijk wel schoonmaken en kijken hoeveel slijpsel er op zit.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Re: Olievuldop met magneet
Intern lijmen heeft weer het voordeel dat je het op het laagste punt kunt monteren.
Bij een 099/199 vooral handig om alle metaal troep van de as van de koppelingsklok op te nemen en de aandrijfas te beschermen.
Er is geen betere of slechtere in deze beide bewezen werkende magneet systemen.
Beide zijn een goede verbetering voor het behoud van je blokje.
En als ik zo lees ( raad de storing ) met wat voor minimale muggenzift problemen we te maken hebben op het forum zijn de meeste blokjes nu vele malen beter als ze ooit de fabriek uit gekomen zijn
Bij een 099/199 vooral handig om alle metaal troep van de as van de koppelingsklok op te nemen en de aandrijfas te beschermen.
Er is geen betere of slechtere in deze beide bewezen werkende magneet systemen.
Beide zijn een goede verbetering voor het behoud van je blokje.
En als ik zo lees ( raad de storing ) met wat voor minimale muggenzift problemen we te maken hebben op het forum zijn de meeste blokjes nu vele malen beter als ze ooit de fabriek uit gekomen zijn
Re: Olievuldop met magneet
Grotere, lees zwaardere, stukjes metaal zullen denk ik sowieso onderin blijven liggen, en daar kunnen ze niet veel kwaad.
En ook: zijn er grotere stukken, dan zijn er waarschijnlijk óók kleinere stukjes....
Als je rijdt gaat die olie tekeer in het carter hoor denk ik.
Voor wie dat eens onderzoeken wil: Vuldop eraf schroeven, metje op de standaard en dan vol gas geven.
In ieder geval haalt het magneetje ook de sludge uit de olie en dat lijkt me niet verkeerd.
En ook: zijn er grotere stukken, dan zijn er waarschijnlijk óók kleinere stukjes....
Als je rijdt gaat die olie tekeer in het carter hoor denk ik.
Voor wie dat eens onderzoeken wil: Vuldop eraf schroeven, metje op de standaard en dan vol gas geven.
In ieder geval haalt het magneetje ook de sludge uit de olie en dat lijkt me niet verkeerd.
Re: Olievuldop met magneet
Klopt de tandwiel(en) slingeren door de centrifugale kracht de olie rond naar boven in het carter.
zodat het in de naafhuls kan komen en ook de olie gekoeld kan worden in het koudste deel.
Het enigste metaal dat we in de olie willen zien zijn de onderdelen die we er zelf in gezet hebben
zodat het in de naafhuls kan komen en ook de olie gekoeld kan worden in het koudste deel.
Het enigste metaal dat we in de olie willen zien zijn de onderdelen die we er zelf in gezet hebben
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Olievuldop met magneet
Tjonge jonge jonge Arie toch !
En ik maar denken dat ik geniaal was ! Niet dus !
Ik heb een paar dagen geleden een aluminium olie dop met magneet gebouwd. Voor mijn 499 met 199 insite.
Toen had ik jouw verhaal nog echt niet gelezen !
Dus de echte uitvinder ben jij Arie !
Even alle gekheid op een stokje het werkt bij mij ook super !
Ook heb ik een m6 olie aftap gemaakt, nu kan ik ook tussen tijds mijn eventueele vervuilde olie aftappen zonder dat ik alles eronder uit moet slopen.
Ook heb ik er een polini carbon membraan ingezet.
Blokje inmiddels ook open gehad en alles schoon en inelkaar gezet.
Geen problemen meer, olie blijft honing geel en hij loopt keurig !
Ik heb nu onder de herenmet een 399 gebouwd.
Ook veel aan venieuwd zoals ik geloof ik al gepost heb.
Alleen het kreng liep niet krachtig, als of ze ziek was. (Liep wel netjes verder)
Nu andere carburateur erop ook een tk, liep nu nog broerder !
Membraan klepje gemaakt 0.3 mm polini, en de cdi ontgrenst (nog geen ontgrenste gevonden) en nog liep hij bagger !
Ik begreep het wel ! Hij smoorden, hij kreeg teveel sappie.
Dus toen maar mijn bewerkte buitenkap (met gaatje) erop gezet.
En hij liep ietsje beter. Toen alles eraf, kap, filter en hij jankte zo naar zijn top !
Maar zo veel lucht had hij dus echt nodig !
De tk is in een perfecte conditie alles is brandschoon !!!
Dus de nu toch al geboorde buitenkap, voorzien van nog meer gaatjes (is nu een gatenkaas)
En hij loopt als een malle. Brug op gewoon 27 en op het rechte stuk 29/30.
Maar ik vind het vreemd dat deze carburateur zo veel lucht nodig heeft.
En ik maar denken dat ik geniaal was ! Niet dus !
Ik heb een paar dagen geleden een aluminium olie dop met magneet gebouwd. Voor mijn 499 met 199 insite.
Toen had ik jouw verhaal nog echt niet gelezen !
Dus de echte uitvinder ben jij Arie !
Even alle gekheid op een stokje het werkt bij mij ook super !
Ook heb ik een m6 olie aftap gemaakt, nu kan ik ook tussen tijds mijn eventueele vervuilde olie aftappen zonder dat ik alles eronder uit moet slopen.
Ook heb ik er een polini carbon membraan ingezet.
Blokje inmiddels ook open gehad en alles schoon en inelkaar gezet.
Geen problemen meer, olie blijft honing geel en hij loopt keurig !
Ik heb nu onder de herenmet een 399 gebouwd.
Ook veel aan venieuwd zoals ik geloof ik al gepost heb.
Alleen het kreng liep niet krachtig, als of ze ziek was. (Liep wel netjes verder)
Nu andere carburateur erop ook een tk, liep nu nog broerder !
Membraan klepje gemaakt 0.3 mm polini, en de cdi ontgrenst (nog geen ontgrenste gevonden) en nog liep hij bagger !
Ik begreep het wel ! Hij smoorden, hij kreeg teveel sappie.
Dus toen maar mijn bewerkte buitenkap (met gaatje) erop gezet.
En hij liep ietsje beter. Toen alles eraf, kap, filter en hij jankte zo naar zijn top !
Maar zo veel lucht had hij dus echt nodig !
De tk is in een perfecte conditie alles is brandschoon !!!
Dus de nu toch al geboorde buitenkap, voorzien van nog meer gaatjes (is nu een gatenkaas)
En hij loopt als een malle. Brug op gewoon 27 en op het rechte stuk 29/30.
Maar ik vind het vreemd dat deze carburateur zo veel lucht nodig heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast