Ontstekingspoel

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 26-05-2016 14:24

Top Henk, ik zat er ook al naar te kijken op het Duitse forum maar kon nog niet echt ontdekken hoe ze het nou deden. Ik heb ook geprobeerd om een kern van een blauwe spoel over te zetten op een Honda spoel maar ik kreeg de kern er niet netjes uit en het pastte niet. De kern van de spartamet spoel was dikker dan die van de Honda spoel. Deze spoel heb ik gekocht, ik geloof naar aanleiding van een link op het Duitse forum van Fehntjer:

http://www.ebay.de/itm/Zundspule-fur-Ho ... SwgApXA875
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 26-05-2016 14:41

Heb je enig idee wat voor spoel je nou hebt, van wat voor type maaier bijvoorbeeld? En ging de kern omzetten makkelijk?
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 26-05-2016 15:25

Haha oke, ik heb mijn hele blauwe spoel kapot moeten zagen om deze eruit te krijgen (spoel was al kapot hoor :lol: ) en toen bleek deze ook nog niet in de nieuwe spoel te passen, dus ik was er wel even klaar mee. :lol:
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 26-05-2016 15:28

Moin,
maar deze "Honda"spoel heeft 50graden vooronsteking. dat een beetje teveel voor de blok. vliegwiel moet terug gezet worden (zonder spie) op 23 tot 25 graden voorontsteking.
van deze verkopen geeft het ook een spoel van Tecumseh maar die moet ik nog testen.
De roode spoel komt van een pocketbike aaf. het moet ervoor deze spoel op een metje komt met een flitslamp getest worden hoeveel graden vooronsteking deze spoel heeft.
Het gaaf nog een orange spoel van Polini met 65 graden vooronsteking en met plankengas gaat dit tot 85 graden....

Also let op en test een spoel met een flitslamp ervoor die op een metje zal komen.
Vooronsteking is de dood van de zuigerpen- en big end lager.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 26-05-2016 15:37

Ontsteking zonder spie erop zetten en uitmeten is geen probleem. Heb jij al eens zo'n kern overgezet in zo'n zwarte spoel Fehntjer?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 26-05-2016 16:13

Ik rij er al bijna een half jaar mee...
Spoel overzetten kan zowel op een Prüfex als op een Motoplatkern.

Afbeelding


Afbeelding
Bij de Motoplat heb ik een plastic "afstandsring" geplaatst, op deze manier heb je wat meer ruimte voor de "bougiekabelbocht".
Een Motoplatkern is namelijk wat langer dan een Prüfex.
De kern uit een oude spoel halen heb ik geen problemen mee gehad:
de spoel is geborgd doordat het buitenste trafoblikje haaks omgebogen is; die moet je eerst weer rechtbuigen natuurlijk.
Dan de spoel op twee stripjes opstellen en met een doorslag tik je de kern er zo uit.
Het gat in de "nieuwe spoel "is inderdaad iets smaller, naar het schijnt kan je dat iets uitvijlen om het passend te maken.
Dat heb ik niet gedaan, ik heb twee "blikjes"verwijderd.
Dat gaat het mooist op de volgende manier: De kern is geklonken met drie klinknagels.
Aan één kant de klinknagel vlakslijpen, je kan nu makkelijk twee blikjes afnemen.
De nagels steken nu weer een millimeter uit, gewoon weer klinken.
Nu kan je de nieuwe spoel op de kern schuiven, borgen door één van de buitenste blikjes weer om te buigen.
JurgenR
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2014 09:05

Bericht door JurgenR » 26-05-2016 16:17

Top Spartarie voor de duidelijke omschrijving en Henk voor het aankaarten van dit thema. 8)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 26-05-2016 16:52

Van DEZE http://www.ebay.de/itm/Zundspule-fur-Ho ... SwgApXA875 is bekend hoeveel voorontsteking hij heeft, nl 45 graden (stationair) vervroegend naar 50 graden bij meer toeren, MET het originele vliegwielspietje..
Ook zonder flitslamp kan je nu redelijk precies het ontstekingstijdstip instellen.
Dat gaat als volgt: Bougie eruit en zuiger door het bougiegat onderin drukken.
Dat deed ik eerst met een oude tandenborstel....tegenwoordig heb ik daar een handig Duits tooltje voor :lol:
Op het vliegwiel plak je een stukje tape langs de omtrek, precies op het punt waar de twee carterdelen samenkomen zet je een streepje.
Een paar keer controleren (zuiger overnieuw onderin drukken) of het streepje goed staat en eventueel iets corrigeren.
Dan het vliegwiel afnemen en een nieuw streepje zetten, in mijn geval 18 mm naar RECHTS.
Het vliegwiel heeft een doorsnede van 90 mm, de omtrek is dus 283 mm.
Per graad is dat 0,785 mm, ik rij met 27 gr. voorontsteking.
In mijn geval moet het vliegwiel dus 23 graden "terug", 23 x 0,785=18 mm.
Nu het vliegwiel weer monteren met het nieuwe merk op de motornaad, terwijl je de zuiger weer onderin gedrukt houdt.
Het spietje laten we nu natuurlijk weg....anders gaat het niet.
Voor de zekerheid nog een paar keer controleren (zuiger weer onderin drukken) en rijden maar...
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 26-05-2016 22:48

Moin,
nee hoor Henk je heb nog een grot deel aan ervaring voor ons.
ok enige luistern andere niet maar je weet toch hoe het gaat in een
hoorcollege.......
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 26-05-2016 23:51

Daar sluit ik me helemaal bij aan... :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten