Spartamet
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Spartamet
laatst kocht ik een herenmetje uit 1987 met 199 motortje.
Het kentekenplaatje wat erop zit is van 1992.
Dus het beesje is al lange tijd niet legaal op de weg geweest.
Zo,n blokje hoor je eigenlijk open te maken en te inspecteren.
Dat heb ik met bijna al mijn metjes tot nu toe gedaan.
Van mijn 099 blokje t/m mijn 499 blokje.
Maar met deze herenmet heb ik dat niet gedaan.
Ik heb er een gereviseerde bing op gezet, en trok letterlijk drie keer aan het touwtje.
En hij liep !
En wat ik niet had verwacht nog goed ook.
Hij loopt mooi stationair, trekt goed, en heeft een goede compressie.
Ook de koppeling doet zijn werk perfect.
Eigenlijk zou je op zijn minst de keeringen moeten vervangen. Maar hij loopt zo goed dat ik er mee wacht.
Waar ik wel achter kwam is dat de motor zeer waarschijnelijk al een keer gereviseerd is.
Bij het inspecteren zag ik dat alle motor boutje,s nieuw waren. En ik zag pakking resten tussen de carters.
Ook was er een splinterniew origineel luchtfilter gemonteerd.
En de carburateur zag er ook erg netjes uit.
Dus ik vermoed wel dat alles niet in 1992 is gebeurt.
Maar ook niet erg recentelijk.
Het blokje is wel open geweest, dat is duidelijk !
Het kentekenplaatje wat erop zit is van 1992.
Dus het beesje is al lange tijd niet legaal op de weg geweest.
Zo,n blokje hoor je eigenlijk open te maken en te inspecteren.
Dat heb ik met bijna al mijn metjes tot nu toe gedaan.
Van mijn 099 blokje t/m mijn 499 blokje.
Maar met deze herenmet heb ik dat niet gedaan.
Ik heb er een gereviseerde bing op gezet, en trok letterlijk drie keer aan het touwtje.
En hij liep !
En wat ik niet had verwacht nog goed ook.
Hij loopt mooi stationair, trekt goed, en heeft een goede compressie.
Ook de koppeling doet zijn werk perfect.
Eigenlijk zou je op zijn minst de keeringen moeten vervangen. Maar hij loopt zo goed dat ik er mee wacht.
Waar ik wel achter kwam is dat de motor zeer waarschijnelijk al een keer gereviseerd is.
Bij het inspecteren zag ik dat alle motor boutje,s nieuw waren. En ik zag pakking resten tussen de carters.
Ook was er een splinterniew origineel luchtfilter gemonteerd.
En de carburateur zag er ook erg netjes uit.
Dus ik vermoed wel dat alles niet in 1992 is gebeurt.
Maar ook niet erg recentelijk.
Het blokje is wel open geweest, dat is duidelijk !
Re: Spartamet
Ik persoonlijk zou zo'n onbekend blokje altijd eerst openmaken.
Wil je het toch proberen....kijk dan eerst een paar dingen na.
1) Zit er voldoende transmissieolie in?
2) Haal de carburateur er af en ook de membraanplaat.
Dat ze er op zitten nu je hem koopt wil niet zeggen dat ze er al die jaren op gezeten hebben, en dan krijgt vocht een kans.
Ook de startkap er af halen.
Nu kan je door het "sleutelgat" kijken of er roest op de koppelingsklok zit, deze kan je met je vinger ronddraaien.
Door het vliegwiel met de hand rond te draaien krijg je zicht op de krukas.
Geen roest.....op hoop van zegen dan maar.
Wil je het toch proberen....kijk dan eerst een paar dingen na.
1) Zit er voldoende transmissieolie in?
2) Haal de carburateur er af en ook de membraanplaat.
Dat ze er op zitten nu je hem koopt wil niet zeggen dat ze er al die jaren op gezeten hebben, en dan krijgt vocht een kans.
Ook de startkap er af halen.
Nu kan je door het "sleutelgat" kijken of er roest op de koppelingsklok zit, deze kan je met je vinger ronddraaien.
Door het vliegwiel met de hand rond te draaien krijg je zicht op de krukas.
Geen roest.....op hoop van zegen dan maar.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet
Allemaal gedaan, je kent me toch Arie
Re: Spartamet
Jawel....maar dat schreef je niet in je eerste post.
En iedereen leest mee hè...mensen kunnen op verkeerde ideeën komen.
En iedereen leest mee hè...mensen kunnen op verkeerde ideeën komen.
Re: Spartamet
Het is juist de ervaring van ons spartametologen die kan kijken of een blokje loopt en wat hoop geeft voor een goed binnenwerk.
De toestand van de koppeling is helaas niet goed te controleren
De toestand van de koppeling is helaas niet goed te controleren
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet
Niet zo specifiek misschien Arie.
Maar ik schijf duidelijk inpecteren....
Ik heb inmiddels zat blokjes opengehad dus ik ben niet helemaal een leek.
Ook dat schrijf ik...
Dus voor alle mensen die meelezen, ja ik heb alles eerst geinspecteerd en alles goed bevonden. (zover dat kan natuurlijk)
En toen pas heb ik drie keer aan het touwtje getrokken en hij liep.......zucht zo dat is eruit.
Maar ik schijf duidelijk inpecteren....
Ik heb inmiddels zat blokjes opengehad dus ik ben niet helemaal een leek.
Ook dat schrijf ik...
Dus voor alle mensen die meelezen, ja ik heb alles eerst geinspecteerd en alles goed bevonden. (zover dat kan natuurlijk)
En toen pas heb ik drie keer aan het touwtje getrokken en hij liep.......zucht zo dat is eruit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten