Opboren carburateur/demonteren en schoonmaken venturipijpje

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Plaats reactie
prutser2009
Site Admin
Berichten: 434
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Opboren carburateur/demonteren en schoonmaken venturipijpje

Bericht door prutser2009 » 05-06-2009 08:57

In het geval dat men de drang voelt om zijn spartamet wat meer power te geven, dan is er de mogelijkheid de carburateur van
8mm naar 10, 10.5, 11, 11.5 of 12mm op te boren.

Samen met een niet begrensde CDI geeft dat toch weer wat extra vermogen.

Om het huis van de spartamet carburateur te kunnen uitboren moet de carburateur gedemonteerd worden, zodat alleen het kale
gietaluminium carburateurhuis overblijft.

Als dit dan gebeurd is blijft er nog een klein obstakel over, namelijk het zogenaamde "messing pijpje" (venturi pijpje).

Dit pijpje moet eruit anders kun je het huis niet opboren.
Het demonteren van dit pijpje is vaak een raadsel, tot nu.

Benodigheden :

Een M3 tapje
Een 2.5mm boortje
Een schroefje M3 X 30
twee ringetjes met 3mm gat
Een M3 moertje
Een steeksleutel 5.5

je kunt ook alles maken met M2.5 MAAR hier is erg lastig aan te komen dus doen we het bewust met M3 omdat dit wel te koop is bij de doe-het-zelf winkels.

haal de vlotterbak eraf, voor diegege die ook nog de carburateur uit wilt boren, of alles schoon willen maken, haal de rest er ook af door de bouten aan de bovenkant eruit halen (let wel op de veer die in de gasschuif zit).
Afbeelding

Verwijder de sproeier met sleuteltje 8 zoals op deze foto zojuist gedaan is
Afbeelding

In dit geval is het gehele carburateur huis ontdaan van alle onderdelen.
Afbeelding

boor bij de pijl het gaatje in de venturipijp groter, het gaatje is nu 2mm en moet 2,5mm worden, boor dit gaatje ongeveer 7mm diep.

Afbeelding

tap nu netjes het M3 draad in de venturi pijp, een klein beetje olie gebruiken zorgt ervoor dat het beter snijdt
Afbeelding

draai nu het M3 X 30 schroefje met sluitringen en moer in de venturipijp
Afbeelding

draai nu met sleuteltje 5,5 het moertje aan, op deze wijze zal het venturipijpje langzaam omhoog getrokken worden.
Afbeelding

en zie daar de venturipijp
Afbeelding

nu kun de venturipijp en de carburateur netjes schoonmaken met remreiniger of een avond in de spiritus, nog mooier zou zijn een ultrasoon reiniger, alles uitblazen met lucht als dat voor handen is.

voor degene die hun carburateur willen uitboren en willen gaan experimenteren met grotere sproeiers, dit is je kans, hoewel groter boren dan 11,5 a 12mm niet echt aan te raden is, na het uitboren netjes alle braampjes weghalen en alles grondig schoonmaken.
Afbeelding

wanneer alles schoon is monteren, maar HO, bij het terugplaatsen van het venturipijpje er wel goed opletten dat het bovenste gaatje naar de kant van de uitgang wijst daar waar de carburateur op de membraamplaat komt.
Afbeelding

het terugplaatsen van de venturipijp gebeurd met dezelfde schroef die je eerst gebruikt hebt voor het eruit halen, enkel nu zonder de ringetjes en moer te gebruiken.

Afbeelding

schroef in de venturipijp draaien, bovenste gaatje richten zodat het zometeen weer recht voor de uitgang van de carburateur zit
als de venturipijp helemaal op zijn plek geperst is, het gaatje zit na het erin persen precies in het midden van het gat zowel kwa hoogte als naar de zijkanten.

En de rest van de carburateur kan (evt met nieuwe pakkingen) weer gemonteerd worden.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

prutser2009
Site Admin
Berichten: 434
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door prutser2009 » 25-04-2010 15:57

Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

Plaats reactie